به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۳۴۴۰۴۲

برنامه‌ریزی برای گرانی بیشتر!

برنامه‌ریزی برای گرانی بیشتر!
اقباله هیئتی

رئیس دولت سیزدهم در حالی در گفتگوی خبری تلویزیونی شركت كرد كه از نظر بسیاری، مهمترین بخش سخنان او وعده گرانی بیشتر برخی كالاها برای سال آینده بود!
آن هم در شرایطی كه به نظر می‌رسد، در این مدت، كالایی نمانده كه تا چندین برابر گران نشده باشد. اما ابراهیم رئیسی خبر از طرح دوفوریتی دولت برای گرانی برخی از كالاها داد كه به مجلس هم برده شده و قرار است سال اینده گران و یا به قول دولتی‌ها، ‌آزادسازی قیمتی شوند!
سخنان رئیسی در حالی بیان شد كه بر طبق آمار رسمی مركز آمار،‌نرخ تورم خرداد ماه ركورد تورم در نیم قرن گذشته را شكسته است و  با توجه به مستندات موجود بالاترین شوک قیمت غذا در این سال‌هاست اما دولت در فكر گرانی برای سال آینده است!
این سخنان و برنامه‌های دولت در حالی است كه همین حالا هم بسیاری از مردم حتی برای تامین نیازهای خوراكی روزانه‌شان با مشكلات عدیده مواجه هستند و بسیاری به دلیل گرانی وحشتناك مسكن و به تبع آن اجاره‌بها، مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها شده و حاشیه‌نشین شده‌اند.
مشخص بود حذف ارز ترجیحی بر تمام اقلام سبد خوراکی‌های مردم به خصوص کارگران و کم‌درآمدها تاثیر می‌گذارد، موج گرانی از اردیبهشت تا آخر خرداد، تقریباً به تمام کالاها رسیده؛ نه تنها اقلام خوراکی بلکه خدماتی مانند حمل و نقل، اینترنت و کرایه خانه نیز گران شده است؛ بحث حذف ارز ترجیحی نان و یارانه نان نیز از جمله‌ی همین بحث‌هاست که می‌تواند آسیب بیشتری به جماعت زیر خط فقر بزند.
به گفته كارشناسان، افزایش نرخ كالاهای خوراكی تاثیر مستقیم بر گرانی سایر كالاها دارد و شوك جانبی و القایی شوک افزایش قیمت غذا بر روی سایر اقلام، نرخ تورم را در ماه‌های پیش رو از این هم بالاتر خواهد برد.  و این گرانی‌ها و تورم وحشتناك در حالی صورت گرفته است كه حذف ارز ترجیحی هنوز اثرات خود را به صورت کامل آشکار نکرده است و بخشی از مواد غذایی هنوز افزایش قیمت نهایی پیدا نکرده‌اند، شوک افزایش قیمت غذا احتمالا در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.


 
برچسب ها: حمل و نقل قطار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها