به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۳۴۴۰۸۸

۲ هزار اتوبوس فرسوده و غیرفعال در پارکینگ

۲ هزار اتوبوس فرسوده و غیرفعال در پارکینگ
گروه جامعه: جمعیت تهران ۹ میلیون و ۳۵ هزار نفر است؛ یعنی پرجمعیت‌ترین شهر در ایران. آنطور که رئیس کمیسیون شورای شهر تهران می‌گوید از این جمعیت باید ۴ میلیون نفر با اتوبوس‌های شهری جابه‌جا شوند اما تنها ۷۰۰ هزار نفر جابه‌جا می‌شوند. دلیل هم تعداد کم اتوبوس در شهر است که جوابگوی نیاز مسافران نیست. تهران به هفت هزار اتوبوس نیاز دارد اما فقط ۲ هزار اتوبوس فعال دارد، آنها هم فرسوده‌اند با خرابی‌های زیاد.
قبلا جابه‌جایی با حمل‌ونقل عمومی برای کم کردن بار ترافیک پایتخت پیشنهاد می‌شد اما حالا خود یکی از معضل‌های تهران است. مسافران برای اتوبوس باید صف ببندند. آنهم اتوبوس‌هایی که همه آنها به سن فرسودگی رسید‌اند.

ابتدای صبح و بعدازظهرها در تهران آنچه معمولی شده صف مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس است. اتوبوس هم که می‌آید تعداد مسافران آنقدر زیاد است که به هر نحوی سوار می‌شوند تا به موقع خود را به مقصد برسانند. گاهی درهای اتوبوس هم به زحمت بسته می‌شود.تعدادی از اتوبوس‌ها میان مسیر به دلیل خرابی متوقف می‌شوند. مسافران باید میان مسیر دوباره پیاده شوند و منتظر این بمانند که اتوبوس دیگری بیایید. شرایطی که گاهی موجب تنش میان مسافران و گاهی میان مسافران و رانندگان می‌شود.

۲ هزار اتوبوس فعال و فرسوده در تهران
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بر اساس گزارش شرکت واحد اتوبوسرانی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس در سطح شهر تهران فعال هستند. تقریبا همه اینها فرسوده هستند و خرابی‌های متعدد دارند. این در حالی است که شهر تهران حدود هفت هزار اتوبوس نیاز دارد.»
اخیرا معاون حمل و نقل شهرداری تهران از واردات ۵۰ اتوبوس کارکرده از اروپا خبر داد. آنطور که او گفت این اتوبوس‌ها وارد شد و در حال گذراندن تعمیرات اولیه هستند.

تشکری هاشمی درباره اتوبوس وارداتی می‌گوید: «به دلایل متعدد فنی، وارد کردن اتوبوس دست دوم اقدام مناسبی نیست و مسئله همچنان برای شهر تهران باقی خواهد ماند. اتوبوس‌های دست دوم به اندازه کافی فعالیت داشتند و فرسوده هستند. اگر قرار است اتوبوس دست دوم وارد و تعمیر کنیم، اولویت با تعمیر اتوبوس‌های فرسوده خودمان است که در پارکینگ‌ها غیرفعال مانده‌اند.»

۲ هزار اتوبوس فرسوده و غیرفعال در پارکینگ
اما چه تعداد اتوبوس خراب و غیرفعال در پارکینگ‌ها هستند؟ تشکری هاشمی در این مورد می‌گوید: «حدود ۲ تا سه هزار اتوبوس نیازمند به تعمیر در گوشه و کنار شهر و در پارکینگ‌ها هستند. البته بعضی از این اتوبوس‌ها صرفه هم ندارد که تعمیر شوند.»او می‌گوید : «به عبارتی بیش از چهار هزار اتوبوس در تهران داریم که نیمی از آنها غیرفعال هستند. نیمی دیگر هم با خرابی‌های متعدد فعالیت دارند و به سن فرسودگی رسیده‌اند.»

رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: «حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در تهران با اتوبوس‌های شرکت واحد جابه‌جا می‌شوند. این در حالی است که بر اساس طرح جامعه حدود چهار و نیم میلیون نفر را باید با اتوبوس‌ها جابه‌جا شوند. به همین دلایل است که می‌گوییم تهران نیاز به هفت هزار اتوبوس دارد.»

نیمی از واگن‌های متروی تهران نیازمند تعمیر اساسی
گزینه دیگر مسافران برای حمل‌و‌نقل سریع و ارزان مترو است. اما نیمی از واگن‌های مترو نیز به تعمیرات اساسی نیاز دارند.رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «حدود هزار و ۵۰۰ واگن فعال در متروی تهران داریم. از این تعداد ۷۰۰ واگن تا پایان سال نیاز به اورهال دارد. تعمیرات واگن‌ها در حال انجام است اما سرعت آن پایین است.»

تشکر هاشمی ادامه می‌دهد: «به طور کلی تعمیرات معمولی روی واگن‌ها انجام می‌شود، اما اورهال سنگین‌ترین نوع تعمیر است که باید روی این واگن‌ها انجام شود.»او می‌گوید: «واگن‌های نیازمند به تعمیر در خط خاصی فعالیت ندارند، در همه خطوط هستند. به جز خط تهران_کرج از نظر ساختاری واگن‌های مترو مثل هم هستند.»

مشارکت چینی‌ها در ساخت واگن‌ها
اما واگن‌های متروی تهران را کجا می‌سازند؟ تشکری هاشمی می‌گوید: «کارخانه‌ای در تهران یک شرکت واگن‌سازی دارد. البته با مشارکت چین در تهران این واگن‌ها را ساختند.»او ادامه می‌دهد: «بر اساس استانداردهای کارخانه سازنده، هر کدام از واگن‌ها پیمایش یک میلیون کیلومتر داشته باشند، باید عملیات اورهال آنها انجام شود. البته این میزان بستگی به نوع واگن دارد، از ۷۵۰ هزار تا یک میلیون کیلومتر متفاوت است.»
رئیس کمیسیون شورای شهر تهران در پایان می‌گوید: «اگر تعمیرات اساسی به موقع انجام نشود، خرابی‌ها بیشتر و به دنبال آن نارضایتی مردم بیشتر می‌شود.»

افزایش قیمت کرایه تاکسی شهری نیز به درآمد بسیاری از مسافران همخوانی ندارند. تعداد اتوبوس‌ها جوابگوی نیاز مسافران نیست. مسافران می‌مانند صف‌های بلند برای اتوبوس‌های خراب.  وضعیت مترو هم چندان بهتر نیست. ساعت‌های پرترافیک کاری که جمعیت زیادی منتظر قطار می‌مانند. گاهی چند قطار باید رد شود تا جا برای یکی دو مسافر پیدا شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: اتوبوس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها