به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۷:۲۹

نقشه "هنری" از مواد معدنی روی مریخ

گروه علمی: شاید این تصاویر رنگین‌کمانی شبیه به نوعی هنر دیجیتال به نظر برسند، اما در واقع، آن‌ها نقشه‌هایی از سطح مریخ هستند که با استفاده از طیف‌سنج تصویربرداری شناسایی فشرده برای مریخ، یا CRISM که روی مدارگرد شناسایی مریخ ناسا(MRO) قرار دارد، ثبت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این فضاپیما از سال ۲۰۰۶ تاکنون در مدار مریخ بوده و با استفاده از دوربین های خود مانند دوربین های‌رایز(HiRISE) از این سیاره تصویربرداری کرده است و همچنین داده‌های طیف‌سنجی و راداری را جمع‌آوری و به زمین ارسال می‌کند. طیف‌سنج این مدارگرد نور را به طول موج‌های مختلف تقسیم می‌کند تا مشخص شود که یک جرم آسمانی از چه ترکیباتی ساخته شده است. رنگ‌های مختلف در نقشه‌های مختلف زیر، کانی‌های خاصی را در سطح مریخ نشان می‌دهند و به محققان اجازه می‌دهند تا ترکیبات زمین‌شناسی این سیاره را از مدار آن تماشا کنند.

ناسا به تازگی اولین قسمت از نقشه بسیار دقیق ثبت شده از تقریبا کل سطح مریخ را در قالب یک تصویر ۵.۶ گیگاپیکسلی در ۷۲ رنگ منتشر کرده است. این نقشه از بیش از ۵۰ هزار بخش، که هر یک نواری به طول حدود ۳۳۰ مایل(۵۳۱کیلومتر)  و عرض شش مایل(۹.۶ کیلومتر) هستند، ایجاد شده است که برای ایجاد نقشه نهایی با هم ادغام شده‌اند. این نقشه بازتابی کلی از هر تکه از سطح مریخ است، به‌طوری‌ که بخش‌های قرمزتر مکان‌هایی هستند که گرد و غبار قرمز روشن زیادی در آن وجود دارد، و بخش‌های تیره‌تر سنگی بوده و غبار کمتری دارند.

مجموعه‌ی دیگری از داده‌های طیف‌سنج "CRISM" که مربوط به هر بخش منفرد از نقشه است، طی شش ماه تا زمانی که بررسی‌ها تکمیل شود، منتشر شدند. کل داده‌های این طیف‌سنج ۸۶ درصد از سطح مریخ را شامل می‌شود که نقشه‌ای ارزشمند از محل قرارگیری مواد معدنی مهم ارائه می‌کند. محققان از این طریق می‌توانند هم اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه آب در این سیاره داشته باشند و هم اهداف جدیدی را برای تحقیقات علمی شناسایی کنند یا حتی به انتخاب مکان‌های مناسب برای فرود طی ماموریت‌های آینده به مریخ بپردازند.

اسکات مورچی(Scott Murchie)، محقق اصلی "CRISM" در بیانیه‌ای گفت: این در واقع یک مجموعه داده کاملاً جدید است که موج دوم اکتشافات در مورد ترکیب سطح مریخ را ایجاد می‌کند. در واقع، یکی از اهداف ماموریت بعدی مدارگرد شناسایی مریخ این است که با دوربین های‌رایز(HiRISE) خود به تصویربرداری رنگی از صدها نقطه با اولویت علمی بالا که در نقشه پیدا شده است، بپردازد، نقاطی که از آنها در وضوح بالا تصویربرداری نشده زیرا اهمیت آنها مشخص نبوده است.

همچنین نقشه دیگری اواخر امسال منتشر خواهد شد که مکان مواد معدنی حاوی آهن در این سیاره را نشان می‌دهد، که برای درک تاریخچه آب در این سیاره مفید است و حتی می‌تواند به جستجوی شواهدی از حیات باستانی در مریخ کمک کند.

مدارگرد شناسایی مریخ یک فضاپیمای چندمنظوره متعلق به ناسا است که برای شناسایی و اکتشاف مریخ از مدار، طراحی شده‌ است. هنگامی‌که این مدارگرد به مدار مریخ رسید، به پنج فضاپیمای دیگر که در مدار یا روی سطح سیاره بودند، پیوست. این فضاپیمای ۷۲۰ میلیون دلاری توسط لاکهید مارتین و زیر نظر آزمایشگاه پیشرانش جت ساخته شده‌ است. پرتاب آن در ۲۱ مرداد ۱۳۸۴ انجام شد و در  روز ۱۹ اسفند ۱۳۸۴ به مدار مریخ رسید و در آبان سال ۱۳۸۵ فاز اولیه ماموریت علمی خود را آغاز کرد.
برچسب ها: مریخ