به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۳۴۴۱۱۹

۱۶ ماده خوراکی که بدنتان را خنک می‌کند

۱۶ ماده خوراکی که بدنتان را خنک می‌کند
گروه علمی: هیدراته نگه داشتن بدن اهمیت زیادی دارد، و  تصور نوشیدن یک لیوان آب خنک بعد از یک روز طولانی گرم واقعا جذاب به نظر می‌رسد، اما زمانی که گرسنه هستید یا میل دارید چیزی بخورید، آب قطعا کافی نیست. نگران نباشید، چرا که این مواد غذایی در تابستان شما را خنک نگه می‌دارند و تازه با خوردن آن‌ها هم سیر و هم خوشحال خواهید شد!

1- هندوانه
هندوانه میوه‌ای تابستان است. دورهمی‌ها و میهمانی‌های شب‌های تابستان بدون حضور هندوانه رنگ و بویی ندارد!این میوه نه تنها عطر و طعم بسیار خوبی دارد بلکه فوق‌العاده خنک و آبدار هم است. هندوانه آب بسیار زیادی دارد، بنابراین وقتی که آن را به صورت خنک بخورید، بدن‌تان را خنک نگه می‌دارد.

2- خیار
آب بالای موجود در خیار به شما کمک می‌کند که “مثل خود خیار خنک بمانید”. خیار در عین حال دیورتیک (ادرارآور) است، بنابراین می‌تواند به خروج سموم از بدن و فرایند هضم کمک کند. خیلی ساده خیار را برش بزنید، کمی نمک روی آن بپاشید و بعد به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم و عالی آن را میل کنید.


3- طالبی
طالبی حدود نود و پنج درصد آب است و به همین دلیل در میان مواد خوراکی خنک کننده قرار می‌گیرد. این میوه نسبتا کم کالری و در عین حال دیورتیک است، به این معنی که در دفع سموم از بدن نیز تاثیر زیادی دارد. با وجود انواع مختلف طالبی‌هایی که در دسترس هستند، قطعا یکی از آن‌ها باب میل‌تان خواهد بود!

4- نعنا
کلمات نعناع و خنکی عملا مترادف هستند! نعنا یک گیاه خنک‌کننده است که می‌تواند در پخت و پز، برای تهیه‌ی انواع اسموتی یا همراه با آب مصرف شود یا خیلی ساده می‌توانید آن‌ها را به تنهایی بجوید. علاوه بر خوردن نعناع، ​​می‌توانید از روغن نعناع فلفلی نیز استفاده کنید تا هم کمک‌تان کند که خنک شوید و هم استرس‌تان را کاهش بدهد.

5- بستنی یخی
هیچ چیز در تابستان مثل بستنی یخی میوه‌ای لذت ندارد! با خوردن این خوراکی یخی هم میل به شیرینی‌تان ارضاء می‌شود و هم حسابی خنک می‌شوید. شما می‌توانید با استفاده از میوه‌هایی که ماهیت خنک‌کننده دارند بستنی یخی آماده کنید تا تاثیری که این خوراکی خنک کننده می‌گیرید دوچندان شود!

6- توت‌ها
مطابق با طب چینی، انواع توت‌ها بسیار قلیایی هستند، بدین معنا که آن‌ها انرژی سرد در بدن ایجاد می‌کنند و شما را خنک می‌کنند. توت‌ها همچنین آب فراوانی دارند، بنابراین به رقیق کردن خون و کاهش سطح گرمای بدن کمک می‌کنند.انواع توت به تنها می‌توانند میان‌وعده‌های فوق‌العاده‌ای برای روزهای تابستانی باشند. 

7- ماست
آن بستنی را کنار بگذارید و تابستان امسال یک کاسه ماست را انتخاب کنید. نه به این دلیل که ماست خوراکی سالم‌تری است، بلکه به دلیل آب زیادی که ماست دارد. این امر باعث می‌شود که بیش‌تر از بستنی بدن‌تان را خنک کند.* نکته‌ی بسیار مهم: درست است که بستنی بسیار خوشمزه و خنک است، اما واقعیت این است که اگر قصد دارید در روزهای گرم تابستانی بدن‌تان را حسابی خنک کنید، بهتر است از بستنی دوری کنید چرا که بدن شما برای تجزیه‌ی بستنی پر از کالری، باید به سختی فعالیت کند، روندی که در نهایت، به جای خنک کردن بدن‌تان آن را گرم می‌کند.


8- تربچه
این ریشه‌های نقلی با آن طعم تندی که دارند، از جمله مواد غذایی خنک‌کننده بسیار موثر به شمار می‌روند. در طب شرقی اعتقاد بر این است که تربچه به کاهش تولید حرارت در بدن و همین‌طور فرایند هضم کمک می‌کند. این ماده‌ی خوراکی حاوی پتاسیم و سایر مواد معدنی است. تربچه‌ها در انواع و شکل‌های متفاوت در دسترس هستند و به صورت برش‌خورده روی سالاد و لای ساندویچ‌ها عالی می‌شوند.

9- سبزیجات برگدار تیره
سبزیجات برگدار تیره باید در منوی هر روز شما گنجانده شوند. سبزیجات برگ‌دار تیره مانند کلم کالی، اسفناج، برگ چغندر و خردل چینی پر از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و پروتئین هستند. آن‌ها بدون این‌که وزن‌تان را اضافه کنند سیرتان می‌کنند و حاوی H2O با کیفیت هستند که به جبران الکترولیت‌هایی که در گرمای تابستان از دست داده‌اید، کمک شایانی می‌کنند. سبزیجات همه کاره هستند و می‌توانند در سالاد، آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها استفاده شوند. برای هیدراته کردن بدن‌تان در روزهای داغ تابستان، آن‌ها را خام مصرف کنید.

10- موز
موز یک ماده‌ی خوراکی قابض است به این معنی که سبب می‌شود بافت‌ها بدن‌تان جمع شوند. به این ترتیب امکان جذب آب بیش‌تر فراهم می‌شود و همین مرکز بدن‌تان را حسابی خنک می‌کند.اگر آدمی بسیار فعال هستید، و به غذایی نیاز دارید که هم به سرعت انرژی بدن‌تان را افزایش بدهد و هم شما را خنک کند، موز می‌تواند یک غذای عالی برای شما باشد. و اگر تمایل دارید این میوه‌ی خوشمزه را به گونه‌ای متفاوت مصرف کنید و یک خوراکی خنک کننده با آن بسازید، قطعا با امتحان کردن رسپی موز یخ زده و ماست یونانی لذت زیادی خواهید برد:
– مقداری ماست یونانی داخل یک کاسه بریزید.
– موز را به ضخامت ۱ سانت برش بزنید.
– برش‌های موز را با استفاده از چنگال، آغشته به ماست یونانی کنید.
– در مرحله‌ی بعد موزها را روی کاغذ روغنی بچینید و داخل فریزر قرار بدهید تا یخ بزنند.
– بعد از یک ساعت میان‌وعده‌ی فوق‌العاده‌ خوشمزه‌تان آماده است!

11- میوه‌های خانواده مرکبات
با این همه گزینه‌ای که در اختیار شما قرار دارد، هیچ مشکلی برای پیدا کردن میوه‌ی مرکبات مناسب برای خودتان نخواهید داشت. مرکبات به دلیل توانایی که برای کمک به تجزیه‌ی غذاهای چرب و هضم غذاها دارند، فوق‌العاده خنک‌کننده هستند. این میوه‌ها با کمک به فرایند هضم، سبب می‌شوند که بدن‌تان کم‌تر تلاش کند و در نهایت حرارت کم‌تری تولید کند.

12- نارگیل
این میوه‌ی همه کاره به شما آب نارگیل، روغن و خود میوه را می‌دهد. این میوه به طور طبیعی سرشار از الکترولیت‌ها است که به شما کمک می‌کنند هیدراته و خنک شوید.بنابراین بعد از یک روز طولانی و پر فعالیت، یک لیوان آب نارگیل بنوشید تا برای روز بعد بدن‌تان تازه و پرطراوت شوید.

13- فلفل تند
احتمالا این یکی عجیب و غریب به نظرتان می‌رسد، اما فلفل تند واقعا توانایی خنک کردن بدن‌تان را دارد. فلفل تند سبب می‌شود که شما عرق کنید، و به این ترتیب بدن شما مکانیزم‌های خنک‌کننده را به کار می‌اندازد. به همین دلیل افرادی که در آب و هوای بسیار گرم زندگی می‌کنند، اغلب غذاهای تند در رژیم غذایی‌شان دارند. پس بهتر است در این روزهای گرم تابستانی فلفل تند را به میزان بیش‌تری در پخت و پزهای‌تان به کار ببرید.

14- خاکشیر و تخم شربتی
خاکشیر را حتما به صورت یخ‌زده و با آبلیمو استفاده کنید، در غیراین صورت به جای رفع گرمازدگی باعث حالت تهوع در شما می‌شود. برای این‌که لازم نباشد مدام درگیر پاک‌کردن و خیساندن خاکشیر باشید، مقدار زیادی از آن را تهیه کرده و پس از شستن داخل قالب‌های یخ ریخته و روی آن مقداری آب بریزید.به این ترتیب همیشه به خاکشیر تمیز و سرد دسترسی دارید. تخم شربتی از دانه‌های گیاه ریحان به دست می‌آید و بعد از ترکیب‌شدن با آب، به حالت ژله‌ای درآمده و آب را در خود جذب می‌کند که همین باعث رفع عطش و گرمازدگی می‌شود. از دیگر فواید تخم شربتی می‌توان به درمان عفونت، یبوست و موثر برای کم‌کردن وزن اشاره کرد.

15- آب آلبالوی ترش 
آب آلبالو یا دمنوش آلبالوی ترش علاوه بر رفع عطش و تشنگی، برای افرادی که فشارخون بالا دارند، بسیار مفید است. جالب است که بدانید هر چقدر نوشیدنی‌ها شیرین‌تر باشند، گرمی آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که آن را به صورت خام یا شربت کم‌شیرین استفاده کنید.اگر می‌خواهید کمی آب آلبالوی‌تان را شیرین کنید، شربت سکنجبین به آن اضافه کنید. آلبالو همچنین برای رفع تهوع، اضطراب و تلخی دهان بسیار موثر است.

16- سکنجبین 
سکنجبین شربت مناسبی برای فصل گرم است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با روش تهیه این نوع شربت آشنایی کامل دارند، چراکه از قدیم و ندیم سکنجبین رفیق کاهو بوده و هر وقت که سفره‌ای از کاهو می‌گسترانند، سکنجبین نیز در کنارش بوده و هنوز هم ما ایرانی‌ها دوست داریم این دو را با هم مصرف کنیم.

نکاتی کوتاه برای خنک ماندن در این فصل داغ!‍
– سوپ را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید.
– غذاهایی را بخورید که حاوی فلفل بیش‌تری هستند.
– مصرف زردچوبه‌تان را افزایش بدهید.
– مصرف گوشت را کاهش بدهید.
– پیاز بخورید.
– غذاها و نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که حاوی نعناع هستند.
– غذاها و مواد خوراکی حاوی شیر نارگیل مصرف کنید.
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها