به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۳۴۴۱۲۸

پیش‌بینی زوال عقل با انجام یک اسکن ساده

پیش‌بینی زوال عقل با انجام یک اسکن ساده
گروه علمی: محققان استرالیایی در مطالعه اخیر خود اظهار کرده‌اند پزشکان می‌توانند با انجام یک اسکن سریع و آسان، خطر ابتلا به زوال عقل را به افرادی که سن‌شان بالا رفته است، اطلاع دهند.به گزارش ایسنا، نتایج مطالعه اخیر محققان دانشگاه ادیث کوان استرالیا حاکی از آن است که یک اسکن معمولی تراکم استخوان می‌تواند تجمع پلاک رسوب شده در آئورت شکمی را نشان دهد و این می‌تواند به افراد اطلاع دهد که آیا در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند یا خیر.
 
آئورت یا بزرگ‌سرخرگ، سرخرگ اصلی خون‌رساننده به بدن است. از این شریان، شریان‌های متعددی منشعب می‌شوند که خون را به سراسر بدن می‌رسانند. زوال عقل با بالا رفتن سن افراد و پس از ۸۰ سالگی به طور فزاینده‌ای شایع می‌شود.حال نتایج یک مطالعه طولانی مدت جدید نشان داده است که یک اسکن ساده و رایج می‌تواند نشان دهد که آیا افراد در اواخر عمر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد یا خیر.

زوال عقل در اواخر عمر زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های مغز در اثر چندین بیماری آسیب می‌بینند که حتی برخی از بیماری‌ها باعث باریک شدن رگ‌های خونی مغز می‌شوند. اخیرا محققان دانشگاه ادیث کوان ارتباط مهمی بین سلامت عروق و ابتلا به زوال عقل در اواخر عمر را شناسایی کردند.

این ارتباط کلسیفیکاسیون(Calcification) پلاک‌هایی است که می‌توانند در آئورت شکمی، که بزرگترین شریان بدن است و خون اکسیژن‌دار را از قلب به اندام‌های شکمی و اندام‌های تحتانی می‌رساند، ایجاد شوند. لسیفیکاسیون به معنای جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن است. این وضعیت به صورت طبیعی در بافت استخوانی روی داده و موجب تشکیل استخوان می‌شود.

این تجمع کلسیم که "کلسیفیکاسیون آئورت شکمی" یا AAC " نام دارد، می‌تواند برای پیش‌بینی خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته بسیار مفید باشد. اما اکنون محققان دریافته‌اند که این یک نشانگر قابل اعتماد برای پیش‌بینی زوال عقل در اواخر عمر نیز است.

در این مطالعه آنها نتایج AAC را در ۹۶۸ زن از اواخر دهه ۱۹۹۰ بررسی کردند و سپس وضعیت سلامتی آنها را برای بیش از ۱۵ سال تجزیه و تحلیل کردند. محققان دریافتند که از هر دو زن مسن، یک نفر دارای سطوح متوسط ​​تا بالای AAC است و این زنان جدا از سایر بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل ژنتیکی، دو برابر بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از زوال عقل در اواخر عمر هستند.

پروفسور "سایمون لاوز"(Simon Laws) از محققان این مطالعه گفت: AAC می‌تواند خطر زوال عقل را زودتر در افراد شناسایی کند، که این امر به نوبه خود می‌تواند برای جلوگیری از این بیماری حیاتی باشد. در تحقیقات مربوط به زوال عقل، ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گویند آنچه برای قلب شما خوب است برای مغز شما نیز مفید است. این مطالعه مجددا این ارتباط را تایید می‌کند و به درک ما از خطر ابتلا به زوال عقل و استراتژی‌های پیشگیرانه می‌افزاید. آنچه آشکار شده اهمیت اصلاح عوامل خطر مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی در پیشگیری از زوال عقل است.

به راحتی می‌توان AAC را با استفاده از اسکن جانبی ستون فقرات دستگاه‌های تراکم استخوان تشخیص داد. محققان گفتند هنگامی که افراد تحت آزمایش‌های استاندارد تراکم استخوان قرار می‌گیرند، می‌توان یک اسکن اضافی برای گرفتن تصاویر جانبی ستون فقرات انجام داد. به طور کلی انجام این اسکن‌ها بسیار سریع و آسان است و در مقایسه با اشعه ایکس یا سی تی اسکن، کم تهاجمی‌تر، ارزان‌تر و دارای مقدار تابش اندک هستند.
برچسب ها: زوال عقل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها