به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۴۴۱۵۷

فوت کوزه گری یک کاتالوگ اثربخش

گروه کسب و کار: کاتالوگ ابزار بازاریابی مهمی است. طبق بررسی و تحقیقات کاتالوگ‌ها در مقایسه با ایمیل مارکتینگ، رسانه‌های اجتماعی و بروشور‌ها و... نرخ تبدیل مخاطب به مشتری بالاتری ایجاد می‌کنند.
فوت کوزه گری یک کاتالوگ اثربخش
ایجاد کاتالوگ محصولات یک راه موثر برای گسترش پایگاه مشتریان و توسعه ی کسب و کار شما می­باشد. با ارائه یک کاتالوگ این پتانسیل را دارید که به مشتریانی برسید که هرگز پا به فروشگاه شما نگذاشته اند.
البته زمانی کاتالوگ شما موثر است که بدانید؛ چه چیزهایی را باید در کاتالوگ خود بگنجانید و آن را به شیوه ای سازماندهی شده و جذاب ارائه دهید، قادر خواهید بود کاتالوگ خود را در کمترین زمان از یک ایده به یک ابزار تبلیغاتی ملموس تبدیل کنید.

هدف کاتالوگ خود را مشخص کنید
قبل از شروع طراحی کاتالوگ اثربخش خود، باید مطمئن شوید که ایده روشنی از هدف کاتالوگ خود دارید. زمانی که شما هدف خود را مشخص کنید بازاریابی کاتالوگ تاثیرات بیشتری را روی فرآیند فروش و شناخت برند شما خواهد داشت.
برای مثال: باید مشخص کنید هدفتان از طراحی کاتالوگ، فروش محصولات به مشتریان بالقوه است یا قصد فروش به صورت  سازمانی دارید یعنی می‌خواهید با شرکت‌ها و سازمان‌های تجارت کنید یا حتی می‌توانید قصد برندسازی و معرفی برندتان را داشته باشید.

شناخت مشتریان
یکی از عوامل مهم برای طراحی کاتالوگ اثربخش این است که قبل از طراحی  مخاطبان و مشتریان بالقوه خود را بشناسید. برای مثال باید بدانید که مخاطبان شما زنان هستند یا مردان؟ در چه رنجی سنی هستند؟ شاغل هستند؟
معمولا در میان مشتریان بالقوه نقاط اشتراکی زیادی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تشخیص دهید که کدام ویژگی‌ها و محصولات برای آنها کاربردی تر است و آنها را به خرید و یا ارتباط با شما ترغیب می­کند؛ تا آن ویژگی‌ها را برجسته تر نشان دهید.
همچنین با توجه به مشتریان خود می‌توانید تشخیص دهید که مشتریان هدف شما بیشتر در بستر‌های آنلاین حضور دارند یا تبلیغات چاپی را ترجیح میدهند. در ادامه شما را با انواع کاتالوگ تبلیغاتی آشنا خواهیم کرد.



انواع کاتالوگ را بشناسید
حال که کاربرد کاتالوگ را میدانید و هدف خود و مشتریان خود را میشناسید باید تصمیم بگیرید که چه نوع کاتالوگی در کسب و کار شما اثر بخش خواهد بود؟ کاتالوگ‌های چاپی یا کاتالوگ‌های دیجیتال؟
گاهی اوقات، مشتریان ملموس بودن کاتالوگ‌های چاپی را بهتر و سنتی تر می‌یابند. و برخی مواقع دیگر، کیفیت‌های قابل مشاهده در دستگاه‌های دیجیتال و به روز رسانی فوری کاتالوگ‌های آنلاین را در دسترس تر می‌دانند. به هر حال، کاتالوگ‌ اثربخش دارای محتوای مهمی هستند که برندها را قادر می‌سازد تا با مشتریان احتمالی خود ارتباط عمیقی برقرار کنند.
همانطور که از نام آنها مشخص است نحوه ی ارائه آنها نیز مشخص میباشد؛ کاتالوگ‌های دیجیتال برای بستر‌های دیجیتالی مانند: کامپیوتر، تبلت و موبایل طراحی می‌شوند و کاتالوگ‌های کاغذی پس از طراحی در اختیار چاپخانه‌ها قرار میگیرند و در تیراژ‌های معینی چاپ و ارائه می‌شوند اما تفاوت این دو در چیست؟

تفاوت کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی:
1.      کاتالوگ‌های دیجیتال امکان ویرایش سریع، درج و حذف محصولات به راحتی فراهم میکند، اما کاتالوگ‌های کاغذی بعد از چاپ امکان تغییر ندارند.
2.      توزیع سریع کاتالوگ دیجیتال در بستر‌های اینترنتی مانند ارسال کاتالوگ در شبکه‌های اجتماعی، درج در سایت و... اما برای ارائه ی کاتالوگ کاغذی نیاز به نفر سوم به منظور پخش و ارسال است.
3.      امکان چاپ کاتالوگ‌های دیجیتال
4.      برانگیختن احساسات با استفاده از حس لامسه در افراد با ارائه کاتالوگ کاغذی
5.      افزودن برگه‌های جدید بدون نگرانی برای محدودیت در تعداد و هزینه در کاتالوگ دیجیتال
6.      استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند موشن گرافیک، فایل صوتی، پادکست، فایل تصویری در کاتالوگ‌های دیجیتال
7.      امکان درج لینک در کاتالوگ دیجیتال برای راهنمایی مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی و سایت کسب و کار خود
با توجه به تفاوت‌ها قطعا به مزایا و معایب هر یک از نسخه‌های کاتالوگ پی برده اید، اما این مقایسه یک اصل دقیق نیست ؛ زیرا هر نسخه از کاتالوگ‌ها بر روی مخاطبان خاص خود تاثیر گذار خواهد بود و شما باید بر اساس نیاز خود و مشتریان تصمیم درستی اتخاذ کنید.

جمع آوری محتوا قبل از طراحی کاتالوگ
قبل از شروع لازم است که اطلاعات مهمی از قبیل راه‌های ارتباطی، اطلاعات مربوط به شرکت مانند لوگو و... را جمع آوری کنید و در دسترس داشته باشید.
 همچنین لیستی از محصولات و خدمات را با توجه به اولویت و ارزش‌های آنها تهیه کنید و فراموش نکنید که ویژگی‌های محصولات را نیز در لیست خود جای دهید تا در هنگام طراحی درگیر پیدا کردن متن مناسب  برای معرفی محصول خود نباشید.
 داشتن لیست مکتوب بسیار کمک‌کننده خواهد بو که محصول یا خدمتی از قلم نیفتد و نیاز مجدد به طراحی یا اصلاح کاتالوگ نباشد.

مشتریان را با تصاویر گویا قانع کنید
ممکن است وسوسه شوید که برای صرفه جویی در هزینه خودتان عکاسی کنید، اما اگر خودتان یک عکاس حرفه ای نیستید، بهتر است از یک حرفه ای کمک بگیرید تا برای شما عکس‌های هدفمند یا زاویه ای مناسب بگیرد. تصاویر محصولات یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کاتالوگ اثربخش هستند، زیرا کیفیت تصویر همان نکته ای است که مشتریان ابتدا می‌بینند. یک تصویر جذاب، مشتریان را تشویق می‌کند که توضیحات را بخوانند و امیدواریم خرید کنند.
این روزها با وجود رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، وجود تصاویر و محتوای بصری بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از احساسات و اهداف برند به کمک نمایش تصاویر به مشتریان القا خواهد شد.
اگر یک کاتالوگ اثربخش و حرفه ای می‌خواهید در انتخاب تصاویر حساسیت به خرج دهید، احتمالا میدانید که برند‌های معروف برای معرفی خود و محصولاتشان در تبلیغات از تکنیک اغراق یا مبالغه استفاده می‌کنند البته نه به صورتی که سواستفاده از اعتماد مشتریان تلقی شود.
با توجه به توضیحات بالا می‌توان گفت که مخاطب با این دید به تبلیغات و کاتالوگ شما نگاه خواهد کرد، بنابراین تصاویر شما علاوه بر اینکه باید با کیفیت و گویا باشد تا کاربرد محصول را نشان دهد؛ باید حتی بهتر از خود محصول نیز به نظر برسد تا بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش دهید.  
مقداری از بودجه خود را برای عکاسی در نظر بگیرید، زیرا اهمیت تصاویر از کلیت طراحی کاتالوگ کمتر نیست و بر اثر بخشی بیشتر این ابزار تاثیر گذار است.



ایده پردازی و تعیین ابعاد کاتالوگ
حال که هدف و مشتریان خود را میشناسید و لیستی از محصولات و محتوای خود را در دست دارید زمان ایده پردازی و طراحی است، برای ایده پردازی ابتدا می‌توانید کاتالوگ‌های طراحی شده توسط سایر رقیبان خود را تماشا کنید و سبک‌های مختلف را در اینترنت جستجو کنید، البته فقط به قصد ایده پردازی به دنبال آنها باشید نه تقلید، مخاطبان را دست کم نگیرید آنها روزانه هزاران طرح و الگوی تبلیغاتی متفاوت میبینند و طراح کپی شده را تشخیص می‌دهند. اگر قصد دارید کاتالوگ اثربخش طراحی کنید از تقلید کردن بپرهیزید.جهت بازدید از نمونه کارهای طراحی کاتالوگ حرفه ای طرح گندم به وب سایت مجموعه مراجعه فرمایید.
بعد از اینکه نوع و سبک طراحی خود را انتخاب کرید؛ باید با توجه به سبک طراحی و نوع و تعداد محصولات و حجم محتوا خود ابعاد کاغذ را انتخاب کنید برای مثال انتخاب کنید که کاتالوگ شما در ابعاد A4(قطع رحلی)، ابعاد A5(قطع وزیری)، کاتالوگ مربع (قطع خشتی) و... باشد.
همچنین توجه کنید که جنس کاغذ و نوع قطع در هزینه‌های چاپ کاتالوگ تاثیر گذار هستند؛ بنابراین اگر برای طراحی کاتالوگ اثربخش بودجه خاصی مشخص کرده اید، با توجه به بودجه و مقادیر بالا ابعاد را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ مناسب در طراحی کاتالوگ
انتخاب رنگ مناسب برای کاتالوگ اثربخش دقیقا به اندازه انتخاب عناصر دیگر مهم است زیرا این طول موج رنگ‌ها هستند که اولین توجه را جلب می‌کنند. در واقع در تمامی ابزارهای تبلیغاتی که جلوه ی بصری دارند انتخاب رنگ حائز اهمیت است.
اولین گام برای انتخاب رنگ مناسب این است که شما با توجه به رنگ سازمانی خود یک پالت رنگی زیبا را انتخاب کنید و در طراحی از آنها استفاده کنید تا‌هارمونی و هماهنگی رنگ‌ها در کاتالوگ به صورت حرفه ای جلوه کند.همچنین برای این امر استراتژِی و هدفتان از ارائه کاتالوگ را در نظر بگیرد. تا مطلوب ترین نتایج را مشاهده کنید.
استفاده از رنگ‌های بیشمار ممکن است کمی گیج کننده باشد و طرح شما را دچار پیچیدگی کند بنابراین بهتر است نهایتا از سه یا چهار رنگ مرتبط استفاده کنید.

کلام آخر
در این مقاله تلاش کردیم فوت و فن کوزه گری طراحی کاتالوگ اثربخش را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، اما بهتر است بدانید که طراحی کاتالوگ امری ساده نیست و نیاز به تجربه، دانش و شناخت بازارهای مختلف دارد به همین جهت توصیه می‌کنیم برای طراحی کاتالوگ به سراغ افراد ماهر یا شرکت‌های تبلیغاتی بروید.
 شرکت تبلیغاتی طرح گندم با همکاری مجرب ترین طراحان در این صنعت توانسته تجربه و سابقه ای درخشان را از آن خود کند، جهت اطلاع بیشتر مشاهده نمونه کارهای ما کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها