کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا مصرف مکمل تاریخ گذشته مضر است؟

7 تير 1401 ساعت 9:52


گروه علمی: تاریخ انقضای ذکر شده برای مکمل های غذایی بر اساس قدرت و اثربخشی آنها است و ربطی به ایمنی آنها ندارد. تا زمانی که روی مکمل ها کپک رشد نکرده باشد، جای نگرانی وجود ندارد. اگر به تازگی متوجه شده اید که مکمل تاریخ گذشته استفاده کرده اید، نیاز نیست وحشت کنید یا نگران باشید. تاریخ انقضای ذکر شده برای مکمل های غذایی بر اساس قدرت و اثربخشی آنها است و ربطی به ایمنی آنها ندارد. تا زمانی که روی مکمل ها کپک رشد نکرده باشد، جای نگرانی وجود ندارد. ممکن است محصولات تاریخ مصرف گذشته اثراتی که باید، را نداشته باشند ولی اغلب خطری برای سلامتی بدن ندارند.

 
 
سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) درج تاریخ انقضا بر مکمل‌ های غذایی، از جمله ویتامین ‌ها و مواد معدنی را الزامی نمی داند. با این حال تولیدکنندگان ممکن است به انتخاب خود، تاریخ انقضا یا بهترین زمان مصرف را روی محصولات درج کنند.اگر یک کارخانه تولید مکمل های غذایی تصمیم بگیرد تاریخ را درج کند، FDA از آنها می خواهد که داده های معتبری داشته باشند که نشان می دهد این تاریخ نادرست یا گمراه کننده نیست. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان با انجام تحقیقات داخلی تایید می کنند که اثربخشی و قدرت مکمل ها تا پایان تاریخ انقضا حفظ خواهد شد.

ایمنی مکمل تاریخ گذشته
مصرف مکمل های تاریخ گذشته بی خطر است. پیش از تاریخ انقضا، در صورتی که محصول در شرایط صحیح نگهداری شود، محصول می بایست حاوی 100 درصد مقادیر ذکر شده روی برچسب باشد. اما پس از گذشت تاریخ انقضا، این مقادیر به تدریج کاهش می یابند. در نتیجه اگرچه دلیلی برای نگرانی در مورد مضرات یا عوارض جانبی بالقوه مکمل تاریخ گذشته وجود ندارد، با توجه به احتمال کاهش قدرت و یا اثربخشی مصرف محصول پس از تاریخ انقضا، بهتر است آنها را دور بیاندازید و با یک بسته جدید جایگزین کنید.اگر در مکمل تاریخ گذشته، رشد کپک یا بوی بسیار عجیبی مشاهده کردید، نشان دهنده این است که محصول فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیست. مصرف مکمل هایی با این شرایط به دلیل آلودگی میکروبی می تواند خطرناک باشد.

مکمل های دوران بارداری
بارداری زمانی است که دور انداختن و جایگزینی مکمل تاریخ گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مکمل ‌های دوران بارداری اغلب حاوی اسید فولیک هستند؛ مصرف مقادیر کافی از این ویتامین به جهت کاهش خطر نقص لوله عصبی در جنین در حال رشد ضروری است.مصرف مکمل های بارداری تاریخ مصرف گذشته با احتمال عدم دریافت مقادیر مناسب از مواد ضروری به ویژه اسید فولیک همراه است.

چرا مکمل تاریخ گذشته می شود؟
تاریخ انقضای یک مکمل غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها مربوط به نحوه تولید و برخی دیگر مربوط به عادات فردی هستند.شکل ویتامین: ویتامین های پاستیلی و شربت ها زودتر از قرص ها، کپسول ها و کپسول های نرم ژلاتینی منقضی می شوند.نوع ظرف: برخی ویتامین ها و مواد معدنی به دلیل تاثیر اشعه  فرابنفش نور خورشید، در ظروف مات در مقایسه با ظروف شفاف، برای مدت طولانی تری قدرت خود را حفظ می کنند.

نوع درپوش ظروف: نوع درپوش ممکن است بر ماندگاری محصولات تاثیر داشته باشد. اگر درپوش به خوبی بسته نشود، محتویات در معرض رطوبت بیشتری قرار می گیرند که موجب تجزیه سریع تر آنها می شود.شرایط نگهداری: اگر ویتامین ها را در محیطی با رطوبت بالا مانند کابینت حمام نگهداری کنید، ممکن است سریعتر تخریب شوند. همچنین از قرار دادن آن ها در معرض نور زیاد خودداری کنید. یک کابینت سرد و تاریک اغلب بهترین گزینه برای نگهداری اکثر محصولات است.آلودگی: اگر هر روز صبح پس از تهیه و یا صرف غذا، به بسته مکمل دست می زنید و از آن قرص برمی دارید، این امکان وجود دارد بطری را با باقی مانده‌ های غذا یا ذرات باکتری آلوده و ماندگاری آن را کاهش دهید.

ماندگاری ویتامین ها
ماندگاری ویتامین ها ممکن است به نوع ویتامین نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از تحقیقات نشان داده اند که برخی ویتامین ها ممکن است سریعتر تجزیه شوند. به طور کلی مدت زمان ماندگاری مکمل های غذایی بر اساس ترکیباتی از آن ها که سریع تر قدرت خود را از دست می دهند، تعیین می شود.ویتامین C: این ویتامین به ویژه نسبت به رطوبت هوا حساس است و با جذب رطوبت، کارایی خود را از دست می دهد. در نتیجه اگر محصول به ‌درستی بسته ‌بندی نشده باشد، یا اگر در یک محیط مرطوب مرتبا در ظرف باز و بسته شود، ویتامین ‌موجود در آن سریع تر تجزیه می ‌شود.تیامین: یکی از ناپایدارترین ویتامین های گروه ب است. تیامین نیز نسبت به رطوبت هوا حساس است. لذا دور نگه داشتن آن از محیط های مرطوب مدت زمان ماندگاری آن را افزایش می دهد.ویتامین K: ویتامین Kهنگامی که با مواد معدنی ترکیب شود، ممکن است سریع تر تجزیه گردد.

سیاست های شرکت های دارویی در تاریخ انقضا
از آنجایی که FDA درج تاریخ انقضا را الزامی نمی داند، هر شرکت به انتخاب خود در این مورد تصمیم می گیرد. برخی شرکت ها تاریخ انقضا را بر اساس ماندگاری ناپایدارترین جزء تشکیل دهنده محصول تعیین می کنند. در نتیجه همه مواد موجود در آن ها باید به مقدار درج شده روی برچسب تا آخرین روز از ماه تاریخ انقضا موجود باشند. برخی شرکت ها نیز تاریخ انقضا درج نمی کنند و عمر مفید دو ساله از زمان خرید را در نظر می گیرند.

امحا مکمل تاریخ گذشته
اگر تاریخ انقضای مکمل های شما به پایان رسیده است، بهتر است آن ها را به روش زیر امحا کنید:
1- قرص ها را از ظرف اصلی خارج کنید.
2- آن ها را در یک ظرف یا کیسه یکبار مصرف با مواد ناخوشایند دیگر قرار دهید. در این صورت کودکان یا حیوانات خانگی کنجکاوی کمتری برای بررسی آن ها در سطل زباله دارند.
3- در ظرف/کیسه را ببندید و کل کیسه را در سطل زباله قرار دهید.
توجه داشته باشید ریختن مکمل های تاریخ مصرف گذشته در توالت توصیه نمی شود چرا که ممکن است این مواد، از سیستم فاضلاب عبور کرده و به دریاچه ها، رودخانه ها یا سایر منابع آب آشامیدنی ختم شوند.


کد مطلب: 344161

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/344161/آیا-مصرف-مکمل-تاریخ-گذشته-مضر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir