به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۳۴۴۱۶۶

آیا اختلالات تیروئید به فراموشی مرتبط است؟

آیا اختلالات تیروئید به فراموشی مرتبط است؟
گروه علمی: غده تیروئید که در گردن قرار دارد، هورمون‌هایی تولید می‌کند که رشد و نمو را تنظیم می‌کنند. اگر غده تیروئید به خوبی کار نکند، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. آن‌ها شامل خستگی شدید، کاهش یا افزایش وزن، ضربان قلب سریع و ریزش مو هستند. هم کم‌کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید می‌توانند باعث مشکلات شناختی شوند که می‌توانند علائم زوال عقل خفیف را تقلید کنند.

زوال عقل به چندین عارضه اطلاق می شود که باعث کاهش حافظه و مهارتهای شناختی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های اساسی زندگی روزمره می‌شود. بیماری آلزایمر شناخته‌شده‌ترین نوع زوال عقل است. علائم اولیه زوال عقل می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.علائم زوال عقل خفیف گاهی اوقات زمانی که سطح تیروئید غیر‌طبیعی است ایجاد می‌شود و معمولاً با درمان برطرف می‌شود.

زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به کم‌کاری تیروئید هستند. علائم شناختی افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید شامل مشکلات حافظه و مشکل در تمرکز است. برخی از افراد ممکن است علائم مبهمی را تجربه کنند که اغلب به عنوان "مه مغزی" توصیف می‌شود.برخی از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، مانند بیماری گریوز، معمولاً تمرکز ضعیف، زمان واکنش کندتر و نقص حافظه را تجربه می‌کنند.

تحقیقات ارتباط پیچیده‌ای را بین بیماری تیروئید و علائم زوال عقل نشان داده است.• مطالعه‌ای نشان داد که شرکت‌کنندگان مبتلا به پرکاری تیروئید تحت بالینی (تعریف شده به عنوان سطوح TSH کمتر از 0.10 میلی واحد بر لیتر) کاهش شناختی بزرگتری در طول دوره تحقیق و افزایش خطر زوال عقل نشان دادند.

• محققانی که چندین مطالعه را بررسی کردند به این نتیجه رسیدند که پرکاری تیروئید تحت بالینی می‌تواند با خطر زوال عقل مرتبط باشد. با این حال، آنها همچنین دریافتند که نمرات آزمون وضعیت ذهنی با وجود پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید یا عملکرد طبیعی تیروئید سریع‌تر کاهش نمی‌یابد.

• بررسی 13 مطالعه مختلف نشان داد که کم‌کاری تیروئید تحت بالینی با افزایش خطر زوال عقل در افراد جوان تر از 75 سال و در افرادی که سطح TSH بالاتری داشتند (نشانه ای از هورمون تیروئید پایین) مرتبط است.
• مطالعه‌ای نشان داد که کم‌کاری تیروئید درمان شده به اندازه کافی با افزایش خطر اختلال شناختی خفیف ارتباطی ندارد.

به نظر می‌رسد که مشکلات شناختی عمده به احتمال زیاد با پرکاری تیروئید یا کم‌کاری تیروئید ایجاد نمی‌شود. و مشکلات شناختی جزئی مرتبط با عملکرد تیروئید (مانند فراموشی و مه مغزی) اغلب موقتی هستند و با درمان بهبود می‌یابند.در آخر، اگر کاهش شدید شناختی را نشان می‌دهید، پزشک باید یک ارزیابی جامع انجام دهد تا تعیین کند که آیا سایر شرایط پزشکی، علاوه بر بیماری تیروئید، ممکن است در وضعیت فعلی شما نقش داشته باشد یا خیر.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها