به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۳۴۴۱۷۷
پایان تیرماه قله تورم را رد می‌کنیم

اگر نقدینگی و پایه پولی همچنان افزایش پیدا کند تورم سه رقمی می‌شود

اگر نقدینگی و پایه پولی همچنان افزایش پیدا کند تورم سه رقمی  می‌شود
گروه اقتصادی: سیدابراهیم رئیسی اخیرا اعلام کرد که «آثار تورمی افزایش قیمت های فعلی کوتاه مدت است» این در حالی است که هفته گذشته 61 اقتصاددان در نامه ای نسبت به تورم 3 رقمی هشدار دادند.جمشید عدالتیان تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره وضعیت تورم کشور گفت: 61 اقتصاددانی که تورم سه رقمی را پیش بینی کردند، برای وقوع این حالت شرط و شروطی گذاشته بودند، به این معنا که اگر نقدینگی و پایه پولی همچنان افزایش پیدا کند می تواند تورم سه رقمی شود.

وی افزود: اوج تورم نسبت به سال قبل تیرماه خواهد بود اما در مردادماه نسبت به تیرماه تورم سیر نزولی خواهد داشت یعنی دیگر تورم افزایش پیدا نخواهد کرد. آنچه آقای رئیس جمهور بیان کرد و گفت «آثار تورمی کوتاه مدت است» اشاره به همین موضوع است که تورم نقطه به نقطه کاهشی خواهد شد و دیگر رشدی نخواهد داشت.
عضو اتاق ایران با بیان اینکه در سه ماه اخیر تورم رشد زیادی داشت، یادآور شد: امسال آخرین تورمی که نسبت به سال قبل ثبت خواهد شد حدود 50 درصد خواهد بود ولی احتمالا دیگر از این بالاتر نخواهد رفت و همین حدود خواهد ماند.

وی درباره تأثیر اقتصادی ازسرگیری مذاکرات برجامی اظهار کرد: اگر برجام امضا شود، سوئیفت برای ایران آزاد و تبادلات بانکی برای ایران تسهیل می شود بنابراین ایران می تواند در شبکه بانک جهان پول های خودش را منتقل کند. همچنین امکان صادرات نفت نیز برای ایران فراهم می شود. در این صورت اگر ما روزی 2 میلیون بشکه نفت صادر کنیم تقریبا 200 میلیون دلار در روز درآمد خواهیم داشت. ضمن آنکه پول صادرات غیرنفتی مان هم بر می گردد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: وقتی برجام امضا شود ایران می تواند به طور عادی کالاهای مورد نیازش را از بازار جهانی تهیه کند و این هزینه های اضافی برای دور زدن تحریم ها برطرف خواهد شد. البته تأثیر گشایش های اقتصادی احیای برجام حداقل تا پایان سال طول خواهد کشید که خود را نشان دهد. هرچند شاید برخی شرکت های خصوصی یا بانک ها در جهان همچنان وارد همکاری با ایران نشوند اما در مجموع گشایش خوبی برای حل مشکلات اقتصادی کنونی کشور اتفاق می افتد.
مرجع : سایت فردا

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۱:۰۷
تورم الان 3 رقمی هست و با وجود امکان افزایش ، با توجه به بالا بودن تورم 4 رقمی بعید میدانم 4 رقمی شود (389802)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها