به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۳۴۴۲۰۵

ایران خودرو و سایپا، چون رقیب ندارند خود را بهترین می‌دانند

ایران خودرو و سایپا، چون رقیب ندارند خود را بهترین می‌دانند
گروه اقتصادی: بیش از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و روز به روز انتقادات به صنعت خودروسازی شدت پیدا می‌کند. فضای انحصار در صنعت خودرو، مخصوصاً از اوایل سال ۹۷ تاکنون، نه تنها خروجی مثبتی نداشته که نارضایتی عمومی را هم گسترش داده است.
رهبر انقلاب، در چند ماه اخیر، دو بار به صورت جدی از صنعت خودروسازی انتقاد کردند و حال با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو به نظر می‌رسد تا هفته‌های آینده، شاهد واردات خودرو باشیم.

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر  گفت: عمده مشکل صنعت خودروسازی ایران این است که خود را بی‌بدیل و بی‌رقیب می‌داند و آنچه صورت می‌دهد را بهترین گزینه قلمداد می‌کند.وی افزود: شرکت ایران خودرو و سایپا مثل فرزندی هستند که داخل منزل، معلم خصوصی دارند و هیچ مقایسه‌ای با دیگر شاگردانی که خارج از این فضا هستند، نمی‌شوند. همین رویکرد، باعث شده خود را بهترین معرفی کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: وقتی ایران خودرو و سایپا هیچ خودانتقادی ندارند، نه رشد کمی پیدا می‌کنند و نه رشد کیفی. از طرفی، چون انحصار در صنعت خودرو است، مردم مجبورند این آش خاله را بخورند. از این‌رو، ما باید فضایی را ایجاد کنیم که در کنار آش خاله، آش دیگری هم برای مزه باشد.
نقدعلی تصریح کرد: وقتی واردات خودرو صورت بگیرد، دو خودروساز داخلی می‌فهمند که باید ارتقای نیروی انسانی، بالا بردن کیفیت و کمیت، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و... را به طور جدی در دستور کار قرار دهند. تا این فضا حاصل نشود، خبری از خروجی از مثبت نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعارض منابع، کار در صنعت خودروسازی را با اشکال روبرو کرده است؟ گفت: این موضوع می‌تواند محتمل باشد. ما نمونه‌های مشابه آن را در جا‌های دیگر دیده‌ایم و شفافیت و ایجاد رقابت سالم، چاره کار است.نماینده خمینی‌شهر افزود: کشور‌های همسایه، صاحب صنعت خودرو نیستند، اما با واردات خودرو توانسته‌اند رضایت عمومی ایجاد کنند، پس اگر واردات خودرو حساب شده باشد و یک راه نفس واقعی برای مردم ایجاد کند، یقیناً اوضاع بهتر خواهد شد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه برخی نگران وضع آیین‌نامه واردات خودرو هستند، گفت: هیات تطبیق مصوبات دولت بر قانون در مجلس ناظر بر کار است. اگر ببینیم آیین‌نامه واردات خودرو، سخت و پیچیده شده و قانون را بی‌خاصیت کرده است، حتماً به موضوع ورود جدی پیدا می‌کنیم.
مرجع : اقتصاد 24

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۲۲:۴۱
آدمهایی هم که رقیب ندارند خود را شایسته ترین می دانند، به عبارت دیگر شایسته سالاری دستاورد نابود کردن رقیبان است. (389825)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها