به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۳۴۴۳۲۴

موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو
گروه بین الملل: ترکیه از مخالفت خود با پیوستن سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، دست کشید.
مخالفت آنکارا همزمان با بدترین بحران امنیتی اروپا ظرف چند دهه گذشته به‌دلیل جنگ اوکراین صورت گرفت و روی نشست رهبران ناتو در مادرید سایه انداخته بود.
 ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از انجام گفت‌وگوهای سطح بالای فوری اعلام کرد: «ما اکنون به توافقی دست یافته‌ایم که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار می‌کند».
ترکیه از فنلاند و سوئد خواسته بود که افراد تحت تعقیب آنکارا را تحویل داده و محدودیت‌های فروش اسلحه به ترکیه که به‌دنبال تهاجم این کشور به شمال سوریه در سال ۲۰۱۹ وضع شده بود پایان یابد.رفع این بن‌بست موجب خواهد شد که رهبران ناتو تمرکز خود را به یک موضوع کلیدی‌ معطوف کنند: روسیه‌ای که به نحو فزاینده‌ غیرقابل پیش‌بینی و تهاجمی است.
تجاوز روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال موجب شد که فنلاند و سوئد بی‌طرفی طولانی خود را کنار گذاشته و درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کنند. اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، مانع این اقدام شده بود و اصرار داشت که این دو کشور اسکاندیناوی باید موضع خود را در قبال گروه‌های شورشی کرد که آنکارا آن‌ها را «تروریستی» می‌داند، تغییر دهند.سالی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، گفت که رهبران سه کشور  پس از انجام مذاکرات، توافق مشترکی امضاء کردند.ترکیه می‌گوید «هر آنچه که می‌خواست» از جمله «همکاری در زمینه مبارزه علیه» گروه‌های شورشی را به‌دست آورد.
این توافق در آستانه نشست حیاتی ناتو در مادرید به‌دست آمد که قرار است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و سایر رهبران کشورهای عضو ناتو وارد پایتخت اسپانیا شدند تا در نشست این پیمان که مسیر آن را برای چند سال آینده تعیین خواهد کرد شرکت کنند.دبیرکل ناتو گفت این نشست طرحی را برای اتحاد «در یک جهان خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر» ترسیم می‌کند.او اظهار داشت: «برای این‌که قادر به دفاع از خود در این جهان خطرناک‌تر باشیم باید بودجه بیشتری را به امور دفاعی اختصاص دهیم».
 فقط ۹ کشور عضو ناتو به هدف پیمان آتلانتیک شمالی مبنی بر هزینه کردن دو درصد از تولید ناخالص داخلی برای امور دفاعی پایبند بوده‌اند.اسپانیا که میزبان این نشست است تنها نیمی از این رقم را به بودجه دفاعی خود اختصاص داده است.مهمترین دستور کار این نشست تقویت موضع دفاعی اعضای ناتو در برابر روسیه و حمایت از اوکراین است. استولنبرگ می‌گوید: «اوکراین اکنون با سبعیتی روبروست که ما از زمان جنگ جهانی دوم در اروپا ندیده‌ایم».

 
برچسب ها: ناتو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها