به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۴۴۳۲۷

حذف تدریجی حبوبات از سبد معیشت

حذف تدریجی حبوبات از سبد معیشت
گروه اقتصادی: گرانی حبوبات این بار پس از کوچک شدن سبد پروتئینی مردم پُرهیاهو شده و مردم با انتقاد از وضعیت موجود به حاشیه بازارمصرف کشانده شده اند.دولت به بهانه تقویت نظام ارزی و اجرای سیاست ضد رانتی تخصیص ارز، اقدام به حذف یکباره ارز ترجیحی از کالای اساسی کرد. این تیر خلاص به وضعیت معیشتی مردم بود. هر چند برخی محصولات خیلی قبل‌تر از تخصیص ارز ترجیحی بی نصیب بودند، اما تأثیرگرانی دلار، بازار محصول داخلی را نیز به هم ریخت و هزینه مضاعفی بر طبقه کم‌درآمد و حتی متوسط وارد می‌کند.

بیش از ۷۰ درصد از نیاز داخلی بازار حبوبات در کشور تهیه و تامین می‌شود؛ اما افزایش نرخ ارزتأثیر بر محصولات تولید داخل داشته و قیمت این محصولات از سال گذشته تا کنون در بازاربه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده است.
در حالی که مصرف سرانه حبوبات برای هر نفر حدود ۹ کیلوگرم اعلام شده بعد از افزایش نرخ سبد پروتئین خانوار‌ها تمایل اقشار ضعیف جامعه برای مصرف حبوبات بیشترشد. اما با توجه به گرانی این محصولات و کاهش قدرت خرید، مردم نتوانستند مصرف حبوبات را جایگزین گوشت کنند.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر قیمت حبوبات رشدی بیش از ۱۰۰ درصد داشته است. سعید بهبهانی یکی از فعالان بازارحبوبات در مورد دلایل افزایش قیمت‌ها  گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ واردات حبوبات با ارز نیمایی انجام می‌شود. این روز‌ها با توجه به نوسان نرخ ارزواردات حبوبات نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

بهبهانی می‌گوید: طی دوسال گذشته و پس از گرانی گوشت و مرغ تقاضا خرید حبوبات افزایش چشمگیری داشت و مردم مصرف حبوبات را جهت تأمین پروتئین لازم جایگزین گوشت کردند.وی ادامه داد: سال گذشته مصرف حبوبات حدود ۴۰ درصد افزایش داشت، اما از ابتدای سال جاری به دلیل نوسان نرخ ارز، کاهش قدرت خرید و در نهایت گرانی، مصرف این محصول به شدت در حال کاهش است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه تولید حبوبات نیاز به مصرف آب نسبتاً زیادی دارد، گفت: خشکسالی و کم آبی در بیشتر مناطق کشور باعث کاهش کشت این محصولات شده است. از سوی دیگر به دلیل گرانی نرخ ارز واردات حبوبات نسبت به سال قبل کاهش داشته است. حذف تدریجی حبوبات از سبد معیشتی مردم بسیار خطرناک است.

بهبهانی ادامه داد: ایران یکی از وارد‌کنندگان حبوبات است و تولیدات داخلی کمتر از ۳۰درصد از تقاضا را پاسخ می‌دهد. به همین دلیل قیمت این کالا با نرخ ارز تغییر و تعیین می‌شود. با این حال با شروع نیم‌سال اول سال‌جاری، افزایش در قیمت حبوبات مشاهده می‌شودو این جای نگرانی دارد.وی تصریح داشت: البته گرانی جهانی نرخ نهاده‌ها نیز دلیلی بر گران تمام شدن واردات حبوبات شده است. افزایش هزینه‌های تولید، نوسان نرخ ارز، مالیات و هزینه‌های انبارداری، بسته بندی، حمل‌ونقل و ده‌ها هزینه جانبی، گرانی حبوبات را تشدید کرده است.

در حال حاضر قیمت برخی حبوبات نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. هرکیلو عدس درشت ۵۰ هزار تومان، لپه درشت ۵۵ هزار تومان، لوبیا چیتی ۶۰ هزار تومان، لوبیا سفید ۵۰ هزار تومان، نخود ۵۵ هزار تومان، نخود و لوبیای مخلوط ۴۵ هزار تومان، ماش ۳۵ هزار تومان و گندم پوست کنده ۲۵ هزارتومان، جو بلغور و پوست کننده ۲۲ هزارتومان فروخته می‌شود.
مرجع : اقتصاد 24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها