به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۳۴۴۳۴۵

با خوراکی‌هایی برای تقویت حافظه آشنا شوید

با خوراکی‌هایی برای تقویت حافظه آشنا شوید
گروه علمی: یکی از راه موثر در تقویت حافظه این است که رژیم غذایی اصولی داشته باشد؛ غذا برای تقویت حافظه ضرورت دارد. همه ما با وجود حجم گسترده‌ای از اطلاعاتی که باید به خاطر بسپاریم به حافظه‌ای قوی نیاز داریم. باید بدانید افرادی که حافظه قوی‌تری دارند و از حافظه خود بهتر استفاده می‌کنند، زندگی موفق‌تری خواهند داشت.

خوراکی‌هایی که به بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کنند
دارو‌ها و خوراکی‌های زیادی برای تقویت حافظه تبلیغ می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که همه این‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد و تاثیری در تقویت ذهن و حافظه شما ندارد. پس بهتر است بیشتر خوراکی‌های طبیعی را بشناسید و از آن‌ها در تقویت حافظه خود استفاده کنید.مغز مرکز کنترل بدن است و از همه اعضای بدن محافظت می‌کند به همین دلیل است که همیشه باید تلاش کنید مغز خود را در اوج نگه دارید. بدون شک غذا‌هایی که در رژیم غذایی خود دارید در سالم نگه داشتن مغزتان شما نقش موثری دارند.در ادامه با برخی از خوراکی‌های که به بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کنند نیز اشاره می‌کنیم:

گیاه کبر
شاید از شنیدن نام گیاه کبر تعجب کنید و یا تاکنون نام این گیاه را هم نشنیده باشید، اما اگر به فکر حافظه خود هستید اضافه کردن این گیاه را به سالاد خود فراموش نکنید. باید بدانید که پیاه کبر منبع بسیار غنی کوئرستین است.کوئرستین نوعی فلاونوئید منحصر به فرد است. این گیاه بهبود جریان خون مغز، کاهش میزان استرس اکسیداتیو و جلوگیری از ایجاد اختلال در حافظه را به دنبال دارد. اگر طعم گیاه کبر برای شما خوش‌آیند نیست، سیب بهترین جایگزین این میوه است. سیب هم سرشار از کوئرستین است.

گوجه‌ فرنگی
افرادی که تلاش دارند رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشته باشند، باید مواد غذایی مفیدی را برای تامین مواد مورد نیاز مغز جایگزین کنند. گوجه‌ فرنگی یکی از این منابع مفید است که قابلیت جایگزین شدن با کربوهیدرات را دارد. گوجه‌ فرنگی مقدار زیادی پتاسیم دارد و برای ماهیچه‌ها و کاهش قند خون مفید است. گوجه فرنگی از طرف دیگر سرشار از ویتامین آ و ث و مواد آنتی‌آکسیدان نیز هست.

انگور قرمز
انگور قرمز نیز از خوراکی‌ها حاوی رسوراترول است، اما رسوراترول چیست؟ رسوراترول ترکیبی است که عملکرد حافظه شما را بهبود می‌دهد. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند عملکرد حافظه در کسانی که انگور قرمز را در برنامه غذایی خود دارند از دیگران بهتر است.

زردچوبه
زردچوبه از خانواده‌ زنجبیل و حاوی نوعی ترکیب شیمیایی مغذی به نام کورکومین است. پژوهش انجام شده البته بر روی حیوانات، نشان می‌دهند کورکومین موجود در زردچوبه در بهبود عملکرد حافظه و یادگیری نقش موثری دارد. زردچوبه سرعت جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد.

آجیل مخلوط
تقریبا تمام آجیل‌ها سرشار از چربی سالم و مفیدند. آجیل‌ها از انواع ویتامین، مواد معدنی مغذی، آنتی‌اکسیدان و منیزیم تشکیل شده‌اند. منیزیم موجود در آجیل می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه و افزایش میزان یادگیری افراد کمک کند. براساس تحقیقات انجام شده درمان با منیزیم به بازسازی عملکرد مغز آسیب دیده کمک می‌کند.


ماهی
ماهی‌های چرب سرشار از امگا۳ هستند و گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی باعث می‌شود افراد کمتر به مشکل و اختلال شناختی مبتلا شوند. امگا۳ همچنین به بالا رفتن توانایی استدلال غیرکلامی و همینطور بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کند. مطالعات ثابت کرده است که ماهی ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد مغز دارد. ماهی سالمون منبع غنی کولین است.

تخم‌ مرغ
زرده‌ تخم‌ مرغ سرشار از کولین و فسفاتیدیل‌سرین است. کولین در بدن انسان اهمیت زیادی در سنتز اجزای سازنده‌ غشای سلول‌ها دارد. کولین برای متابولیسم و سوخت‌وساز چربی ضرورت دارد. کولین پیام‌رسان عصبی است که وظیفه‌ کنترل عضلات را برعهده دارد. این ماده‌ غذایی نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه دارد.

جو دوسر
اگر به دنبال یک صبحانه‌ مقوی و مفصل از غلات کامل برای شروع روز هستید، جو دوسر بهترین انتخاب برای صبحانه است، خوراکی که سرشار از آنتی‌اکسیدان، کربوهیدرات و فیبر است.استفاده از جو دوسر برای صبحانه باعث می‌شود قند به مغز برسد و باعث افزایش حافظه و تقویت ذهن می‌شود. جو دوسر با ترکیب شربت افرا و میوه‌های فصل از سرماخوردگی نیز جلوگیری می‌کند. بلغور جو دوسر به صورت انواع اوتمیل‌های خوشمزه از جمله شکلاتی، موزی و ... برای کودکان نیز بسیار مفید است.

اسفناج
اسفناج یک ماده غذایی غنی و سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است که مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این اسفناج حاوی کلسیم است که در رشد کودکان نقش موثری دارد؛ سعی کنید سبزیجات را با میوه‌های مختلف مخلوط کرده و یک نوشیدنی مقوی برای کودکان درست کنید. وجود اسفناج در تغذیه کودکان بسیار مفید است.

مغز گردو
گردو سرشار از کنسانتره امگا ۳ و پروتئین‌هایی است که برای به بالا بردن سطح انرژی کمک می‌کند. این آجیل مفید را می‌توانید در وعده‌ صبحانه خود جای دهید و یا به عنوان میان وعده از آن استفاده کنید.

چای
جالب است بدانید که چای سیاه، سفید، سبز و چای اولونگ از بهترین نوشیدنی‌های طبیعی هستند. نوشیدن چای آرامش‌دهنده است و به علت وجود کافئین، اسیدآمینه و تانن تأثیر شگفت انگیزی برای افزایش تمرکز دارد و میزان هوشیاری را بالا می‌برد.تحقیقات نشان می‌دهند تانن به کاهش استرس‌های روانی نیز کمک می‌کند و فرد به آرامش می‌رسد. کافئین و تانن سرعت عکس‌العمل، حافظه و عملکرد شناختی مغز را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر چای منبع بسیار غنی از کوئرستین است.
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها