به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۳۴۴۳۸۱

تامین انرژی چندمیلیون ساله باحفاری عمیق زمین

تامین انرژی چندمیلیون ساله باحفاری عمیق زمین
گروه علمی:یکی از شرکت های زیر مجموعه دانشگاه MIT تصمیم دارد با استفاده از اشعه ایکس صخره ها را ذوب کنند و واحدهای تولید برق گازی و زغال سنگی را به چاه های عمیق دسترسی به گرمای زمین تغییر کاربری دهد.
به این ترتیب واحدهای تولید برق سوخت فسیلی را به واحدهای پاک تبدیل می کند.این طرح به پل ووزکوف یک محقق مرکز علم و فیوژن دانشگاه MIT تعلق دارد که ۱۴ سال گذشته را صرف توسعه روشی کرده تا یک واحد تولید برق زغال سنگی را دوباره و بدون انتشار گازهای گلخانه ای طی ۱۰ سال دوباره فعال کند.

این روش توسط شرکت Quaise Energy وارد مرحله تجاری شده است احتمالاً در واحدهای تولید برق گازی در نقاط دیگر جهان قابل اجرا است.این شرکت قصد دارد با تبخیر مقدار کافی سنگ، عمیق‌ترین حفره‌های جهان را بسازد و انرژی زمین گرمایی را در مقیاسی بسیار بزرگ که برای تامین نیاز انرژی انسان برای چند میلیون سال کافی باشد، جذب کند.

طرح بلندپروازانه مذکور به منبع انرژی مرتبط است که زیر پای انسان قرار دارد. انرژی زمین گرمایشی در اصل گرمای داخل زمین است که طی فرایند تشکیل سیاره و تجزیه رادیواکتیو مواد معدنی تولید و در صخره ها و مایعات موجود در مرکز زمین ذخیره می شود.از آنجا که این نوع انرژی به طور مداوم تولید می شود، یک منبع انرژی پاک به حساب می آید. هرچند منابع انرژی تجدیدپذیر در دهه های اخیر افزایش یافته اند اما انرژی زمین گرمایی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا برداشت آن کار آسانی نیست. در واقع، تاسیسات زمین گرمایی تنها در مناطقی وجود دارند که امکان استخراج انرژی در اعماق نسبتاً کم عمق یعنی تا ۱۲۱.۹۲ متری زیر پوسته زمین فراهم است.

طبق بیانیه MIT روش های معمول حفاری تا عمق خاصی از زمین کارآمداست زیرا هرچه عمق پوسته بیشتر می شود گرمای آن افزایش می یابد و دسترسی به آن سخت تر خواهد بود. این امر مته های حفاری را فرسوده می کند.
اما روش جدید شامل یک دستگاه انتشار امواج مایکرویو به نام ژیروترون است. سیستم های حفاری مذکور در اطراف این دستگاه متمرکز شده اند که برای مدت ها در تحقیقات و تولید برای مقاصدی مانند داغ کردن مواد در آزمایش های همجوشی استفاده شده است.هرچند شرکت Quaise Energy هنوز تمام موانع مهندسی در این پروژه را برطرف نکرده،اما تصمیم دارد تا ۲۰۲۶ میلادی طرح اولیه برای مهار انرژی را اجرا کند.
برچسب ها: تحقیقات علمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها