به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۳۴۴۳۹۶

افزایش حضور نظامی آمریکا در اروپا

افزایش حضور نظامی آمریکا در اروپا
گروه بین الملل: جیک سالیوان، مشاور جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌گوید این کشور به زودی برنامه تقویت حضور نظامی بلندمدت خود را در اروپا، رسما اعلام خواهد کرد.
از هفته‌های پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، فعالیت ناتو و ارتش ایالات متحده آمریکا در شرق اروپا به شدت تقویت شده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که احتمالا آخرین بار در جریان جنگ‌های بالکان در اروپا عملیات نظامی انجام داده بود، سه دهه پس از پایان جنگ سرد بار دیگر با چالش‌های امنیتی جدی در خاستگاه خود مواجه است. اعضای ناتو در شرق اروپا، به استثنای مجارستان، از گسترش چتر حمایت نظامی این سازمان استقبال می‌کنند.
سالیوان  گفت در جریان اجلاس روزهای آینده ناتو، شماری از کشورهای عضو با افزایش مشارکت خود به منظور بالا بردن بودجه این سازمان نظامی، موافقت خواهند کرد.
مساله بودجه و تهعد کشورهای عضو برای پرداخت ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برای تامین مالی این سازمان، یکی از محورهای جدی رویارویی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و همپیمانان سنتی واشنگتن در اروپا بود. در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وضعیت ناتو آنچنان افول کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از مرگ مغزی این سازمان سخن گفته بود. با این حال پس از به قدرت رسیدن جو بایدن و به‌ویژه از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، موقعیت پیمان نظامی آتلانتیک شمالی جدا تقویت شده و حتی کشورهای همیشه بی‌طرف اروپای شمالی نظیر سوئد و فنلاند، تمایل خود را برای الحاق به ناتو اعلام کرده اند.



 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها