به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۳۴۴۴۲۳

راه‌های انتقال و پیشگیری از «وبا» را بشناسید

راه‌های انتقال و پیشگیری از «وبا» را بشناسید
گروه جامعه: «وبا» یک بیماری اسهالی حاد است که از طریق باکتری به نام ویبریوکلرا در انسان بروز می کند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا سربازی مدیرگروه  پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وبا را از جمله بیماری‌های اسهالی برشمرد که از گذشته تا به حال باعث ایجاد بسیاری از همه‌گیری‌های اسهالی بوده است.وی با اشاره به این که هرساله با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب در محیط و بیمار شدن افراد فراهم می‌شود، تاکید کرد: امروزه با شناسایی زودرس بیماری و درمان بیماران، مرگ و میر این بیماری به شدت کاهش یافته است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه درباره راه‌های سرایت بیماری گفت: میکروب عامل وبا، فقط در انسان بیماری ایجاد می‌کند و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده، سرایت می‌کند. در مواردی نیز انتقال بیماری از انسان به انسان ممکن است صورت گیرد.وی با اشاره به این که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب عامل وبا به بدن انسان است تاکید کرد که  در بحث پیشگیری از بیماری  توجه به این نکته ضرورت دارد.

سربازی دوره نهفتگی بیماری وبا را  یک تا سه روز عنوان کرد و یادآور شد: این دوره ممکن است از چندین ساعت تا پنج روز به طول انجامد. علایم بیماری نیز معمولا دو تا سه روز طول می‌کشد؛ گرچه در بعضی بیماران تا پنج روز نیز ادامه می‌یابد.به گفته وی، اغلب مبتلایان از شروع بیماری تا چند روز پس از بهبودی می‌توانند ناقل بیماری به دیگران باشند، اما درمان با آنتی‌بیوتیک مناسب که توسط پزشک تجویز شده باشد، می‌تواند در کاهش مدت علایم و سرایت بیماری موثر باشد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی با اشاره به نشانه‌های شایع  بیماری گفت: فقط در تعداد اندکی از مبتلایان به وبا  علامت معروف اسهال آبکی لعاب برنجی، استفراغ و از دست رفتن آب بدن رخ می‌دهد.به گفته وی، سایر بیماران ممکن است دچار اسهال شوند که از سایر بیماری‌های اسهالی قابل افتراق نیست، حتی عده ای هم ممکن است  هیچ نشانه ای از بیماری نداشته باشند. بنابراین رعایت بهداشت عمومی در پیشگیری از ابتلا بسیار مهم است. 

وی خاطرنشان کرد: در نوع علامت دار، بیماری با اسهال آبکی لعاب برنجی، حجیم، بدون تب یا زورپیچ شکم آغاز می‌شود. مدفوع بیمار به صورت مایعی شفاف آغشته به موکوس سفید رنگ است که اصطلاحا آب- برنجی نام دارد. استفراغ که ممکن است شدید باشد و گرفتگی دردناک ساق پاها نیز از دیگر علایم وبا است.

به گفته وی، بیماران بدحال مبتلا به فرم  شدید بیماری ممکن است تا ۱۰درصد از وزن بدن خود را به دلیل اسهال و استفراغ از دست دهند. ممکن است دچار خواب آلودگی یا عدم هوشیاری شوند که در چنین شرایطی باید سریعا فرد را به مراکز بهداشتی درمانی رساند، زیرا مراجعه دیرهنگام یا عدم درمان وی خطر مرگ را به دنبال دارد.بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سربازی در ادامه به افراد توصیه کرد: برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به وسیله آب و مواد غذایی از جمله بیماری‌ وبا، افراد باید در منزل، تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و در حین مسافرت به نکات زیر توجه داشته باشند و در صورت ابتلا به اسهال سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

توصیه‌های مهم برای پیشگیری از ابتلا به وبا
۱- همیشه از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده کنید و اگر از سلامت آب اطمینان ندارید و ناچار به استفاده از آب چاه، تانکرهای غیر کلر زده، چشمه‌ها و قنات‌ها هستید ابتدا آب را نیم ساعت جوشانده و پس از سرد شدن مصرف کنید و یا کلرزنی کنید.
۲- از یخ‌های قالبی و کارخانه ای غیر بهداشتی استفاده نکنید زیرا در آب مصرفی، مراحل تولید و عرضه آن احتمال آلودگی به میکروب وبا و یا سایر میکروب‌ها وجود دارد.
۳- هنگام سفر، آب و غذای سالم و مطمئن همراه داشته باشید و از نوشیدنی‌ها و غذاهای با بسته بندی مطمئن و بهداشتی استفاده کنید و در رودخانه‌ها یا آب‌های مشکوک به هیچ عنوان شنا نکنید.
۴- از آشامیدن آب‌های مشکوک در پارک‌ها، باغ‌ها و فضای سبز و از مصرف آب آشامیدنی که در منبع های آب کنار خیابان که دارای لیوان مشترک هستند، جدا خودداری کنید.
۵- از مصرف مواد غذایی آماده، آب میوه و آب هویج، آب زرشک، معجون، فالوده، بستنی های غیرپاستوریزه و غیر کارخانه‌ای، بلال، ساندویچ، سالاد و دیگر مواد خوراکی و نوشیدنی‌هایی که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می‌شود، جدا خودداری کنید.
۶- سبزی‌ها و صیفی‌ها را حتما پیش از مصرف، سالم سازی کنید و پس از شست و شو و ضدعفونی با محلول‌های استاندارد آبکشی کرده، مصرف کنید.
۷- هنگام خرید، مواد غذایی و اقلامی نظیر نان که قابل شست و شو و پختن مجدد نیستند را در کنار میوه و سبزی‌های شسته نشده و گوشت خام قرار ندهید.
۸- تا جای ممکن از غذاهای طبخ شده در منزل استفاده کنید.
۹-  از قرار دادن سبزی و میوه‌های شسته نشده و ضدعفونی نشده در یخچال جدا خودداری کنید.
۱۰- قبل از غذا خوردن و دست زدن به مواد غذایی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
۱۱- قبل از غذا یا شیر دادن به کودک حتما دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
۱۲- دست‌ها را بعد از اجابت مزاج (رفتن به سرویس بهداشتی)، شستن و تمیز کردن کودک و بعد از دست زدن به مواد غذایی خام نظیر سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ با آب و صابون بشویید.
۱۳-  ضمن رعایت بهداشت فردی از شنا کردن در استخرها، رودخانه‌ها، نهرها و یا جوی‌های آلوده خودداری کنید.
۱۴-  از خود درمانی بپرهیزید و توجه داشته باشید که تجویز آنتی بیوتیک مناسب باید توسط پزشک صورت گیرد.
۱۵-  بیماری تا چند روز بعد از بهبودی نیز ممکن است قابل انتقال به دیگران باشد، پس رعایت موارد بهداشتی توسط بیمار و اطرافیان وی تا چند روز پس از بهبود ضروری است.
۱۶- مهم‌ترین مشکل اساسی در بیماری وبا از دست دادن شدید مایعات و الکترولیت‌های بدن است، بنابراین پیش از رساندن بیمار به پزشک، خوراندن مایعات فراوان و محلول ORS به بیمار الزامی است.
۱۷- با مشاهده هر مورد ابتلا به اسهال هرچه سریع‌تر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.
۱۸- در صورتی که فرد مبتلا به وبا به موقع به پزشک مراجعه کند درمان قطعی این بیماری امکان پذیر است.
برچسب ها: بیماری وبا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها