به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۹:۰۶

کشف آب در سیاراتی که مشابه زمین نیستند

گروه علمی:سیاره‌های بیگانه فارغ از شباهتشان به کره زمین، می‌توانند دارای آب مایع باشند و حیات روی آن‌ها ممکن باشد.زندگی بر روی زمین از اقیانوس‌ها آغاز شد؛ بنابراین در جستجو برای یافتن حیات در سیارات دیگر، آب مایع یک عنصر کلیدی محسوب می‌شود و دانشمندان در ابتدا به دنبال آن می‌گردند. برای یافتن آب و بر روی دیگر سیاره ها، دانشمندان به طور پیشفرض به دنبال سیاراتی بودند که از نظر ظاهری به سیاره ما شباهت زیادی داشتند. با این حال، آب مایع لزوما نباید در شرایطی مشابه روی زمین رخ دهد.

محققان دانشگاه برن و دانشگاه زوریخ که اعضای مرکز ملی صلاحیت در تحقیقات سیاره‌ها (NCCR) هستند، در مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته گزارش دادند که ممکن است آب روی سیاراتی با کمترین شباهت به سیاره زمین نیز کشف شود.راویت هلد، استاد اخترفیزیک نظری در دانشگاه زوریخ می‌گوید یکی از دلایلی که آب به شکل مایع روی زمین وجود دارد، جو آن است. این محقق می‌گوید: زمین با اثر گلخانه‌ای طبیعی خود، مقدار مناسبی از گرما را برای ایجاد شرایط مناسب در اقیانوس ها، رودخانه‌ها و شکلگیری باران به دام می‌اندازد.

با این حال، جو زمین در دوران باستانی آن بسیار متفاوت بوده است. زمانی که سیاره ما برای اولین بار از گاز و غبار کیهانی تشکیل شد، جوی متشکل از هیدروژن و هلیوم را جمع آوری کرد و جو اولیه آن شکل گرفت. با این حال، در طول زمان، این جو اولیه از بین رفت. سایر سیارات پرجرم‌تر می‌توانند اتمسفر اولیه بسیار بزرگتری را در مقایسه با زمین داشته باشند که در برخی موارد، جو آن‌ها برای بلند مدت به همان شکل باقی می‌ماند.

هلد می‌گوید: جو‌های اولیه عظیم می‌توانند یک اثر گلخانه‌ای ایجاد کنند که بسیار شبیه جو زمین است، بنابراین ما می‌خواستیم با مطالعه اخیر به این نتیجه برسیم که آیا این جو‌ها می‌توانند به ایجاد شرایط لازم برای آب مایع کمک کنند یا خیر.

برای انجام این کار، گروه محققان سیارات بی‌شماری را به طور کامل مدل‌سازی کرده و توسعه آن‌ها را در طول میلیارد‌ها سال شبیه‌سازی کرد. آن‌ها نه تنها ویژگی‌های جو سیارات، بلکه شدت تابش ستارگان مربوطه و همچنین گرمای داخلی سیارات را که به بیرون می‌تابد، در نظر گرفتند.اخترشناسان معمولاً انتظار دارند که آب مایع در مناطقی از اطراف ستارگان رخ دهد که دقیقاً میزان مشابهی از تابش را در مقایسه با زمین دریافت می‌کنند؛ نه آنقدر کم که آب تبخیر نشود و نه آنقدر زیاد که آب منجمد نشود.

از آنجایی که در دسترس بودن آب مایع یک پیش نیاز احتمالی برای وجود حیات است، این امر می‌تواند افق جستجوی اشکال مختلف حیات بیگانه را تا حد زیادی گسترش دهد.با این حال محققان می‌گویند اگرچه این نتایج هیجان انگیز هستند، اما باید آن‌ها را یک کشف کوچک در نظر گرفت. برای اینکه چنین سیاراتی برای مدت طولانی آب مایع داشته باشند، باید مقدار مناسبی از جو داشته باشند و هنوز اطمینانی در این باره وجود ندارد. حتی در شرایط مناسب، مشخص نیست که احتمال وجود حیات در زیستگاه‌های بیگانه چقدر است.
برچسب ها: حیات فرازمینی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.