به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۳۴۴۴۵۵

احتمال حرکت یک فوران خورشیدی به سمت زمین

احتمال حرکت یک فوران خورشیدی به سمت زمین
گروه علمی:به گفته دانشمندان، احتمالا امروز یک فوران خورشیدی به سمت زمین در حال حرکت باشد.در چند هفته گذشته فعالیت خورشید افزایش یافته است. به طوری که دانشمندان پیش بینی می‌کنند، احتمالا یک فوران خورشیدی به سمت زمین در حال حرکت باشد.در هفته‌های گذشته اختر شناسان یک لکه خورشیدی به نام AR۳۰۳۸ را مشاهده کرده بودند که انتظار داشتند این لکه در همان موقع نابود شود، اما اکنون سه برابر زمین شده و احتمالا به سمت این سیاره در حال حرکت است. محققان فضایی منتظر فوران شعله‌های خورشیدی از این لکه بوده اند، اما از آن، جرم تاجی یا CME که بسیار قرتمندتر از شراره خورشیدی است، دریافت کردند. CME، داری مقادیر زیادی از  پلاسما و شار مغناطیسی است که محققان نمی‌دانند از کجا آمده است.
 
گفته شده، این فوران روز یکشنبه توسط یک نرم افزار تشخیص CME به نام Computer Aided CME Tracking (CACTus) مشاهده شد. این وسیله، به صورت مستقل کار و از داده‌های آزمایش تاج‌نگار زاویه بزرگ و طیف‌سنجی (LASCO) استفاده می‌کند. از آنجایی که CME به طور خودکار تولید می‌شود، ستاره شناسان از ابزار‌های دیگر همچون رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) نیز برای تشخیص آن استفاده می‌کنند. این رصد خانه تصاویری از لکه خورشیدی AR۳۰۳۸ را برای ما به ارمغان آورد.

براساس گزارش‌ها، یک طوفان ژئو مغناطیسی ناشی از یک CME می‌تواند باعث فروپاشی کل شبکه‌های الکتریکی و اختلال ارتباطات رادیویی در زمان طولانی شود. حتی سیستم‌های ناوبری نیز می‌توانند پس از CME‌های پرانرژی تحت تأثیر قرار گیرند.

ستاره شناسان گفتند: احتمالا این طوفان ژئومغناطیسی که در روز یکشنبه روی سطح خورشید مشاهده کردند، می‌تواند تا ۲۸ ژوئن یا ۲۹ ژوئن به زمین برسد. آن‌ها، اکنون باید به سایر ابزار‌های دارای تاج نگاری نگاه کنند تا متوجه شوند فوران به سمت زمین در حال حرکت است یا خیر.  اخترشناسان امیدوارند که حتی اگر CME به سمت زمین هدایت شود،  آنقدر قدرتمند نباشد و خسارت گسترده‌ای ایجاد نکند. با توجه به اینکه خورشید اکنون در مرحله فعال چرخه خود قرار دارد، هرچه زمان خاموشی کمتر باشد، آمادگی بیشتری خواهیم داشت.
برچسب ها: لکه خورشیدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها