به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۳۴۴۴۵۷

۶۵ هزار ایرانی با اهدای عضو به زندگی بازگشته اند

۶۵ هزار ایرانی با اهدای عضو به زندگی بازگشته اند
گروه جامعه:رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: واحد‌های شناسایی و فراهم آوری اعضای دانشگاه‌ها باید پویاتر از همیشه کار کنند تا هیچ عضوی از دست نرود. هر عضو اهدایی، یک زندگی را نجات می‌بخشد.
 
امیرحسام علیرضایی، در نخستین جشنواره ملی اهدای عضو با محوریت نقش هماهنگ کننده پیوند اعضا، گفت: تاکنون ۶۵ هزار پیوند عضو در کشور انجام شده است؛ یعنی ۶۵ هزار بیمار از رنج بیماری نجات پیدا کرده و ۶۵ هزار خانواده از درد و دغدغه عزیزشان آسوده شده اند. این موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا ۶۵ هزار ایرانی به زندگی بازگشته اند.

او گفت: به دلیل این که در ایران اعمال جراحی پیوند عضو انجام می‌شوند، در این زمینه صرفه جویی مالی خوبی داشته ایم؛ چرا که بیماران برای پیوند عضو به سایر کشور‌ها نرفته اند.به گفته وی رضایت دادن خانواده‌ها برای اهدای عضوِ عزیزشان ایثار محسوب می‌شود. در سال گذشته ۹۲۵ مورد اهدای عضو انجام شده است. ایران در زمینه اهدای عضو در دنیا رتبه ۳۶ و در منطقه رتبه اول را دارد.

به گفته رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار در لیست پیوند اعضا قرار دارند و میانگین روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو فوت می‌کند. علیرضایی گفت: به طور میانگین سالانه ۳ هزار مرگ مغزی قابل اهداء در کشور اتفاق می افتد. از این تعداد تنها هزار مرگ مغزی به اهدا رسیده و اعضای قابل اهدای ۲ هزار بیمار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شوند. چنانچه از هر بیمار مرگ مغزی ۳ عضو اهدا شود، حدودا ۶ هزار عضو قابل پیوند به اهدا نمی‌رسند.او گفت: واحد‌های شناسایی و فراهم آوری اعضای دانشگاه‌ها باید پویاتر از همیشه کار کنند تا هیچ عضوی از دست نرود. هر عضو اهدایی، یک زندگی را نجات می‌بخشد. 
برچسب ها: اهدای عضو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها