به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۳۴۴۴۶۵

مصرف خرما با چای برای بهبود وضعیت مغز

مصرف خرما با چای برای بهبود وضعیت مغز
گروه سلامت: خرما میوه‌ای با طبع گرم است که در گرمسیر می‌روید و در طب سنتی هم به عنوان یک دارو شناخته شده است. هر ۱۰۰ گرم خرمای تازه حاوی ۲۷۷ کالری و هر ۱۰۰ گرم خرمای خشک حاوی ۳۱۹ کالری است.مقدار مصرف خرما در روز باید متناسب با وزن بدن و میزان کالری دریافتی شما در طی روز باشد. مصرف خرما می‌تواند به افزایش انرژی و چاقی بدن کمک کند. این میوه یک غذای ضدسرطان نیز محسوب می‌شود. در ادامه به خواص خرما در طب سنتی می‌پردازیم.

مصرف خرما بعد از غذا می‌تواند باعث افزایش وزن شود. نوع خشک شده این میوه حاوی کالری بیشتری است. حتی گفته شده میزان کالری موجود در خرما نسبت به انجیر و کشمش بیشتر است. بخش زیادی از کالری این میوه شامل کربوهیدرات و مقدار بسیار کمی از آن پروتئین است. همچنین خرما حاوی مقدار زیادی فیبر و سایر مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است.در هر ۱۰۰ گرم خرما ۷۵ گرم کربوهیدرات، ۷ گرم فیبر، ۲ گرم پروتئین، ۲۰ درصد پتاسیم، ۱۴ درصد منیزیم، ۱۸ درصد مس، ۱۵ درصد منگنز، ۵ درصد آهن و ۶ درصد ویتامین B12 وجود دارد.خوب طبیعی است که مصرف خرما بعد از غذا با این حجم از مواد معدنی، کربوهیدرات و ویتامین باعث چاقی می‌شود.

کمک به بهبود سیستم گوارش
بهترین زمان مصرف خرما به دلیل فیبر زیاد، قبل از غذاست. کسانی که دچار یبوست شدید هستند، اگر در زمان ناشتا ۲ عدد خرما مصرف کنند، باعث نرم شدن روده‌ها می‌شود. فیبر موجود در خرما به بهبود وضعیت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. در یک مطالعه که به مدت ۲۱ رو بر روی ۲۰ صورت گرفت، مشخص شد آن‌ها طی این مدت روزانه ۷ عدد خرما مصرف کردند. نتیجه نشان داد یبوست آن‌ها تا حد زیادی درمان شد.همچنین فیبر موجود در خرما به کنترل قند خون و درمان سوءهاضمه کمک می‌کند. البته مقدار مصرف خرما در روز برای دیابتی‌ها باید کم باشد. همچنین خرمای نارس با شیرینی کم را مصرف کنند.

خرما یک میوه ضدسرطان است
خوردن خرما بعد از غذا می‌تواند به دفع مواد زائد بدن کمک کند. از سوی دیگر این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. از سوی دیگر به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک زیادی می‌کند. آنتی اکسیدان‌های محلول در خرما می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.جالب است بدانید میزان آنتی‌اکسیدان موجود در خرما نسبت به انجیر و آلوخشک بیشتر است. سه آنتی اکسیدان موجود در خرما عبارت است از:فلاونوئیدها: فلاونوئیدها آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند. از سوی دیگر برای کاهش خطر دیابت، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان مفید هستند.    کاروتنوئیدها: این آنتی‌اکسیدان‌ها هم عملکرد قلب را تقویت می کنند و خطر ابتلا به اختلالات مربوط به چشم مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهند. اسید فنولیک: به دلیل خواص ضد التهابی شناخته شده، اسید فنولیک به کاهش خطر سرطان و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

مصرف خرما با چای برای بهبود وضعیت مغز
یکی دیگر از فواید خوردن خرمان کمک به عملکرد مغز است. مطالعات نشان می‌دهد خرما برای کاهش مارکرهای التهای مانند اینترلوکین ۶ (IL-6) در مغز مؤثر است. مقادیر بالای IL-6 باعث بروز بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر می‌شود. مطالعات زیادی نشان داده است خوردن خرما بعد از غذا و یا همراه با چای به کاهش فعالیت پروتئین‌های آمیلوئید بتا کمک می‌کند. این پروتئین‌ها پلاک‌هایی را در مغز ایجاد می‌کند که باعث اختلال در حافظه می‌شود.یک مطالعه نشان داده است که یکی از خواص شیر خرما در طب سنتی کمک به تقویت حافظه است. زیرا میزان استرس را کاهش می‌دهد. همچنین آنتی‌اکسیدان فلاونوئید به کاهش التهاب در مغز کمک می‌کند.

خواص خرما برای زنان باردار
بهترین زمان مصرف خرما در دوران بارداری برای بانوان است. طبق مطالعاتی که بر روی ۶۹ زن صورت گرفته مشخص شده است با مصرف روزانه ۶ عدد خرما در روز، احتمال سزارین را تا ۲۰ درصد کاهش داده است. زیرا خوردن خرما در چند هفته آخر بارداری باعث باز شدن دهانه رحم می‌شود که زایمان طبیعی را هم آسان‌تر می‌کند.
البته در خوردن خرما در دوران بارداری (بخصوص ۳ ماهه اول) نباید زیاده روی شود. زیرا زایمان زودرس را به دنبال دارد. خرما نقش زیادی در تولید هورمون اکسی‌توسین دارد که باعث افزایش انقباضات دهانه رحم قبل از زایمان می‌شود.

روزی چند عدد خرما بخوریم تا چاق شویم ؟
خرما یک شیرین‌کننده طبیعی و منبعی از فروکتوز است که فقط در میوه‌ها یافت می‌شود. با وجود این نباید فکر کنید مصرف خرما باعث چاقی نمی‌شود. همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم هر ۱۰۰ گرم خرمای تازه حاوی ۲۷۷ واحد کالری است. برای افرادی که ضعیف و لاغر هستند خوردن خرما همراه با شیرپرچرب باعث چاقی می‌شود. اما اگر افراد با وزن ایده‌ال و یا افراد چاق مصرف کنند، دچار اضافه وزن می‌شوند.توجه داشته باشید باید متناسب با وزن خرما را مصرف کنید. برای افراد لاغر خوردن شبانه ۶ عدد خرما با یک لیوان شیرپرچرب توصیه می‌شود. اما افراد چاق بهتر است خرما را به تنهایی و همراه با چای مصرف کنند.



 
برچسب ها: خرما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها