به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۳۴۴۴۶۸

آداب رفتاری ویژه سفر جاده‌ای

گروه گردشگری: سفر جاده‌ای از انواع سفر است که در آن از یک اتومبیل شخصی یا عمومی استفاده می‌شود. این نوع سفر نیز همانند انواع دیگر آن و همچنین تمام کارهایی که در روز انجام می‌دهیم، آداب خاص خودش را دارد. آدابی که شامل بایدها و نبایدهایی می‌شود که لازم است هر مسافری بدان آگاه باشد. اگر شما هم کنجکاو هستید که چه نکاتی باید در سفر جاده‌ای رعایت شود، با ما در این مقاله همراه باشید.
آداب رفتاری ویژه سفر جاده‌ای
وقت شناس باشید
اگر قراری با آشنایان خود که در سفر پیش رو همراهتان خواهند بود تنظیم کردید، تلاش کنید دقیقا بر اساس قرار قبلی عمل کنید. به طور مثال قرار می‌گذارید تا در نقطه مبدا شروع سفر، رأس یک ساعت خاص حاضر شوید، یا برای ساعتی استراحت ماشین را ترک می‌کنید تا پس از کمی گردش در محیط استراحتگاه بدان باز گردید. در این موقعیت‌ها بهتر است که برنامه‌ریزی داشته و پیش از موعد مقرر شده در محل حاضر شوید. معطل گذاشتن همسفران باعث ایجاد تنش و دیر رسیدن شما به مقصد خواهد شد.
 
جر و بحث در خودرو، ممنوع
در صورتی که با همسفران خود بر سر موضوعی اختلاف دارید، باید خیلی دوستانه و در نهایت آرامش آن را حل نمایید. همچنین در صورت لزوم کوتاه آمده و یا سکوت کنید. جر و بحث و دعوا سبب حواس‌پرتی راننده شده و خطر تصادف در جاده را بالا خواهد برد. همچنین سفری که از مدت‌ها قبل برای آن برنامه ریزی کرده بودید به کام شما تلخ خواهد شد.
در صورتی هم که دو همسفر شما به مشکلاتی با یکدیگر برخورد کردند تلاش کنید که سبب مصالحه آن دو بوده و جو خودرو را آرام نمایید. علاوه بر آن در صورتی که خود شما راننده هستید سعی کنید با حفظ آرامش خودرو خود را به سمت راست جاده هدایت نموده و پس از برقراری آرامش به راه خود ادامه دهید.
 

حفظ حریم شخصی
در صورتی که با خانواده یا دوستان خود و حتی افراد غریبه و با اتوبوس راهی سفر جاده‌ای شده‌اید تلاش کنید به حریم شخصی افراد احترام بگذارید. به طور مثال از صحبت کردن با تلفن یا یک فرد دیگر، گوش کردن به آهنگ با صدای بلند، گرفتن جای دیگران و مسائل اینچنینی دوری کنید. هر چه بیشتر به حریم دیگران احترام بگذارید سفری آرام‌تر و خوش‌تر خواهید داشت. در حقیقت احترام به حریم شخصی افراد حتی اگر جزو نزدیکی ما هستند در رضایت آن‌ها از سفر بیشترین تاثیر را خواهد داشت.
 
خوردن خوراکی
از آن‌جایی که در سفر جاده‌ای تعدادی از افراد در یک محیط کوچک قرار دارند، خوردن خوراکی‌هایی که بوی زیادی در محیط پراکنده می‌کند و یا خوراکی‌هایی که خوردن آن‌ها سبب ایجاد سر و صدا خواهد شد، ابدا کار درستی نیست. البته در صورتی که همه به خوردن یک خوراکی رضایت دارند این عمل دور از آداب نخواهد بود.
 
استفاده از امکانات مجموعه‌های بین‌راهی
اگر به سفر جاده‌ای رفته باشید، حتما با استراحتگاه‌های بین‌راهی مواجه شده‌اید. این مجموعه‌ها در حقیقت امکاناتی را که یک مسافر در میانه راه به جهت خوردن، آشامیدن، عبادت و استراحت نیازمند است فراهم می‌آورند. استراحتگاه‌های بین راهی معمولا شامل مسجد، رستوران، سرویس بهداشتی، فضای سبز و آلاچیق است.
مسافرانی که به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند، باید توجه داشته باشند که رعایت نظافت سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی جزو بدیهیات سفر جاده‌ای محسوب می‌شود. همچنین رعایت سکوت در مساجد و استفاده درست از فضای سبز و آلاچیق‌ها و نریختن آشغال در این مکان‌ها نیز از مواردی است که باید رعایت شود.
 
احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی
احترام به علائم راهنمایی و رانندگی و فرمان پلیس را می‌توان مهم‌ترین بخش در آداب سفر جاده‌ای دانست. چرا که جان، مال و سلامتی افراد به طرزی باور نکردنی به آن گره خورده است. بستن کمربند همه افراد حاضر در اتومبیل یا اتوبوس از مواردی است که باید اجرا شود.


 
همچنین در هنگام حرکت اتومبیل نباید زباله‌ای به بیرون انداخته شود. مورد دیگر هم آن که، راننده باید هنگام خستگی کنار جاده توقف نموده و به استراحت بپردازد و در هنگام دستور پلیس برای توقف در اسرع وقت خودرو خود را متوقف نماید. علاوه برآن فراموش نکنید که معاینه فنی خودرو را پیش از آغاز سفر خود انجام دهید.
 
کمک به دیگران
اگر در طول مسیر خود در جاده با افرادی مواجه شدید که علامت مثلث احتیاط را پیش از ماشین خود قرار داده اند و یا تقاضای سوخت دارند، تا حد ممکن و با احتیاط لازم به آن‌ها کمک نمایید. همچنین به حقوق دیگران احترام گذاشته و از نور بالا و بوق زدن بی‌مورد خودداری کنید.

کلام آخر
فراموش نکنید که برای داشتن یک سفر جاده‌ای راحت و بی‌دردسر، اولین قدم خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از علی بابا است. خرید اینترنتی بلیط اتوبوس به شما در صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمک خواهد نمود و البته این امکان را به شما خواهد داد که قیمت و امکانات اتوبوس‌های مختلف را مقایسه نموده و سپس نسبت خرید بلیط اقدام نمایید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها