به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۹ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۳۴۴۵۰۴

تضعیف شدید قدرت نظامی روسیه در اوكراین

تضعیف شدید قدرت نظامی روسیه در اوكراین
گروه بین الملل: نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه همچنان در پی آن است که بخش بزرگی از خاک اوکراین را تصرف کند.
ارزیابی این نهادها در عین حال حاکی از آن است که نیروهای نظامی روسیه در اثر این جنگ چنان ضعیف شده‌اند که تنها قدرت تصرف بخش محدودی از خاک اوکراین را دارند.
آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفته است که شرایط کنونی به این معنی است که ممکن است این جنگ برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد.
در ماه مارس و پس از ناکامی در تصرف کی‌یف، پایتخت، و سرنگونی دولت اوکراین، رئیس جمهوری روسیه اهداف اولیه جنگ را تعدیل کرد و نیروهای روسی تلاش خود را بر تصرف منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز کرده‌اند. هینز معتقد است که با وجو این ناکامی، ولادیمیر پوتین همچنان همان اهدافی را در نظر دارد که در آغاز جنگ تعیین کرده بود، یعنی تصرف تمامی یا بخش عمده خاک اوکراین. وی در عین حال تاکید دارد که بعید است روسیه بتواند به این زودی‌ها به چنین هدفی دست یابد.
آوریل هینر افزود «بین اهداف نظامی کوتاه مدت پوتین در این زمینه و توانایی ارتش او برای تحقق این اهداف، اختلاف فراوان وجود دارد و بین جاه‌طلبی‌های او و آنچه که ارتشش قادر به انجام آن است، نوعی عدم انطباق احساس می‌شود.»پس از ناکامی ارتش روسیه در دستیابی به هدف اولیه تصرف کی‌کیف، نیروهای روسی تمامی توان خود را بر تصرف منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز کرده‌اند. دونباس منطقه ای بزرگ و صنعتی است و ولادیمیر پوتین مدعی بوده که اوکراین در این منطقه مرتکب "نسل‌کشی" روس‌زبانان شده است.
وی دلایلی برای این اتهام عنوان نکرده و شواهدی وجود ندارد که در درگیری بین شورشیان جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه و نیروهای اوکراینی طی سال‌های اخیر، غیرنظامیان شرق اوکراین عمدا هدف قرار گرفته باشند.در مقابل، مقامات اوکراینی با استناد به حملات شدید روسیه به مناطق غیرنظامی، ویرانی شهرها و شواهدی از کشتار عمدی غیرنظامیان، ارتش روسیه را به نسل‌کشی عمدی متهم کرده‌اند.در عملیات دونباس، نیروهای روسی دستاوردهایی هم داشته‌اند و اخیرا کنترل شهر سورودونتسک را که بخش‌های بزرگی از آن ویران شده به دست گرفتند. در غین حال، پیشروی آنها به خاطر مقاومت نیروهای اوکراین کند بوده است.
هینز در اولین اظهارنظر عمومی در مورد ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده از جنگ اوکراین از ماه مه تا کنون، اظهار داشت که تهاجم روسیه «برای مدتی طولانی» ادامه خواهد داشت و «تصویری که در برابر خود داریم همچنان بسیار ناخوشایند است.»او گفت که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا سه سناریو از روند جنگ را بررسی کرده‌اند که محتمل‌ترین آنها یک درگیری ادامه دار با روسیه است که «اگرچه دستاوردهای مختصری خواهد داشت، اما پیشرفت چشمگیری در آن مشاهده نمی‌شود»سناریوهای کمتر محتمل شامل پیشروی بزرگ روسیه یا عدم تحرک در جبهه اصلی همراه با دستاورهای کوچک نظامی برای اوکراین است. هینز گفته است که در صورتیکه این ارزیابی صحیح باشد، ممکن است روسیه علیه دشمن خود بیشتر به «ابزار نامتقارن» روی آورد که از جمله شامل حملات سایبری، تلاش برای کنترل منابع انرژی و حتی کاربرد سلاح هسته‌ای است.سخنرانی  هینز پس از آن ایراد شد که رهبران پیمان ناتو متعهد شدند تا زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین بایستند، حضور نیروهای خود را در سراسر اروپا تقویت کنند و عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را بپذیرند.
ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، این اقدامات را بزرگ‌ترین تحول اساسی در این ائتلاف نظامی از زمان پایان جنگ سرد نامید و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قول داد که ناتو «در همه جهات در همه حوزه‌ها - زمین، هوا و دریا» تقویت خواهد شد.ولادیمیر پوتین در واکنش به خبر استقبال ناتو از عضویت سوئد و فنلاند این ائتلاف نظامی را به تشدید عمدی تنش متهم کرد. او که برای شرکت در نشست رهبران کشورهای حاشیه خزر به ترکمنستان رفته است گفت که «اگر ناتو نیروها و زیرساخت‌های نظامی بیشتری در اروپا مستقر کند، [روسیه] مجبور به پاسخ به آن خواهد شد».همزمان،، دولت بریتانیا گفته است ۱.۲ میلیارد دلار کمک نظامی دیگر در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. این مبلغ تقریبا دوبرابر کمکی است که بریتانیا تاکنون به اوکراین کرده و تنها از کمک نظامی ایالات متحده به آن کشور کمتر است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید کشورش ماهانه به حدود ۵ میلیارد دلار برای تأمین هزینه جنگ علیه روسیه نیاز دارد.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها