به روز شده در ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۰۰:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۰ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۴۴۵۸۶

ترس از آینده و روش‌های برطرف کردن آن

ترس از آینده و روش‌های برطرف کردن آن
گروه جامعه: هیچ‌کس نمی‌داند که آینده چه چیز‌هایی برای او رقم می‌زند. اگر نگران رویداد‌های آینده زندگی، مانند مواردی، چون از دست دادن عزیزی، گرفتار بلا‌های طبیعی شدن یا بیماری‌های عالم‌گیر و ... هستید، باید گفت به اضطراب انتظار مبتلا هستید.

اضطراب انتظار چیست؟
در اضطراب انتظار ، فرد مبتلا دائم نگران رخ دادن اتفاق‌های بد در آینده است و معمولا به اتفاق‌هایی فکر می‌کند که نمی‌تواند روی آن‌ها کنترلی داشته باشد یا آن‌ها را به‌درستی پیش بینی کند.البته نگرانی، احساسی کاملا عادی است، اما وقتی فرد علایم اضطراب انتظار از خود بروز می‌دهد، این وضعیت بد روحی به زندگی روزمره‌اش صدمه بسیار می‌زند.

علایم اضطراب انتظار
علایم اضطراب انتظار می‌تواند از یک حالت عصبی گذرا تا حس ناتوان‌کننده ترس شدید متغیر باشد. از علایم این مشکل روحی باید به موارد زیر اشاره کرد:
* اشکال در تمرکز
* عدم توانایی مدیریت احساسات و حال روحی
* بی‌حسی عاطفی
* کاهش علاقه به سرگرمی‌های همیشگی
* بیقراری
* گرفتگی و تنش در عضلات و احساس درد
* حالت تهوع و از دست دادن اشتها

اگر به این نوع اضطراب مبتلا هستید، ممکن است بیشتر وقت‌تان را صرف فکر کردن به بدترین سناریو‌ها کنید. تمرکز بیش از حدتان روی نتایج ناخواسته، منجر به حس ناامیدی و درماندگی در شما می‌شود. مثلا فرد متاهلی را در نظر بگیرید که تصور می‌کند ذهن همسرش، کمی بیش از حد عادی مشغول است. او این موضوع را با همسرش مطرح می‌کند، اما پاسخ می‌گیرد که اشتباه می‌کند. اما به دلیل اضطراب انتظاری که این فرد به آن مبتلاست، او پاسخ همسرش را باور نکرده و به غلط فکر می‌کند، همسرش قصد ترک او را دارد و این تصمیم را به زودی به او خواهد گفت. بدین‌ترتیب این باور اشتباه، او را مضطرب کرده و از خواب و خوراک می‌اندازد و حتی ممکن است او را بیمار کند.


علت ابتلا به اضطراب انتظار
اضطراب انتظار را نباید اختلال بدانید. این اضطراب در واقع از علایم اختلال‌های دیگر مانند اختلال اضطراب بیشتر است که در آن فرد بیش از حد نگران اتفاق‌ها و فعالیت‌های روزمره است. از اختلال‌های دیگری که فرد را به اضطراب انتظار مبتلا می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. اضطراب اجتماعی
در این اختلال، فرد بیش از حد، از طردشدگی یا قضاوت منفی دیگران می‌ترسد. معمولا این اضطراب با علایم فیزیکی اضطراب همراه است. اگر به اضطراب اجتماعی مبتلا باشید، دائم می‌ترسید مبادا در جمع حرفی خجالت‌آور بزنید، یا رفتاری کنید که دوست یا حرفه‌تان را از دست بدهید.

۲. هراس (فوبیا)‌های خاص
ترس شدید از یک موضوع، موقعیت یا شیء را هراس یا فوبیا می‌گویند. افرادی که به نوعی هراس مبتلا هستند، گرفتار اضطراب انتظار هم می‌شوند. آنها دائما در این هراس هستند که مبادا با یکی از موقعیت‌هایی که موجب ترس‌شان شده، دوباره مواجه شوند.

۳. اختلال وحشت‌زدگی
اگرچه این اختلال تقریبا شبیه اختلال هراس است اما در این بیماری، فرد دچار حملات وحشت‌زدگی می‌شود و دوره‌های ناگهانی ترس شدید و غیرقابل کنترل را تجربه می‌کند و اینکه بیشتر مواقع او نمی‌داند به چه علت دچار این وحشت می‌شود. این اختلال گاهی موجب بروز اضطراب انتظار هم می‌شود.

۴. اختلال اضطراب پس از سانحه
این اختلال معمولا در افرادی ایجاد می‌شود که حادثه بدی را از سر گذرانده‌اند. آن‌ها همیشه می‌ترسند، مبادا آن تجربه بد تکرار شود. حوادثی چون تصادف‌های رانندگی و شاهد مرگ عزیزی بودن ممکن است فرد را به این اختلال مبتلا کند و گاه این بیماری خود را به شکل اضطراب انتظار نشان می‌دهد.

روش‌های مقابله با اضطراب انتظار
 ترس از آینده، اضطرابی است که فرد را در حلقه‌ای از افکار ناراحت‌کننده گرفتار می‌کند تا جایی‌که زندگی روزمره او پر از رنج و عذاب می‌شود. اگر شما هم به این نوع ترس مبتلا هستید، با روش‌های زیر می‌توانید از پس این اضطراب برآیید:

۱. توجه به نیاز‌های جسمانی
وضعیت خوب جسمانی روی حال روحی و احساسی افراد تاثیر مثبت می‌گذارد. خواب کافی، تغذیه و ورزش مناسب می‌تواند نقش مهمی در کنترل علایم اضطرابی داشته باشد. ورزش جلوی افکار ناراحت‌کننده را می‌گیرد و آرام‌تان می‌کند؛ بنابراین هر زمان که اضطراب انتظار به سراغ‌تان آمد، به فعالیت‌های فیزیکی مانند ورزش روی آورید.

۲. مراقب خودگویی‌ها بودن
هر زمان که بیش از حد نگران اتفاق‌های بد افتادید، به جای اینکه نگرانی‌تان را در ذهن‌تان کنید، با خود بررسی کنید احتمال رخ دادن آن اتفاق بد چند درصد است و صادقانه به سوال خود جواب دهید. بیشتر مواقع این نوع تفکر، از اضطراب‌تان می‌کاهد. درضمن تحت هیچ شرایطی از خودتان انتقاد نکنید تا به حس بد و اضطراب‌تان اضافه نشود.

۳. انجام دادن کار‌های مورد علاقه
شنیدن موسیقی، انجام دادن یک کار هنری، آشپزی، خواندن کتاب و هر کار مورد علاقه‌تان می‌تواند جلوی افکار اضطرابی‌تان را بگیرد. هر زمان گرفتار اضطراب ناشی از ترس از آینده شدید، به سراغ کار دلخواهتان بروید. این کار از اضطراب شدید‌تان می‌کاهد.اگر هیچ یک از روش‌های فوق کارساز نبود، حتما به یک مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید. گاهی‌ اوقات مجبور می‌شوید با دارو‌های مناسب، اضطراب‌تان را مهار کنید.
برچسب ها: ترس از آینده