به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۰ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۳۴۴۵۸۷

بامحبوب‌ترین خوراکی‌ها و غذاهای دنیا آشنا شوید

بامحبوب‌ترین خوراکی‌ها و غذاهای دنیا آشنا شوید
گروه جامعه: هوس خوردن غذای سرخ‌شده برای همه خوشایند است تا جایی‌که افراد نمی‌توانند حتی با رژیم هم دربرابر آن مقاومت کنند و به غذاهای آبپز روی آورند. نکته جالب این‌جاست که پژوهش‌گران دریافته‌اند با اختراع نخستین ماهی‌تابه پای غذای سرخ‌شده به زندگی انسان باز شد و تا امروز این گام بزرگ و بزرگ‌تر شده است تا جایی‌که آدمی حتی به سرخ‌کردن میوه‌ها هم دست زده است. در دنیا و در تمامی کشورها انواع و اقسام غذاها و خوراک‌های سرخ‌شده وجود دارد که هوش از سر انسان می‌برد. در این مطلب به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.  
تمپورا (ژاپن)
یکی از غذاهای سرخ‌شده خوشمزه و مشهور دنیا یک غذای ژاپنی به نام تمپوراست. این خوراک از خمیر سبکی تشکیل شده است که در آن از آرد نرم، تخم مرغ و آب بسیار سرد یا گازدار استفاده شده است بنابراین خمیری پوک و خوشمزه دارد.این غذا انواع گوناگونی دارد درواقع مواد داخل خمیر تمپورا براساس سلیقه آشپزی آن می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. تمپورای گیاهی شامل انواع مختلفی از مواد از جمله قارچ، ریشه نیلوفر آبی، بیدمشک، جلبک دریایی و سبزیجات برگ دار مانند شیسو یا نعنای ارغوانی، لوبیا سبز، کدو تنبل و سایر کدو‌های سفت، بامیه و فلفل شیشیتو (شیرین) است اگرچه در ژاپن تمپورای میگو نیز بسیار محبوب و مشهور است. جالب است بدانید در ژاپن روزهایی وجود دارند که ژاپنی روزه گیاه‌خواری می‌گیرند و در آن روز گوشت نمی‌خورند بنابراین این غذا در قرن شانزدهم از طریق مبلغان مسیحی پرتغالی به عنوان یک گزینه بدون گوشت در روز‌های روزه داری به ژاپن معرفی شد.

بیگنت (لوئیزیانا)
در آمریکا نانی بسیار خوشمزه و مشهور وجود دارد که از خمیر مخمر سرخ شده با پودر قند درست می‌شود. در قرن هجدهم مهاجران فرانسوی کانادایی این نان سرخ‌شده خوشمزه را به آمریکایی‌ها معرفی کردند تا امروز که این نان به یکی از محبوب‌ترین نان‌های ایالات متحده بدل شده است. 

هاش پاپی (جنوب ایالات متحده)
هنگامی‌ که ایالات متحده درگیر جنگ داخلی بود غذایی میان مردم رواج داشت که امروز آن را هاش‌پاپی می‌نامند. هاش‌پاپی کروکت‌های ذرت خوشمزه‌ای‌اند که معمولا همراه با ماهی سرخ‌شده در سراسر جنوب ایالات متحده استفاده می‌شدند.این خوراک نام‌های دیگری هم دارد برای نمونه در کارولینای جنوبی آن را  "نان اسب قرمز"  و در جورجیا و فلوریدا "نان سه انگشتی" یا "شیطان سرخ" می‌نامند. اما هاش‌پاپی نامی متداول برای آن در سراسر این کشور است و آن هم به این دلیل است که گردشگران در اوایل قرن بیستم به دلیل علاقه‌ زیادی که به آن پیدا کردند روی آن گذاشتند و این نام رواج پیدا کرد. 

ماندازی (شرق آفریقا)
یکی دیگر از نان‌های خوشمزه در دنیا ماندازیست که اصالت آن مربوط به شرق آفریقاست و در تمام این قاره طرفداران بسیاری دارد. افراد معمولا آن را با قهوه و چای و به‌عنوان عصرانه میل می‌کنند اما می‌توان آن را با عسل و مربا هم سرو کرد. در این نان ادویه‌های زیادی مانند هل و کاری مصرف می‌شود بنابراین نسبت به دیگر نان‌هایی که تاکنون مصرف کرده‌اید مزه متفاوت‌تری دارد. در غنا و سایر نقاط در غرب آفریقا این خمیر را به صورت توپ‌های گرد در می‌آورند و شیرینی‌های درست شده با آن را با نام بُفرُت می‌شناسند.

چوروس (اسپانیا، پرتغال و آمریکای لاتین)
اگرچه چوروس را می‌توان یک شیرینی بین‌المللی دانست اما به‌هرروی اصالت آن مربوط به کشور اسپانیاست. این شیرینی حتی در سرتاسر آمریکای لاتین هم طرفداران زیادی دارد و معمولا به‌عنوان صبحانه یا میان وعده مورد علاقه شیرینی دوستان است. خمیر آن از طریق یک نوک ستاره‌ای شکل وارد روغن داغ می‌شود تا شکل خاص خود را به چوروس بدهد. چوروس اغلب با شکر دارچینی پاشیده شده روی آن سرو می‌شود و معمولا آن را به همراه سس شکلاتی می‌خورند. جالب است بدانید شکل ظاهری این شیرینی به بامیه خودمان بسیار شبیه است.

جلبی (هند)
هند کشوری عجیب و زیباست و در سراسر این کشور فروشندگان دوره‌گرد بسیاری مواد غذایی مختلف می‌فروشند. یکی از این خوراکی‌ها نوعی شیرینی هندی به نام جلبیست که آن را می‌توان پسرعموی زولبیا دانست. خمیر این شیرینی را از طریق یک پارچه درون روغن می‌ریزند، سپس در شربت شکر فرو می‌برند تا بافتی ترد و جویدنی پیدا کند.معمولا جلبی را در کنار تنقلاتی مانند سمبوسه خورده می‌شود.

نان سرخ‌شده (بومیان آمریکا در ایالات متحده)
نان سرخ‌شده آمریکا برای خود داستان و ماجرای شگفت‌انگیز و البته دردآوری دارد. این نان یادآور و محصول وقایع تلخی در این کشور است درواقع این نان را می‌توان حاصل آوارگی ناشی از استعمار در ایالات متحده و ظلم به بومیان این کشور دانست. در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی هنگامی که بومیان آمریکا به دست دولت ایالات متحده ناچار به ترک زمین‌های کشاورزی خود شدند از موادی که در اختیار آن‌ها قرار داده شده بود مانند آرد، شکر و گوشت خوک برای ایجاد این ماده اصلی به منظور بقا استفاده کردند که یک خمیر بزرگ پف کرده به نظر می‌رسد.
امروزه بسیاری از آشپز‌های بومی دستور العمل‌های خانوادگی خود را با موادی مانند ذرت آسیاب شده محلی و آرد گندم کامل تغییر می‌دهند.

گوجه‌فرنگی سبز سرخ‌شده (ایالات متحده)
یکی دیگر از غذاهای عجیب اما محبوب در آمریکا که اصالت آن مربط به غرب میانه است گوجه‌فرنگی سبز سرخ‌شده است. شاید برایتان عجیب باشد اما گوجه‌فرنگی نارسش هم طرفداران زیادی دارد تا جایی که باید بدانید گوجه‌فرنگی سبز سرخ شده یک غذای اصلی آمریکایی است. برخی پس از سرخ‌کردن آن را در آرد ذرت فرو می‌برند. این غذا بیش‌تر در ایالت اوهایو درست می‌شود. برخی براین باورند که این غذا را در میان  کتاب‌های آشپزی یهودیان مهاجر دیده‌اند.


سیب‌زمینی سرخ کرده یا فرنچ فرایز (بلژیک و فرانسه)
مگر امروز کسی در دنیا وجود دارد که سیب‌زمینی سرخ‌کرده را نشناسد یا نخورده باشد یا دوست نداشته باشد؟ یکی از خوشمزه‌ترین، پرطرفدارترین و مشهورترین خوراک‌های سرخ‌شده در تمام دنیا سیب‌زمینی سرخ‌ شده است. اگرچه زادگاه این غذای محبوب محل مناقشه است و در این زمینه بلژیک و فرانسه دو مدعی بزرگ هستند اما به‌هرروی روش درست‌کردن آن به نماد فست فودی محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است.
همان طور که گفته می‌شود نام "فرنچ فرایز" به تکنیک فرانسوی برش دادن نازک سبزیجات (در این مورد سیب زمینی) اشاره دارد تا همه قطعات به طور مساوی بپزند. سیب‌زمینی سرخ شده در کنار استیک یا برگر با سس گوجه‌فرنگی یا سس مایونز یا با پنیر سرو می‌شود. البته باید گفت سیب‌زمینی سرخ‌کرده را با هر چیزی می‌توان خورد و بر خوشمزگی هر غذایی می‌افزاید.
برچسب ها: سبک زندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها