کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه بر سر قیمت دلار خواهد آمد؟

اقتصاد 24 , 10 تير 1401 ساعت 13:55


گروه اقتصادی: برخی از معامله‌گران بازار ارز تصور می‌کنند که دلار به قله قیمتی کوتاه مدت خود رسیده است و در صورت عدم تعیین تکلیف برجام افزایش قیمت خواهد داشت. هر چند در مقابل این نظر برخی کارشناسان هیجان برجامی در بازار ارز را عامل نوسان شدید و کوتاه مدت قیمت دلار می‌دانند.

مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی  گفت: قیمت ارز به دلیل عدم اعلام نتیجه مذاکرات هیجانی تعیین می‌شود به طوری که این روز‌ها دلار در کانال ۳۰ هزار تومان قرار گرفته، اما متأسفانه با این نوع سیاست گذاری نان مردم را به قیمت دلار گره زده اند.وی ادامه داد: نوسان قیمت دلار در بازار به دلیل هیجان‌های کاذب همچنان ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه شاخص خالص قدرت خرید، تعیین کننده قیمت ارز درکشور است؛ گفت: به عنوان مثال قیمت یک سبد از کالا‌های مصرفی یک خانوار در تهران قیمت گذاری و ارزیابی واز سوی دیگر کالا‌های همین سبدخانوار در پاریس تعیین قیمت می‌شود که در مجموع نسبت ریال به یورو با همین فرمول بدست می‌آید. همین فرمول نیز برای تعیین قیمت دلار، درهم و سایر ارز‌ها قابل محاسبه است.دانشمند تأکید داشت: واقعی‌ترین نحوه قیمت گذاری ارز به دوراز اهرم‌های فشار و حباب‌های موجود در بازار است. حالا برخی از صاحب نظران با توجه به این فرمول قیمت دلار را تا ۴۰ هزار تومان پیش بینی کرده اند.

وی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور قیمت دلار به هیچ عنوان به پایین‌تر از ۲۷ هزار تومان نخواهد رسید چراکه قیمت دلار نمی‌تواند پایین‌تر از قیمت صرافی ملی و ارز نیمایی تعیین شود.این فعال بخش خصوصی گفت: اما رسیدن قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان خیلی بعید به نظر می‌رسد چراکه این رقم برای دلار یعنی تورمی خیلی بیشتر از نرخ تورم فعلی! و این به معنای فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از وضعیت اقتصادی کنونی است و دولت برای حفظ منافع داخلی و خارجی کشور باید از بروز چنین اتفاقی در اقتصاد  جلوگیری کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ تکان‌های قیمتی بازار ارز کشور بدنبال نوسان نرخ ارز نگرانی‌های زیادی را در عرصه تجارت ایجاد کرده است. ادامه ریزش قیمت دلار، وضعیت تجار را پیچیده‌تر می‌کند.وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه صادرکننده بخشی از دلار دریافتی را جهت واردات کالا استفاده می‌کرد و بخش دیگرآن را وارد بازار داخلی می‌کرد و سود نسبتاً خوبی را کسب می‌کرد.

دانشمند در پاسخ به اینکه احتمال جهش قیمت دلار به بالای ۳۵ هزار تومان چقدراست، گفت: اگر در برجام به سرعت توافق حاصل شود و تحریم نفت و گاز لغو و به راحتی در بازار جهانی نفت را به فروش برسانند و پول حاصل از صادرات نفت و گاز به طور مستقیم و بدون تحریم بانکی به دست بزرگترین دارنده ارزی کشور (دولت) برسد، حجم دلار افزایش پیدا خواهد کرد وبا تزریق این دلار‌ها به بازار، به طوری طبیعی نرخ دلار کاهش خواهد یافت.

 
 
وی تصریح داشت: اما اگر در برجام توافقی انجام نشود و یا زمان انجام مذاکرات طولانی شود قیمت دلار به کانال ۳۳ هزار تومان برخواهد گشت.دانشمند تأکید کرد: امروز دولت نان مردم را بدجور به قیمت دلار گره زده است. همان قدر که ریزش نرخ دلار ضربه مهلکی به بخش تجارت کشور می‌زند افزایش قیمت دلار به بیش از ۳۵ هزار تومان وضعیت اقتصاد کشور را دچار تنش شدید می‌کند که جبران کردن آن علاوه بر صرف زمان طولانی، خسارت‌های غیر قابل جبران به بخش تولید و وضعیت معیشت مردم وارد می‌کند.


کد مطلب: 344617

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/344617/سر-قیمت-دلار-خواهد-آمد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir