به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۴۴۷۱۱

ثبت نام در دانشگاه جامع علمی کاربردی

گروه آموزش: آیا آزمون کنکور کابوس شماست؟ اگر همین طور است می‌توانید با ثبت نام در دانشگاه جامع علمی کاربردی بدون نگرانی‌های گزاف در رشته و محل مورد نظر خود به ادامه تحصیل بپردازید.
ثبت نام در دانشگاه جامع علمی کاربردی
یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت دانشگاه جامع علمی کاربردی ورود به دانشگاه بدون نیاز به  کنکور است. 
در واقع متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته می‌توانند با استناد به نمره معدل خود بدون نیاز به کنکور به ادامه تحصیل مشغول شوند. برای  افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کاردانی را داشته باشند،  معدل دیپلم  بررسی می‌شود و برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته معدل کاردانی اهمیت خواهد داشت. 
در ادامه مطلب اطلاعات کلیدی که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما به منظور انتخاب دانشگاه جامع علمی کاربردی برای ادامه تحصیل تاثیرگذار باشد را بازگو می کنیم. 

همه چیز در مورد ثبت نام در دانشگاه بدون نیاز به  کنکور
دانشگاه علمی کاربردی یا با نام انگلیسیه University of Applied Science and Technology که به اختصار UAST نام برده میشود؛ از مجموعه‌های آموزشی معتبری است که زیر نظر  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت دارد.  این دانشگاه نقش به‌سزایی بر آموزش افراد توانمند و متخصص جامعه بر عهده دارد. 
دانشگاه علمی کاربردی  پیشتر به دو صورت پودمانی و ترمی واحدی به فعالیت می‌پرداخت. البته که رفته رفته سیاست‌های کاری- آموزشی دستخوش تغییرات تازه‌ای شد و آموزش‌های  ترمی واحدی به طور کلی جایگزین آموزش‌های پودمانی شد. 

مقاطع قابل تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی
•    مقطع کاردانی:
تحصیل در این مقطع به صورت  بدون کنکور خواهد بود و سوابق تحصیلی و  معدل دیپلم از عوامل تاثیرگذار بر محل قبولی خواهد بود
•    مقطع کارشناسی ناپیوسته: تحصیل در این مقطع نیز بدون کنکور است.  یکی از ملاک‌های اصلی برای انتخاب محل قبولی سوابق تحصیلی و معدل کاردانی خواهد بود.
•    مقطع کارشناسی ارشد: علاقمندان به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند با حضور در آزمون  داخلی که هرساله از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می‌شود، به هدف خود جامه عمل بپوشانند.
دانشگاه  جامع علمی کاربردی برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته را دارند، هر سال در ماه‌های مهر و بهمن پذیرش دارد. اما شرایط برای متقاضیان کارشناسی ارشد کمی متفاوت است و داوطلبین فقط یک بار در سال می‌توانند با آزمون داخلی شانس خود را برای تحصیل در  رشته و دانشگاه مورد علاقه خود امتحان نمایند. 

خوشبختانه با وجود دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌توان از مسیر استرس‌زای آزمون سراسری کنکور دور ماند و بدون نگرانی به ادامه تحصیل مشغول شد.
آشنایی با گروه‌های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی
داوطلبین می‌توانند تنها یک گروه آموزشی را برای ادامه تحصیل برگزینند. در ادامه باید از میان رشته‌هایی که به عنوان زیر شاخه گروه آموزشی مورد نظر معرفی شده است، رشته دلخواه خود را انتخاب نمایند. چنانچه متقاضی به این اصل مهم بی‌توجه باشد، فرآیند ثبت نام نافرجام  و ناموفق به پایان خواهد رسید. 
زیر گروه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی عبارتند از:
•    کشاورزی
•    مدیریت و خدمات اجتماعی
•    فرهنگ و هنر
•    صنعت


زمان دقیق ثبت نام در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه UAST
•    ترم مهر ماه: بر طبق تاریخ اعلامی سال گذشته داوطلبین ادامه تحصیل در مقطع کاردانی  از چهارم  تا یازده شهریور فرصت ثبت نام داشتند. زمان تعیین شده برای داوطلبین کارشناسی ناپیوسته یازدهم تا هجدهم شهریور اعلام شده بود.
•    ترم بهمن ماه: بر حسب زمان‌های اعلامی سال گذشته، داوطلبین کاردانی برای ثبت نام در ترم بهمن ماه دانشگاه جامع علمی کاربردی از شانزدهم تا بیست و دوم دی ماه فرصت داشتند. برای داوطلبین کارشناسی ناپیوسته نیز بازه زمانی هفدهم تا بیست و سوم دی ماه تعیین شده بود.
ممکن است هر سال این بازه زمانی کمی متفاوت باشد. البته به طور کلی و  با استناد به روالی که در سال‌های پیش طی شده است، عموما ابتدا ثبت نام برای داوطلبین کاردانی انجام می‌شود و در ادامه نوبت به داوطلبین کارشناسی می‌رسد.


                      (caption image)  علاقمندان به ادامه تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌توانند در دو ترم مهر و بهمن ماه به ادامه تحصیل بپردازند.
نحوه ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی
نخستین موضوعی که باید برای ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی به آن توجه شود این است که تمامی فرآیندها در این دانشگاه به صورت مجازی و اینترنتی در دسترس است. بدین ترتیب باید از مراجعه حضوری به مراکز این دانشگاه اجتناب شود. به منظور ثبت نام اینترنتی باید به سایت سازمان سنجش با آدرس www.sanjesh.org رجوع شود. 

گام به گام تا موفقیت ثبت نام
1.    مراجعه به سایت سازمان سنجش
2.    انتخاب لینک جامع علمی کاربردی از منوی سایت
3.    دانلود دفترچه ثبت نام (به ازای هر یک از مقاطع تحصیلی دفترچه جداگانه‌ای در سایت بارگذاری شده است. این نکته را  به خاطر داشته باشید که دفترچه در هر ترم تغییرات خواهد داشت و اطلاعات ثبت نام، رشته‌های منتخب، دانشگاه‌ها و... در ماه‌های مهر و بهمن بروزرسانی خواهد شد.)
4.    مراجعه به بخش خرید کارت و تهیه کارت اعتباری
5.    انتخاب لینک ثبت نام
6.    وارد کردن اطلاعات داوطلبی
7.    دریافت رسید و کد پیگیری (در صورتی که داوطلب موفق به دریافت رسید و کد پیگیری شود یعنی با موفقیت فرآیند ثبت نام را به اتمام رسانده است. عدم دریافت رسید و کد پیگیری به مفهوم ناقص ماندن فرآیند ثبت نام خواهد بود.)

زمان اعلام نتایج
محل اعلام نتایج ثبت نام در دانشگاه جامع علمی کاربردی همان سایت سنجش است.  داوطلبانی که برای ترم مهر یا بهمن ثبت نام کرده باشند، می‌توانند در بازه زمانی 2 تا 3 هفته‌ای پس از اتمام زمان ثبت نام، نتایج را در سایت سنجش مشاهده نمایند. 
پس از مشخص شدن نتایج، دانشجویان باید در دو مرحله ثبت نام خود را تکمیی ول نمایند. این دو مرحله عبارتند از:
•    ثبت نام اینترنتی: این ثبت نام در سایت هم آوا با آدرس edu.uast.ac.ir انجام می‌شود.
•    ثبت نام حضوری: دانشجویان باید با در دست داشتن مدارک تحصیل هویتی خود به منظور تکمیل فرآیند ثبت نام به دانشگاهی که قبول شده‌اند، مراجعه نمایند.

شرایط عمومی داوطلبین تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی
•    تمامی داوطلبین باید از دین مبین اسلام و جمهوری اسلامی ایران تبعیت نمایند.
•    داوطلبین نیاید هیچ گونه سوء سابقه اخلاقی و کیفری داشته باشند.
•    داوطلبین باید به قوانین  و مقررات دانشگاه جامع علمی کاربردی متعهد باشند. به این ترتیب باید هر ساله شهریه را با در نظر گرفتن مصوبات سالانه پرداخت کنند. ضمن اینکه عدم وجود خوابگاه برای دانشگاه را بپذیرند.
•    بر اساس قوانین دانشگاه جامع علمی کاربردی عدم منع نظام وظیفه نیز برای داوطلبین مرد در نظر گرفته شده است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام
•    6 قطعه عکس پرسنلی
•    مدارک هویتی(شناسنامه و کارت ملی)
•    کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای داوطلبین آقا
•    ارائه سوابق تحصیلی(ارائه گواهی یا اصل مدرک دیپلم برای علاقمندان به ثبت نام در مقطع کاردانی و ارائه مدرک کاردانی برای داوطلبین نام نویسی در مقطع کارشناسی ناپیوسته )
•    ارائه کپی از صفحه نخست دفترچه بیمه داوطلب
•    ارائه گواهی اشتغال به کار و آخرین فیش حقوقی برای داوطلبین شاغل

باید و نبایدهای ثبت نام
1.    متقاضیان کاردانی می‌توانند در زمان انتخاب رشته تا حداکثر 30 رشته محل از یک گروه آموزشی را برگزینند. در صورتی که این عدد برای متقاضیان کارشناسی ناپیوسته به 20 رشته محل کاهش می‌یابد.
2.    شاغلینی که قصد ادامه تحصیل دارند، می‌توانند تحصیلات خود را در دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه دهند. زیرا این دانشگاه امتیازهای ویژه‌ای برای این دسته از افراد در نظر گرفته است.
3.    وضعیت پذیرش برای افراد شاغل یا آزاد و همچنین جنسیت قابل پذیرش دو فاکتور بسیار مهم است که داوطلبین باید در زمان انتخاب رشته محل به آن توجه داشته باشند.

سخن آخر
هدف ما از ارائه این مطلب ارتقای اطلاعات علاقمندان در خصوص ثبت نام در دانشگاه جامع علمی کاربردی  در نیمه اول و دوم سال بود. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با شماره تلفن 02188906532  تماس حاصل کنید و از مشاوره‌های کارشناسان مجموعه مشاورین تهران مشاور بهره‌مند شوید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها