به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۳۴۴۷۵۹

عبور یک دنباله‌دار عظیم از کنار زمین

عبور یک دنباله‌دار عظیم از کنار زمین
گروه علمی: یک دنباله‌دار عظیم که دو برابر قله اورست است، وارد بخش داخلی منظومه شمسی شده و در ماه جاری میلادی از زمین عبور می‌کند.به گزارش همشهری آنلاین، دنباله‌دار C/2017 K2 (PANSTARRS) که به اختصار K2 نامیده می‌شود، برای اولین بار توسط تلسکوپ فضایی هابل در قسمت بیرونی منظومه شمسی در سال ۲۰۱۷ مشاهده شد.
 
در آن زمان، K۲ دورترین دنباله‌دار فعالی بود که تا به حال دیده شده بود؛ اگرچه در سال گذشته یک ستاره دنباله‌دار دوردست به نام «برناردینلی-برنشتاین» از آن پیشی گرفت.به گفته اخترشناسان، K۲ در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) نزدیک‌ترین فاصله خود را به زمین خواهد داشت که طی آن این دنباله‌دار تقریبا از ۲۷۰ میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.
 
کسانی که تلسکوپ ندارند می‌توانند از طریق رصدخانه‌های عمومی مانند پخش زنده اینترنتی پروژه تلسکوپ مجازی، گذر دنباله‌دار را به صورت آنلاین مشاهده کنند. این ستاره دنباله‌دار از ساعت ۲۲:۱۵ روز ۱۴ ژوئیه (۲:۴۵ بامداد روز ۲۴ تیرماه به وقت تهران) قابل رویت خواهد بود.پس از عبور از زمین در ماه ژوئیه، K2 به سفر خود به سمت حضیض، که نزدیک‌ترین گذر آن از کنار خورشید است، ادامه خواهد داد.
 
دانشمندان چندین سال است که از دنباله‌دار C/۲۰۱۷ K۲ اطلاع دارند. اما بحث‌هایی در مورد اینکه هسته دنباله‌دار چقدر بزرگ بوده وجود داشته است. به گفته ادی آیریزاری و کلی کیزر ویت، سفیران منظومه شمسی ناسا، تخمین زده می‌شود که این دنباله‌دار بین بردی بین ۱۸ تا ۱۶۱ کیلومتر عرض دارد.اندازه دم دنباله‌دار نیز مورد بحث ستاره‌شناسان است. رد گرد و غبار و گازهای پشت C/2017 K2 بین۱۳۰ هزار تا ۸۰۰ هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود.همچنین این دنباله‌دار با ادامه مسیر خود به سمت منظومه شمسی درونی درخشان‌تر شده است.
K2 در طول تابستان در دید تلسکوپ باقی خواهد ماند و سپس به سمت نزدیک‌ترین فاصله خود به خورشید که در ۱۹ دسامبر رخ خواهد داد، حرکت خواهد کرد.
برچسب ها: كره زمین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها