کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قلم رسانای نانویی جایگزین چسب نقره می‌شود

11 تير 1401 ساعت 14:06


گروه علمی: یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نانو ذرات نقره قلم‌های رسانایی را عرضه کردند که می‌توان به جای چسب نقره در امور آموزشی و صنعتی و تحقیقاتی از آن بهره برد.به گزارش ایسنا، رضا آزادبخت، مدیر فنی این شرکت‌ فناور با بیان اینکه این شرکت قلم‌های رسانایی نانویی تولید و به بازار عرضه کرده که کاربردهای آموزشی و صنعتی دارد، گفت: در این قلم که از طریق فروشگاه‌ها در سراسر کشور عرضه می‌شوند، از نانوذرات استفاده شده است که نسبت به چسب‌های نقره مزیت‌هایی دارد.
 

وی با بیان اینکه قلم‌های رسانای خارجی به دلیل محدودیت‌های تحریمی، به سختی وارد کشور می‌شوند و قیمت بالایی دارند، اظهار کرد: این قلم‌های نانویی با کمتر از یک سوم قیمت قلم‌های خارجی به بازار عرضه می‌شوند و از نظر کیفیت نیز مشابه نمونه‌های خارجی هستند.

آزادبخت، ابعاد نانو متری ذرات نقره به کار رفته در این قلم رسانا را از دیگر مزایای این محصول نام برد و یادآور شد: ذرات نقره در قلم‌های خارجی در ابعاد میکرونی هستند، اما این قلم‌های ایرانی ابعاد نانومتری دارند. اهمیت نانومتری بودن ذرات در میزان مصرف نقره است؛ چرا که در چسب‌های نقره رایج در حدود ۸۵ درصد وزنی نقره استفاده می‌شود، در حالی که در این قلم‌های نانویی کمتر از ۴۵ درصد وزنی نقره به کار رفته، اما همان ویژگی و عملکرد را دارد و در عین حال از قیمت کمتری برخوردار است.

به گفته مدیر فنی این شرکت، نقره فلز گران قیمتی بوده و کاهش مصرف آن به کاهش قیمت تمام شده محصول کمک می‌کند.آزادبخت ادامه داد: از این قلم‌ها علاوه بر کاربردهای آموزشی در صنایعی نظیر الکترونیک، سلول خورشیدی و میکروسکوپ‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در میکروسکوپ‌های SEM و STM که رسانایی نمونه اهمیت زیادی دارد، این قلم‌ها قابل کاربرد است، ضمن آنکه در تعمیر بوردها نیز کارایی دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی با تاکید بر اینکه این شرکت در حال توسعه یک اپوکسی رسانا است که با فناوری مشابه با فناوری همین قلم‌های رسانا ساخته می‌شود، یادآور شد: به زودی این محصول نیز به مراحل پایانی توسعه خواهد رسید. این قلم رسانا قابلیت کاربرد روی کاغذ و مقوا و استفاده در مصارف آموزشی، طراحی مدارهای الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی و کاردستی را دارد.

به گفته وی از مزیت‌های این قلم می‌توان به عدم ایجاد سطوح برجسته (ایجاد خط‌های صاف و بدون برجستگی و غیر قابل لمس با دست) اشاره کرد. در فرمولاسیون این قلم رسانا از آب به عنوان حلال استفاده شده، تا اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند. در تولید این محصول از نانوذراتی در ابعاد ۵۰ نانومتر استفاده شده است.


کد مطلب: 344788

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/344788/قلم-رسانای-نانویی-جایگزین-چسب-نقره-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir