به روز شده در ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۰۰:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۳۴۴۸۰۲

معجزه زیاد ایستادن!

معجزه زیاد ایستادن!
گروه علم و فناوری: مطالعه‌های اخیر نشان می‌دهد حتی اگر به‌طور کلی کم‌تحرک هستید، ایستادن می‌تواند تنظیم قند خون شما را بهبود بخشد.
 بهبود تنظیم قند خون ازنظر سلامتی اثر دامنه‌دار دارد زیرا بهبود حساسیت به انسولین به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. افراد مبتلا به سندرم متابولیک، وضعیتی که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، می‌توانند با صرف زمان برای ایستادن در طول روز شاهد فواید متعددی برای سلامتی‌شان خواهند بود. پیشگیری از دیابت نوع 2 که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به سبک زندگی در سراسر جهان محسوب می‌شود، می‌تواند با راهکارهای ترکیبی  برای تنظیم قند خون شامل غذاهای سالم و ورزش منظم ممکن گردد.  مطالعه‌ای که اخیراً در مجله علوم و پزشکی در ورزش انجام‌شده است، به یک تاکتیک برای رسیدن به این هدف اشاره می‌کند که تلاش زیادی نمی‌طلبد؛ ایستادن.
همه شرکت‌کنندگان در این مطالعه در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. به گفته تارو گارثوایت، یکی از محققان حاضر در این پروژه، وقتی شرکت‌کنندگان طی این مطالعه زمان بیشتری صرف ایستادن کرده‌اند، حساسیت به انسولین در آن‌ها بهبودیافته، نتیجه‌ای که قبلاً در این جمعیت نشان داده نشده بود.او می‌گوید: این یافته‌ها باید افراد را تشویق کند تا بخشی از زمان نشستن روزانه خود را با ایستادن بیشتر جایگزین کنند.این مسئله به‌ویژه  در مورد کسانی که توصیه‌های فعالیت بدنی را رعایت نمی‌کنند صادق است.
محققان 64 مرد و زن کم‌تحرک و مبتلا به سندرم متابولیک را موردبررسی قراردادند، گروهی که دارای فشارخون بالا و دور کمر بزرگ‌تر بودند؛ عواملی که افراد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین بیماری قلبی و سکته قرار می‌دهد.حساسیت به انسولین آن‌ها در حالت نشسته، ایستاده و هنگام فعالیت بدنی اندازه‌گیری شد. این اندازه‌گیری‌ها ازاین‌جهت مهم است که انسولین یک هورمون کلیدی در متابولیسم انرژی و تنظیم قند خون به شمار می‌رود و هنگامی‌که حساسیت مختل شود، می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 گردد. شرکت‌کنندگان در هنگام ایستادن بهبودهایی را در حساسیت کل بدن به انسولین مشاهده کردند که احتمالاً به دلیل استفاده از ماهیچه‌های موردنیاز برای ایستادن بود.
اگرچه ایستادن به‌تنهایی فواید شگفت‌آوری را نشان می‌دهد، دکتر گارتویت تأکید می‌کند که با ورزش منظم مزایای بیشتری کسب خواهید کرد. افرادی که در این مطالعه ورزش متوسط ​​تا شدید انجام دادند، حساسیت فوری به انسولین نداشتند، اما طبق گفته محققان این اتفاق می‌تواند در طول زمان و با تغییر ترکیب بدن رخ دهد. این بدان معناست که ورزش در مقایسه با ایستادن تأثیر غیرمستقیم بیشتری بر روی حساسیت به انسولین دارد حال‌آنکه اثرگذاری ایستادن به‌طور مستقیم بیشتر است. به‌عنوان‌مثال کاهش وزن می‌تواند به متابولیسم، ازجمله تنظیم قند خون کمک کند و ورزش می‌تواند نقش مهمی در مدیریت وزن داشته باشد.تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که حتی اگر دیابت دارید، ورزش می‌تواند در مدیریت بهتر شرایط نقش داشته باشد. بیانیه انجمن دیابت آمریکا اشاره می‌کند که فعالیت بدنی نه‌تنها کنترل گلوکز خون را برای مبتلایان به دیابت نوع 2 بهبود می‌بخشد، بلکه عوامل خطرزای قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و احساس کلی سلامت را در فرد بهبود می‌بخشد.
همچنین عنوان می‌گردد که این عملکرد در مورد طیف وسیعی از تمرینات ازجمله پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا صادق است. بعلاوه تمرینات قدرتی، تای چی، تمرینات تعادلی و یوگا نیز فواید مشابهی به همراه دارند.اگرچه مطالعه اخیر بر روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک متمرکزشده، اما تعداد افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند قابل‌توجه است. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از هر 3 نفر، یک نفر در معرض ابتلا به دیابت است، به این معنی که آزمایش‌های مربوط به تنظیم قند خون آن‌ها وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد که بدون تغییر سبک زندگی، احتمال دارد طی 5 تا 10 سال پس از بروز علائم بیماری در بدن آن‌ها به شکل مزمن درآید.تغییرات سبک زندگی که به بهبود علائم هشداردهنده ابتلا به دیابت می‌انجامد برای سلامت کلی بسیار مهم است.هین تران، متخصص غدد می‌گوید همان‌طور که مطالعه اخیر اشاره دارد ازجمله تغییرات در سبک زندگی ایستادن بیشتر است. همچنین ایجاد تغییرات در رژیم غذایی بر اساس مقدار کربوهیدرات مناسب برای بدن نیز می‌تواند تأثیر بسیاری داشته باشد.
این متخصص می‌گوید: وقتی درگیر علائم پیش دیابت هستید، احتمال پیشرفت به دیابت بسیار زیاد است و اگر اختلالات دیگری نیز داشته باشید، وضعیت سلامتی‌تان می‌تواند به یک مسئله پیچیده تبدیل شود. وجود علائمی که نشان‌دهنده احتمال ابتلا به دیابت هستند، می‌توانند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی را افزایش دهند.
دکتر تران همچنین به بیمارانش توصیه می‌کند که با مراجعه به یک متخصص تغذیه مطمئن شوند در مورد غذاهایی که قند خون را افزایش نمی‌دهند دانش‌پایه خوبی دارند. این غذاها ممکن است مانند میوه سالم باشد، اما ممکن است بسته به شرایط شما نیاز به اصلاح داشته باشد.او اضافه می‌کند که تا حد امکان فعال ماندن نیز یک عامل کلیدی است و معتقد است حتی ورزش‌های غیر ساختاری مانند کار در حیاط یا پیاده‌روی می‌تواند اثرات قابل‌توجهی داشته باشد و ممکن است به تأخیر یا حتی رفع نیاز به دارو کمک کند.
برچسب ها: قند خون