کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احمدآباد اولین شهر ثبت شده جهان در یونسکو

11 تير 1401 ساعت 17:22


گروه فرهنگی: فهرست جهانی یونسکو در حقیقت یکی از ابزارهایی است که در «معاهده میراث جهانی یونسکو» در سال ۱۹۷۲ پیش‌بینی شده است تا از آثار فرهنگی و طبیعی در جهان محافظت شود؛ این حفاظت شامل آثاری می‌شود که منحصربه‌فرد بوده و دارای مولفه‌های جهان شمول هستند. آثار برای ثبت در این لیست باید نشان دهنده نبوغ و خلاقیت انسانی باشند، یا اینکه شاهدی باشند برای تبادل ارزش‌های انسانی در یک دوره تاریخی و حتی گواهی از پیشرفت در زمینه معماری، فناوری، طراحی شهری و ... باشند.
 

شهر «احمدآباد» هند در ایالت گجرات اولین شهری بوده که در یونسکو به ثبت رسیده است. ایالت گجرات در هند را معمولا با نام مستعار جواهر غرب نیز می‌شناسند. نام گجرات از زبان سانسکریت گرفته شده و به معنای سرزمین ملت گوجار است.این شهر در قرن ۱۵ میلادی توسط سلطان احمدشاه از پادشاهان مشهور گجرات ساخته شد. ایالت گجرات نیز یکی از مهم‌ترین تمدن‌های حول محور رودخانه سند بوده و اولین قسمت از هند امروزی است که در شهر باستانی لوتال شکل گرفته است. در حال حاضر این ایالت به دلیل شهرت احمدآباد هند به عنوان اولین شهر ثبت شده جهان شناخته و معروف شده است.

از معیارهایی که باعث شده‌اند این شهر به عنوان اولین شهر ثبت شده در یونسکو معرفی شود می‌توان به معماری خاص و منحصر به‌فرد، تنوع فرهنگی و مذهبی آن اشاره کرد. البته این ویژگی ‌های منحصر به‌فرد شهر احمدآباد تنها ویژگی‌های این شهر برای ثبت جهانی نبوده‌اند. برای مثال احمدآباد در زمان انقلاب کشور هند از اولین شهرهایی بود که در صف مقدم جنبش استقلال که در نیمه اول قرن ۲۰ میلادی قرار داشت که در ادامه آن به مرکز بسیاری از مبارزات مدنی برای احقاق حقوق کارگران، حقوق مدنی و استقلال سیاسی تبدیل شده بود.

همچنین گفته می‌شود در سال ۱۹۶۰ میلادی که ایالت گجرات تشکیل شده، شهر احمدآباد به عنوان پایتخت تجاری این ایالت این موقعیت را به دست آورده و شاهد رونق ساخت و ساز و افزایش جمعیت بود.
منطقه «حصاردار» یکی از مناطق احمدآباد است که در شرق ایالت گجرات واقع شده و قلعه‌های تاریخی، مساجد، مقبره‌ها، تالارها و کاخ‌های مختلف آن نشان از میراث‌ معماری به جا مانده از دوره تاریخی سلطنتی در این شهر است.

گفته می‌شود که احمدآباد پس از یک دوره فتوحات در طول قرن‌های مختلف با تجربه فراز و فرودهای شدید به مرکز جنبش استقلال مهاتما گاندی شد. در حال حاضر نیز گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند از مقبره گاندی دیدن نیز دیدن کنند.

همانطور که گفته شد در این شهر تنوع فرهنگی و مذهبی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد ۲ سبک زندگی در این منطقه شده است. یکی از سبک‌های زندگی مدرن و پر زرق و برق است و سبک دیگر سادگی سنتی یک زندگی هندی را به همراه دارد و زندگی مسالمت‌آمیز مردم با این ۲ سبک زندگی در کنار هم از جمله زیبایی‌هایی است که در بازدید گردشگران کاملا به چشم می‌آید.

این شهر در کنار تمام زیبایی‌های تاریخی و طبیعی که در خود جای داده است هر ساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی برای برگزاری جشنواره «دیوالی» است. دیوالی یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های احمدآباد است که در دنیا به فستیوال نور نیز شهرت دارد و برای هر بازدیدکننده‌ای یک تجربه به یاد ماندنی در طول بازدید را به ارمغان خواهد داشت.

شهر احمدآباد در هند شهری است که با لقب شهر دیواردار قبل از این که ثبت جهانی شود شناخته می‌شد، چرا که دورتا دور مرکز تاریخی این شهر دیوارهای مستحکمی کشیده شده بود و از کاخ‌های سلطنتی، مساجد و میادین عمومی محافظت می‌کرد. این شهر علاوه بر دلایلی که برای ثبت جهانی دارد اماکن تاریخی منحصربه‌فردی را در خود جای داده که چشمان هر بیننده‌ای را خیره خواهد کرد.

مسجد جامع احمدآباد نمونه‌ای از یک معماری آرامش‌بخش بوده که تلفیقی از معماری سنتی و مدرن شهری احمدآباد است. مسجد سیدی بشیر نیز از دیگر دیدنی‌های احمدآباد است که مناره‌های آن ۳ طبقه هستند و معماری آن‌ها هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این مناره‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که اگر یکی از آن‌ها تکان بخورد، دیگری نیز تکان خواهد خورد و این در حالی است که به ظاهر هیچ اتصالی میان آن‌ها برقرار نیست.

همانطور که گفته شد در احمدآباد مراکز تاریخی زیادی وجود دارد که دیوارهای سنگی تزئین شده با حکاکی‌های زیبا را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مقبره شاه‌ احمد اشاره کرد که مزین به پنجره‌های مشبک، گنبدها، مناره‌ها و سایر المان‌های معماری خیره‌کننده در آن فراوان است.


کد مطلب: 344816

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/344816/احمدآباد-اولین-شهر-ثبت-شده-جهان-یونسکو

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir