به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۳۴۴۸۳۱

دولت سیزدهم در این حوزه رکورد شکسته است

دولت سیزدهم در این حوزه رکورد شکسته است
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی گفت: نرخ بالای تورم در خرداد ماه نشان می‎‌دهد سخنانی که درباره بی‌تاثیری حذف ارز 4200 تومانی از سوی مقامات اقتصادی اعلام می‌شد مبنای درستی نداشته است. کامران ندری، کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق، تاکید کرد: برخی مقامات مداوم می‌گفتند ارز 4200 تومانی به هدف اصابت نمی‌کند و همین مساله سبب شده است برای بهتر شدن وضعیت دست به حذف آن بزنند اما در عمل حذف ارز 4200 تومانی تورمی بسیار بالا را در پی آورد که در آن همه اقشار متضرر شدند اما ضرر اقشار پایین‎‌تر و دهک‎‌‌های کم‎‌درآمد بیشتر است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ تورم نقطه‌ای 13.2 درصدی در خرداد 1401 بالاترین نرخ تورم در سال‌های پس از انقلاب بوده یا خیر؛ گفت: در اوایل دهه 70 شاهد تورم‌های بالا در کشور بوده‌ایم اما به نظر می‌رسد تورم با این رقم مختص دولت سیزدهم است چرا که پس از انقلاب نرخ تورم نقطه‌ای 13.2 درصدی جزو موارد بسیار بالا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید تصمیمات بر اساس واقعیات اتخاذ شود نه فرضیات گفت: می‌‎گفتند ارز 4200 تومانی خودش عامل تورم است در حالی که تورم در شرایط کنونی بسیار بالا رفته و این اتفاق وقتی مهم‌تر می‌شود که می‌بینیم بیش از چهار سال است که با تورم بالا دست به گریبان هستیم. ندری گفت: در حقیقت پس از خروج ترامپ از برجام، اقتصاد ایران با شوکی روبرو شد که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم کرد. حالا نیز شوک کنونی در اثر حذف ارز 4200 تومانی بسیار چشمگیر است و تورمی بی‌‎سابقه برای ایران به همراه آورد. 

 وی تاکید کرد: مهمترین برنامه دولت باید مهار تورم بالا باشد چرا که تورم فرسایشی در این سال‎‌ها قدرت خرید خانوار ایرانی را به شدت کاهش داده است.  این اقتصاددان گفت: نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار نرخ تورم بسیار بالایی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که در کشور نتوانسته‌ایم افزایش قیمت‌ها را مهار کنیم. 

او در پاسخ به این سئوال که استناد به آمارهای بالاتر تورم در ماه‌‎ها و سال‌های گذشته با چه هدفی انجام می‌شود؟ گفت: این‎ها نوعی فرافکنی است. ندری در توضیح این مطلب به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عدم استقراض از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در هر صورت این دولت در کنترل نرخ تورم ناکام بوده و بالاترین نرخ تورم ماهانه در مقایسه با سایر دولت‌ها در دولت سیزدهم ثبت شده و مهم این است که تورم ماهانه در دولت آقای رییسی در مقایسه با 40 سال گذشته رکورد زده است. در این شرایط مانور بر مساله عدم استقراض موضوعیت ندارد چرا که با این مولفه نیز تورم رکوردشکنی کرده است.  
مرجع : قرن نو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۹:۲۴
اضافه کنید هزینه از جیب کارگر و کارمند رو که بر خلاف تورم حاکم بر جامعه، حق قانونی بهشون پرداخت نشد. (389936)
جواد
Canada
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۲۲:۳۸
بیشترین سود را کاسبان تحریم میبرند که میگویند:تحریم به نفع ماشد.این مای آنهاست نه مای ما (389947)
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۷:۱۹
خدا انشاالله نابودت کنه ............. (390119)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها