به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۳۴۴۸۳۸

مذاکرات هسته‌ای شکست خورد؟

مذاکرات هسته‌ای شکست خورد؟
گروه سیاسی: مذاکرات هسته ای پس از ماه‌های توقف، هفته گذشته در دوحه قطر از سر گرفته شد. مقامات ارشد مذاکره‌کننده ایرانی و اروپایی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۷ و ۸ تیر، نشست‌هایی را برگزار کردند. در این میان، گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا نیز انجام شد.اما عصر پنجشنبه رسانه‌های داخلی از شکست و اتمام مذاکرات دوحه قطر خبر دادند. در ادامه اما وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد این دور از گفتگوها از ابتدا ۲ روزه تعریف شده بود. در نتیجه مذاکرات در آینده از سر گرفته می‌شود.

سازمان ملل نیز در نشستی از ایران و آمریکا خواست هر یک به نوعی از بخشی از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. حاضران در نشست تاکید کردند دو طرف باید گفتگوها را تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند.اکنون نگاه‌های متفاوتی نسبت به نتیجه مذاکرات احیای برجام در قطر وجود دارد. بریخی از شکست گفتگوها سخن می‌گویند و گروهی معتقدند هنوز امیدواری برای به نتیجه رسیدن آنها  وجود دارد.
۱۴۰۱
برجام به نتیجه نمی‌رسد
به گفته یک مقام آمریکایی چشم انداز برجام پس از دوحه بدتر از قبل از دوحه است و روز به روز بدتر می‌شود.
او  گفت: «شما می‌توانید دوحه را در بهترین حالت به عنوان آب در حال حرکت و در بدترین حالت به عنوان حرکت به سمت عقب توصیف کنید. اما در این مرحله حرکت آب برای تمام اهداف عملی حرکت به سمت عقب است.»

مذاکرات شکست نخورده است
در مقابل رضا نصری، کارشناس مسائل بین‌الملل، معتقد است: برخلاف برخی گزارشات جهت‌دار، مذاکرات شکست نخورده است.او توضیح داد: حساسیت عمومی نسبت به نتیجه مذاکرات نشان می‌دهد اگر مذاکرات شکست بخورد، دلیل این شکست باید برای افکار عمومی دلیلی موجه و قانع‌کننده باشد. دشواری کار آقای باقری همین‌جاست.

مذاکرات هسته‌ای شکست نخورده است.
ادامه گفتگو چه می‌شود؟
بلومبرگ به نقل از منابعی عنوان کرده است گفتگوها برای رفع تحریم‌های ایران در دوحه احتمالا «پس از سفر رئیس‌‌جمهور آمریکا به منطقه در اواخر ماه جاری میلادی از سر گرفته شود».همچنین تسنیم گزارش داد، دو دیپلمات اروپایی گفتند تلاش‌‌ها برای احیای برجام ممکن است پس از تاریخ پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه جاری ادامه یابد.

گفتگوها به وین باز می‌گردد؟
اما آیا مذاکرات وین به پایان رسید و گفتگوها در قطر ادامه می‌یابد؟در روزهای گذشته، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته ای به صورت غیرمستقیم، میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات برجام از وین به جای دیگری منتقل نشده است.پیتر استانو در یک‌ کنفرانس خبری در بروکسل در این باره بیان کرد: آنچه در حال حاضر در قطر در حال رخ دادن است، گفتگوی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپاست 
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: مذاکرات هسته ای
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها