به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۳۴۴۹۲۲

کاربرد واقعیت مجازی(VR) در طراحی دکوراسیون و معماری

گروه کسب و کار: کاربرد واقعیت مجازی(VR) در طراحی دکوراسیون و معماری توجه: تصویر بالا، تصویر شاخص رپورتاژ است و جزو تصاویر بین متنی نیست آیا تا به حال محسور تصاویر طراحی شده با نرم معماری شده‌اید؟ اما حتی زیب...
کاربرد واقعیت مجازی(VR) در طراحی دکوراسیون و معماری
آیا تا به حال محسور تصاویر طراحی شده با نرم معماری شده‌اید؟ اما حتی زیباترین تصاویر هم هرگز نمی‌توانند حس واقعی پروژه طراحی را به طور کامل به مخاطب منتقل کنند. اگر معماران با پیشرفت فناوری، همراه نشوند و واقعیت مجازی(VR) را در فرآیند طراحی به کار نگیرند، به زودی از رقبا عقب خواهند ماند.
 
واقعیت مجازی (VR) در طراحی دکوراسیون و معماری چه معنایی دارد؟
در چند سال اخیر، کاربرد فناوری در صنعت ساختمان اوج گرفته است. پیشرفت‌های فناوری با سرعت شگفت انگیزی، نحوه طراحی و ساخت و ساز را متحول کرده است. این فناوری می‌تواند همه معماران را بیشتر از هر زمانی به مشتریانشان نزدیک کند.
طراحی دکوراسیون و معماری ساختمان بدون وجود فناوری، فقط به تخیلات خودمان محدود می‌شود. به همین دلیل معماران و مشتریانشان با استفاده از واقعیت مجازی در پروژه‌های طراحی معماری به درک مشترکی از پروژه خواهند رسید.
معماران با این نوآوری، مشتریان و مخاطبان را هیجان زده ‌می‌کنند. واقعیت مجازی در معماری به شما نشان می‌دهد که خانه پس از تکمیل شدن، چگونه خواهد بود. ‌می‌توانید کیفیت طراحی نما، چیدمان فضا، مصالح، مبلمان، تمام وسایل و اثاثیه داخلی و خارجی، جزئیات کوچک و سایر موارد را ببینید!
در واقع طراحی نهایی را از دید خودتان و اعضای خانواده مشاهده خواهید کرد.

مشاهده نتیجه پروژه طراحی معماری
اگر قبل از اینکه خانه واقعاً ساخته شود، بتوانید آن را ببینید و در اطرافش قدم بزنید، چه حسی پیدا می‌کنید؟ ‌می‌توانید وارد هر اتاق شوید و شرایط نوری و چیدمانش را مشاهده کنید. درب و پنجره‌ها را باز و بسته کرده و چراغها را روشن و خاموش کنید.
بعلاوه اتخاذ تصمیمات مهم و هزینه بردار هم بسیار ساده‌تر خواهد شد. پس دیدن نتیجه پروژه و تأیید آن، معماران و مشتریانشان را به آرامشی نسبی می‌رساند. همین امر، مدیریت پروژه را بسیار ساده‌تر خواهد کرد.



معمار و مشتری با کمک هدست‌های واقعیت مجازی در ساختمان قدم می‌زنند. بنابراین در مورد طراحی با هم تبادل نظر کرده و تمام جزئیات را بررسی می‌کنند. در نهایت تما‌می ‌این بازخوردها و تغییرات، در طراحی لحاظ خواهد شد تا فضایی سفارشی، شخصی و متناسب با سلیقه و نیاز مشتری ساخته شود.
به لطف فراگیری گوشی‌های هوشمند، می‌توان اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی را به راحتی دانلود و روی تلفن مشتری نصب کرد. یعنی به جای هزینه کردن بابت سخت افزارهای گران قیمت و هدست VR اختصاصی، ‌می‌توان یک هدست واقعیت مجازی ارزان (مانند Google Cardboard) به همراه نقشه‌ها و نمودارهای مورد نیاز تهیه کرد.
 
مزایای واقعیت مجازی (VR) در معماری
انتقال روش‌های معماری به محیط مجازی، مزایای زیادی دارد. با واقعیت مجازی احساس ‌می‌کنید که واقعاً در مکان دیگری با افراد دیگری حضور دارید. در ادامه به مزایای این فناوری اشاره خواهیم کرد.

1.هزینه‌های اندک راه اندازی
کاربرد واقعیت مجازی در طراحی دکوراسیون ومعماری، هزینه‌های راه اندازی نسبتاً پایینی دارد.
برای نمایش طراحی و پیش‌بینی‌ها به سخت‌افزارهایی مانند Oculus Rift یا HTC Vive ، هدست‌ و سیستم سخت افزاری نیاز دارید. به طور کلی، فناوری VR را ‌می‌توان با هزینه پایین راه اندازی کرد که نسبت به هزینه بالای راه اندازی و ارتقای سایر کسب و کارها، زیاد نیست.

2.مزیت رقابتی
اگر معماری به دنبال کار است و باید نمونه کارش را به مشتری احتمالی نشان دهد، به نظر شما کدام یک از موارد زیر مناسب تر خواهد بود؟
•    ارائه یک رندر سه بعدی کامپیوتری؟
•    یا یک تجربه واقعیت مجازی فراگیر؟
البته روش دوم مشروط به داشتن یک طراحی عالی، در اولویت قرار دارد. با ارائه تجسمی ‌واقعی از طراحی معماری، می‌توان نظر مشتری را جلب کرد. چه راه بهتری برای کمک به نمایش دقیق طرح در مقیاس واقعی وجود دارد و امکان قدم زدن در محوطه و تعامل با فضا را فراهم می‌کند؟
بنابراین برای معماران پیشرفت در مسیر فناوری و تبدیل شدن به فردی پیشرو در صنعت ساختمان، راهی برای تضمین کسب و کار سودآورتر است.

3.اجتناب از تجدید نظر و دوباره کاری
قرار دادن مشتری در فضای نمایش مجازی و دقیق از طراحی ساختمان، روند بازخوردگیری را کمی ‌ساده‌تر می‌کند.
با VR، عناصر مورد علاقه مشتری در طراحی، بهتر از دیدن یک پلان یا مدل سه بعدی، قابل مشاهده است. این یعنی زمان کمتری برای بازبینی طرح‌ها و گرفتن بازخورد بیشتر، صرف می‌شود.
اعمال تغییرات آنی در دنیای مجازی هم امکان پذیر است و به مشتریان امکان درک ویژگی‌های زیبایی‌شناختی خاص مانند رنگ دیوار، نور و حتی مبلمان را می‌دهد.



4.تکرار سناریوهای دنیای واقعی

یکی دیگر از جنبه‌های مهم طراحی معماری، درک نحوه حرکت فرد در فضای ساختمان است.
به عنوان مثال با استفاده از واقعیت مجازی در طراحی معماری، آزمایش مسیرهای خروجی اضطراری امکان پذیر ‌می‌شود.
البته مدل‌های رایانه‌ای هم آزمایش‌های امنیتی را انجام می‌دهند، اما افراد واقعی با VR به سناریوهای دنیای واقعی واکنش نشان می‌دهند و معماران هم از ایمنی طراحی و بهبودهای لازم، مطلع می‌شوند.

5.همکاری با کمک واقعیت مجازی (VR)
همچنین می‌توان از واقعیت مجازی برای همکاری مناسب بین پیمانکاران، مهندسان و طراحان استفاده کرد. معماران، مهندسان و پیمانکاران ایده‌های متفاوتی در مورد نحوه اجرای پروژه دارند که می‌تواند منجر به بروز سوء تفاهم و خطا شود.
استفاده از واقعیت مجازی در فرآیند طراحی به هر تیمی اجازه ‌می‌دهد تا با موفقیت بیشتری کار کند، زیرا به درک بهتری از پروژه می‌رسند. معماران قبل از آمدن فناوری VR، رندرهای سه بعدی را به مشتریان نشان می‌دادند. به طور معمول سایر اعضای پروژه هم این رندرها را نمی‌دیدند.
با فناوری واقعیت مجازی، آگاهی اعضای تیم در مورد پروژه را افزایش داده و نحوه همکاری میان اعضای تیم را مشخص می‌کنیم. همچنین VR ابزار بازاریابی کارآمدی برای نمایش و راه اندازی یک پروژه است. نمایش آینده پروژه در دنیای واقعی به ارتقای کار همه شرکت‌های ساختمانی کمک می‌کند.

6.به کارگیری واقعیت مجازی در مراحل مختلف طراحی دکوراسیون و معماری
یکی از مزایای واقعیت مجازی در معماری، قابلیت رندر شدن در سطوح مختلف جزئیات (LOD) است. بنابراین معمار در مرحله طراحی اولیه با درک روابط فضایی به تجربه‌ای همه جانبه از یک اتاق می‌رسد. این تجربه می‌تواند بسیار واقعی جلوه کند؛ به طوری که برای مثال در ویدیوی VR شاهد عبور نور ملایم خورشید از یک پنجره با صدای جیک جیک پرندگان در فضای بیرون یک ویلا (در یک پروژه ساخت ویلا برای ارائه به مشتری) هستیم.
معماران، سخت افزارهای واقعیت مجازی مانند HTC Vive و Oculus را با نرم افزار  BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) ادغام ‌می‌کنند. کیم باومن لارسن، معمار و مدیرعامل شرکت Dimension Design می‌گوید: «این فناوری به معماران و مشتریان اجازه می‌دهد تا کیفیت فضایی پروژه را به درستی درک کنند. این درک فضایی، اطمینان مشتریان از طراحی را افزایش داده و همچنین زمان صرف شده در جلسات و استفاده از اصلاحات تخصصی طراحی را کاهش می‌دهد.»
کاربرد VR در معماری با استفاده از هدست‌های مقوایی و گوشی هوشمند هم یکی دیگر از روش‌های محبوب و مقرون به صرفه است. معمار می‌تواند تصاویر پانوراما استریو 360 درجه را مستقیماً از نرم‌افزار BIM مانند  Revit یا با استفاده از یک ابزار بصری مانند تری دی مکس با V-Ray رندر کند و تصاویر را با استفاده از سرویس‌هایی مانند VRto در وب منتشر کند.
 


تشابه میان واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و ترکیب این دو (MR)
فناوری VR تجربه‌ای همه جانبه است که اغلب مردم آن را وابسته به گذاشتن هدست می‌دانند. در واقع با واقعیت مجازی، خودتان را در یک محیط مجازی غوطه‌ور می‌کنید و کاملاً از دنیای بیرون دور می‌شوید. بسته به دستگاهی که استفاده می‌کنید، می‌توانید VR را در مقیاس یک اتاق پیاده کنید و در فضایش راه بروید.
با واقعیت افزوده یا AR، داده‌ها یا اطلاعات آموزشی در نمای دنیای واقعی و اغلب از طریق دستگاه‌های کوچک‌تری مانند تلفن همراه یا تبلت، متحرک سازی می‌شوند. بازی Pokémon Go یک نمونه محبوب از کاربرد واقعیت افزوده است. یک مورد کاربردی برای این فناوری، آموزش از راه دور یک مکانیک به دست یک  مهندس در مورد نحوه تعمیر کردن یک دستگاه است.
سپس مفهوم MR به وجود می‌آید. یعنیMR  با ترکیب جنبه‌های VR و AR، اشیاء مجازی را ‌می‌گیرد و آنها را در دنیای واقعی قرار ‌می‌دهد. مثلاً یک معمار و یک مهندس سازه مستقر در کشوری دیگر ‌می‌توانند در یک دنیای مجازی، با یکدیگر در مورد ساخت یک ساختمان مجازی در یک محوطه واقعی تعامل برقرار کنند.
 
آینده واقعیت مجازی در صنعت معماری
کار با VR به تخصص کافی نیاز دارد که برای معماران چالش برانگیز است. در بسیاری از موارد، VR برای توسعه تجربیات همه جانبه به موتورهای بازی سازی متکی است. این روند کاری، الگوی کاملاً متفاوتی نسبت به حرفه معماری دارد.
در آینده، تولیدکنندگان این فناوری باید VR را به طور اختصاصی برای معماری توسعه دهند. در حال حاضر، برخی از شرکت‌ها در حال انتقال داده‌های BIM به VR هستند و تلاش می‌کنند تا داده‌های ساختمانی مهمی را حفظ کنند. با این حال، در حال حاضر، سیستم‌های بازی به جای اپلیکیشن طراحی و ساخت پروژه‌های ساختمانی، به دنبال رقم زدن تجربیات VR ایده‌آل برای کاربر نهایی هستند.
هرچه معماران بیشتر با واقعیت مجازی درگیر شوند، بیشتر ‌می‌توانند بازار آینده را در دست بگیرند. شرکت‌های واقعیت مجازی باید بدانند که بازاری فراتر از بازی و سرگرمی هم وجود دارد. در واقع فرصت‌ همکاری بزرگی با دنیای طراحی دکوراسیون و معماری وجود دارد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها