به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۳۴۴۹۵۰

با فواید و مضرات مصرف زیاد آب آشنا شوید

با فواید و مضرات مصرف زیاد آب آشنا شوید
گروه علمی: هر انسان بالغی بطور میانگین لازم است روزانه ۸ لیوان آب مصرف کند حال ممکن است این مقدار با توجه به سن و ساختار بدنی کمتر یا بیشتر شود. تنها راه تامین آب مورد نیاز بدن نوشیدن آن نیست بلکه بیشتر از طریق نوشیدنی‌های دیگر و حتی غذا‌ها نیز مقداری از آب مورد نیاز تامین می‌شود.

چه عواملی بر میزان آبی که باید مصرف کنیم تاثیر گذار است؟
ورزش: ورزش کردن و میزان تعریق بدن باهم رابطه مستقیمی دارند. هرچی میزان عرق کردن بیشتر شود آب بدن بیشتر از دست می‌رود و برای جبران آن نیاز به نوشیدن بیشتر آن است.
محیط: با قرار گرفتن در محیط‌های گرم و مرطوب میزان تعریق بیشتر و درنتیجه نیاز بدن به نوشیدن آب نیز بیشتر می‌شود. همچنین رفتن به ارتفاعات بالا نیز ممکن است بدن را با کم آبی درگیر کند.
بارداربودن یا دوران شیردهی: بهتر است که مادران شیرده تقریبا روزانه ۱۳ و خانم‌های باردار روزانه ۱۰ لیوان آب بنوشند.
وضعیت بدنی: میزان نیاز بدن به نوشیدن آب به سطح سلامتی بدن مرتبط است. اگر برای مثال دچار اسهال، استفراغ، تب بالا، سنگ کلیه و یا عفونت ادراری باشیم لازم است حجم مایعات مصرفی را افزایش دهیم.

مصرف کردن آب زیاد چه فوایدی برای بدن دارد؟
اگر میزان آب مورد نیاز تامین شود بسیاری از مشکلاتی که ممکن است برای بدن به وجود بیاید کاهش می‌یابد. پس نوشیدن آب به میزان کافی قطعا فواید چشمگیری دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:
تنظیم دمای بدن: با تعریق بیش از اندازه آب بدن از دست می‌رود و دمای بدن بالا می‌رود. با نوشیدن آب دمای بدن تنظیم می‌شود.
جلوگیری از یبوست و بهبود عملکرد سیستم گوارشی: برای روان‌تر شدن مسیر حرکت مواد در روده‌ها باید فیبر و آب در کنار هم به اندازه کافی مصرف شود.
کمک به کاهش وزن: مصرف آب می‌تواند متابولیسم بدن را بالا ببرد و هرچه متابولیسم بیشتر باشد از بالا رفتن وزن و چاقی جلوگیری می‌کند.
کمک به کمتر شدن گرفتگی و اسپاسم عضلات: با مصرف آب در حد نرمال مفاصل بدن از حالت خشکی در می‌آید و نرم‌تر عمل می‌کند و همچنین اگر بدن دچار رگ به رگ شود آبرسانی مناسب می‌تواند به کاهش آن کمک کند.
افزایش بزاق دهان: درصد بالای بزاق دهان را آب تشکیل می‌دهد و برای تجزیه غذای جامد مورد نیاز است. برخی با مرور زمان و افزایش سن میزان بزاق دهانشان کاهش می‌یابد. مصرف آب به میزان لازم می‌تواند به این افراد کمک کند.
بهبود گردش خون در بدن: وجود مواد معدنی و اکسیژن در آب باعث اکسیژن رسانی بهتر و گردش خون می‌شود و در نتیجه علاوه بر کمک به سلامتی بدن باعث کاهش خستگی می‌شود.
مفید برای پوست و مو: مصرف به اندازه آب به درخشان شدن پوست، آبرسانی و رشد مو‌ها و رفع کدری و موخوره، استحکام ناخن‌ها و رشد آن‌ها کمک می‌کند.

مضرات مصرف بیش از حد آب چیست؟‌
می‌دانیم که زیاده روی در بهترین چیز‌ها نیز ممکن است به بدن آسیب برساند. همانطورکه خوردن مقدار کافی آب عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد و مصرف کم آن باعث آسیب رسیدن به سلامتی می‌شود مصرف بیش از حد آن نیز بدن را دچار آسیب می‌کند.
ورم کردن سلول‌ها: با مصرف بیش از حد آب و دفع آن سطح سدیم بدن کاهش می‌یابد و در نتیجه دیواره دفاعی سلول که از سدیم تشکیل می‌شود ازبین می‌رود و آب می‌تواند به سلول‌ها نفوذ کرده و باعث تورم آن‌ها شود و در نتیجه احتمال بروز آسیب به بافت‌های عضلانی، مغز و سایز اندام‌ها بوجود بیاید.
کار بیشتر کلیه‌ها و عملکرد فرسایشی: همانطور که برای هرچه بهتر فعالیت کردن کلیه به مصرف آب نیاز است بیش از حد نوشیدن آب باعث می‌شود کلیه بیشتر از توان خود برای فیلتر کردن مایعات تلاش کند چرا که کلیه‌ها در هر ساعت قادر به فیلتر کردن یک لیتر مایعات هستند و زمانی که بیشتر ازتوان خود برای دفع مایعات عمل کنند علاوه بر کاهش عمر مفید آن باعث ایجاد خستگی مفرط و کرختی در بدن می‌شود.
تاثیر بر مغز: با مصرف آب زیاد سدیم‌های موجود در بدن دفع و مغز متورم می‌شود که خود باعث بوجود آمدن مشکلاتی در گفتار، راه رفتن، زوال عقل و جنون و در بعضی موارد منجر به مرگ می‌شود.
آسیب رساندن به کبد: برای اینکه کبد بتواند به وظیفه خود به خوبی عمل کند باید آب به اندازه کافی مصرف شود. اگر مصرف آب بیش از حد باشد باعث آسیب به بافت مجاری و نارسایی در کبد می‌شود.
بالارفتن ضربان قلب: وقتی مصرف آب بیش از اندازه مجاز می‌شود حجم خون در بدن زیاد شده و در نتیجه قلب و رگ‌ها با فشار بالا مواجه می‌شوند و در نهایت پمپاژه خون بیشتر و ضربان قلب بالا می‌رود.
هیپوناترمی: با مصرف آب بیش از حد سطح سدیم مورد نیاز خون کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث تهوع، سردرد شدید، گیجی و در مواردی که این علائم تشدید پیدا کند ممکن است منجر به مرگ شود.
هیپوکالمی: اگر با مصرف زیاد آب سطح یون‌های پتاسیم کاهش یابد و این تعادل بهم بریزد حتی در تغییر یک درصدی پتاسیم و در نتیجه تغییر ۵۰ درصدی غلظت یون آن می‌توند منجر به اسهال و تعریق زیاد شود.
از دیگر مضرات مصرف بیش از حد نرمال آب و مسمومیت با آن می‌توان به دوبینی، ضعف در شناختن اطلاعات حسی، افزایش فشار خون، ضعف و گرفتگی عضلات، مشکلات تنفسی، گیجی، تشنج و مرگ اشاره کرد.

سخن نهایی
آب از ضروریات بدن انسان است و احتمال مسمومیت آبی رایج نیست مگر در بین ورزشکاران و یا کسانی که در سلامت روان دچار مشکل هستند. اگر حس تشنگی وجود نداشته باشد و رنگ ادرار شفاف و روشن باشد می‌تواند نشانه‌ای بر نرمال بودن سطح آب بدن باشد. بهتر است افراد به خصوص کسانی که ورزش می‌کنند و یا در محیط‌های گرم هستند همیشه یک بطری آب در دسترسشان باشد تا نوشیدن آن را فراموش نکنند.
برچسب ها: نوشیدن آب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها