کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خیز دوباره ویروس کرونا با زردشدن شهر‌ها

روزنامه جام جم , 12 تير 1401 ساعت 12:46


گروه جامعه:حالا همه از خیز دوباره کرونا در کشور می‌گویند، از این‌که تعداد شهر‌های زرد در کشور افزایش یافته و آمار ابتلا و بستری هم صعودی شده است. اتفاقا گزارش‌های تکمیلی هم این نکته را تایید می‌کند؛ این‌که در روز‌های گذشته، تعداد افراد مبتلا و بستری در بیمارستان افزایش پیدا کرده است. همه این اطلاعات می‌تواند زنگ‌خطر بروز موج جدیدی در کشور را به صدا درآورد زمانی که بدانیم در کشور‌های آمریکایی و اروپایی هم موج‌های جدیدی در راه است.

 شرایط، اما در ایران پیچیده‌تر است، چراکه عدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین است و بسیاری از مردم ماسک نمی‌زنند، بعلاوه این‌که در ماه‌های آینده مراسم‌های مذهبی و حضور در مسابقات جام‌جهانی هم نزدیک است. با این اتفاق آیا باید نگران بروز موج جدیدی در کشور باشیم؟طبق آخرین آمار منتشرشده در کشور، تعداد شهر‌های زرد در هفته ۱۲۳ شیوع بیماری در کشور افزایشی است. تعداد شهر‌های با وضعیت زرد در سوم تیرماه حدود ۹۱ شهر گزارش شدند.


این در حالی است که در گزارش منتشرشده در دهم تیرماه تعداد شهر‌های با وضعیت زرد افزایش یافت و به ۱۰۵ شهر رسید. آمار ابتلای روزانه هم در یک هفته گذشته افزایشی بوده است. در هفته پایانی خردادماه و نخست تیرماه تعداد افراد مبتلای روزانه حدود ۲۰۰ نفر بود؛ در هفته دوم، اما تعداد افراد مبتلا افزایش یافت و حتی به بیش از ۵۰۰ نفر هم رسید. همه این آمار و ارقام می‌گوید تعداد افراد مبتلا در کشور افزایشی است. شاید به همین دلیل است که حمید سوری، متخصص اپیدمیولوژیست در گفتگو با ایلنا درباره خیز جدید کرونا در کشور گفت. او تاکید کرد در دو هفته گذشته عمده موارد اپیدمی در آمریکای‌جنوبی اتفاق افتاد، اما درحال‌حاضر جغرافیای اپیدمی تغییر و به آسیا و به‌ویژه منطقه غرب آسیا و منطقه مدیترانه‌شرقی کوچ کرده است. تقریبا در تمامی کشور‌های منطقه ازجمله کشور ما روند ابتلا افزایشی است.

موج بعدی در راه است
سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت و درمان اخیرا دلیل افزایش میزان ابتلا در کشور را افزایش ابتلا در کشور‌های همجوار و نیز افزایش انجام تست کرونا عنوان کرده است. از نظر محمد کریمی‌نیا، کارشناس حوزه زیستی کشور، اما دلایل افزایش ابتلا بیش از این است. او به ما می‌گوید به جز افزایش رصد بیماری در کشور کاهش سطح ایمنی بدن دلیلی است که آمار ابتلا افزایش پیدا کرده، چراکه از شیوع موج امیکرون در کشور حدود شش‌ماه می‌گذرد، به‌اضافه این‌که بسیاری از شهروندان تمایلی به تزریق دز سوم واکسن هم ندارند و این مسائل باعث کاهش سطح ایمنی و افزایش ابتلا شده است. او توجه ما را به نظر سازمان جهانی بهداشت جلب می‌کند و توضیح می‌دهد که این سازمان، واکسیناسیون کامل را تزریق سه دز واکسن می‌داند؛ بنابراین افزایش آمار و بروز موج بعدی در کشور محتمل است. حرف از موج کرونا در کشور که می‌شود همه یاد مرگ‌ومیر روزانه ۷۰۹ شهروند در مردادماه سال گذشته و ابتلای بیش از ۵۰هزار نفر به بیماری کرونا می‌افتند. با وجود این از نظر کریمی‌نیا، درست است که احتمال بروز موج کرونا در کشور وجود دارد و آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری هم افزایش پیدا می‌کند، اما شدت ابتلا و مرگ‌ومیر مانند موج دلتا نخواهد بود.

راهکار‌هایی برای مبارزه با پیک بعدی
همین دیروز بود که ستاد مرکزی اربعین اولین اطلاعیه خود را برای این مراسم منتشر کرد. در این اطلاعیه تاکید شد تا ایام اربعین حداقل یک دز واکسن یادآور کرونا باید تزریق شود و تنها افرادی اعزام می‌شوند که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده باشند. این سامانه به سامانه‌های وزارت بهداشت و ایران من متصل است و شرایط واکسیناسیون و ملاحظات بهداشتی هر فرد بررسی می‌شود. به‌جز مراسم اربعین، اما بازی‌های جام‌جهانی کرونا هم در کشور قطر که در همسایگی ایران است در پیش است و اگر مسافرین این گردهمایی جهانی برای اسکان سفر کنند، شرایط کرونا می‌تواند در ایران پیچیده‌تر هم بشود.

به همین دلیل است که کریمی‌نیا تاکید می‌کند باید آموزش‌های لازم برای خودمراقبتی و افزایش بهداشت فردی به افراد جامعه و مدیرانی که مراسم را برگزار می‌کنند داده شود تا خطر ابتلای کرونا به حداقل برسد. به‌جز این، اما مدیران کشوری هم باید از مرز‌های کشور مراقبت کنند تا ورود افراد مبتلا به کشور به حداقل برسد. از نظر این کارشناس حوزه سلامت، باید به تیم‌های تشخیص بیماری در کشور، تولیدکننده کیت و واکسن‌سازی و نیز کادر درمان اهمیت بیشتری داده شود. تقویت نیروی کادر درمان، دارو و نیز افزایش هماهنگی‌ها برای مبارزه با کرونا می‌تواند بر کاهش آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا تاثیرگذار باشد. به‌اضافه این‌که باید به نظام عملیاتی پدافند زیستی که رهبر معظم انقلاب پیش از این درباره آن تاکید داشتند، در دولت سیزدهم هم ابلاغ شد و وزارت کشور هم استاندارد‌هایی را برای اجرا تعریف کرد، بیشتر توجه شود.

لزوم بازمهندسی ستاد ملی کرونا
حالا مدت‌هاست که جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور یک هفته در میان تشکیل می‌شود. مهم‌ترین تصمیمی که در ماه‌های اخیر در این ستاد گرفته شده، تزریق دز چهارم کرونا در کشور است. مساله‌ای که البته با وجود استقبال پایین افراد از تزریق دز سوم، زیاد هم راهبردی به نظر نمی‌رسد. افزایش آمار ابتلا و بستری در کشور، اما این نکته را گوشزد می‌کند که باید در روند کاری و ساختاری ستاد ملی مبارزه با کرونا تجدیدنظر شود و دراین‌باره بازمهندسی صورت گیرد.


کد مطلب: 344959

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/344959/خیز-دوباره-ویروس-کرونا-زردشدن-شهر-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir