به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۳۴۴۹۷۳

ماهی‌رباتیک ریز پلاستیک های آب را پاک می‌کند

ماهی‌رباتیک ریز پلاستیک های آب را پاک می‌کند
گروه علمی:محققان با الهام از طبیعت یک ربات ماهی ابداع کرده اند که می تواند در آب حرکت کند و همزمان ذرات ریز پلاستیک را از آب پاکسازی کند.این ربات که با نور فعال می شود حاصل تلاش محققان چینی است که مشغول ارتقای روش های فعلی برای تولید نرم ربات هایی هستند تا آب های آلوده را پاکسازی کنند. این ربات ها از هیدروژل ها و الاستومری ساخته شدند که قادر به تحمل چنین محیط هایی است. در همین راستا محققان از صدف مروارید و در حقیقت یک ماده کامپوزیتی نرم الهام گرفتند که نرم تنانی مانند صدف ها به عنوان لایه ای برای محافظت از داخل پوسته شان استفاده می کنند.
 
این ماده دارای یک شیب بسیار اندک و میکروسکوپی است که از کامپوزیت های معدنی-پلیمری کربنات کلسیم در یک طرف به سمت دیگر منتقل می شود که عمدتاً حاوی فیلر پروتئین ابریشم است. محققان توانستند با ایجاد کامپوزیت ورقه های نانو از این سیب اندک تقلید کنند. ورقه های نانو کامپوزیت از مولکول هایی با فضای داخلی آب گریز و فضای خارجی آب دوست و همچنین گرافن سولفونه شده تشکیل شده است.

این ورقه ها با غلظت‌های متفاوتی از مخلوط‌های لاتکس پلی‌اورتان تقویت شدند و در مرحله بعد به صورت لایه لایه روهم قرار گرفتند تا یک شیب اندک و منظم ایجاد کنند که در صدف مروارید یافت می شود. سپس این مواد به شکل یک ربات کوچک مشابه ماهی به اندازه ۱۵ میلی متر تبدیل شدند که یک لیزر مادون سرخ در دم آن وجود دارد. علاوه بر آن دوام و انعطاف پذیری ربات نیز بسیار جالب بود.

با روشن کردن لیزر موجود در ربات، باله ها و دم حرکت می کنند. محققان معتقدند این ربات سریع تر از نرم ربات های شناگر است. آنها در آزمایش ها نشان دادند ربات می تواند به طور مداوم میکروپلاستیک پلی استایرن را جذب و آنها را به اماکن دیگر منتقل کند.این تحقیق در ژورنال «نانو لترز» منتشر شده است.
برچسب ها: تحقیقات علمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها