کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرنگونی حکومت افغانستان نتیجه اشتباه آمریکا

12 تير 1401 ساعت 16:44


گروه بین الملل: به عقیده  رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، پایه نظام افغانستان از همان سال ۲۰۰۱ با سیاست‌های نادرست ایالات متحده آمریکا کج گذاشته شد و حکومت این کشور در نتیجه توطئه سرنگون شد.
محمد عارف سروری، معتقد است اشتباه‌های ایالات متحده آمریکا در نشست بُن درباره سرنوشت افغانستان، سبب شد تا نظام این کشور پس از بیست سال، در نتیجه توطئه‌ای بزرگ سرنگون شود.
محمد عارف سروری، که یکی از همکاران نزدیک احمد شاه مسعود در دوران جهاد و مقاومت نخست ضد طالبان بود،  گفت احمد شاه مسعود می‌خواست محمد ظاهر، شاه پیشین افغانستان، ریاست جمهوری افغانستان را بپذیرد. از همین رو، احمدشاه مسعود دو بار با محمد ظاهر شاه، که در رم به سر می‌برد، تلفنی صحبت کرد. سروری گفت احمد شاه مسعود، محمد ظاهر شاه را شخصی دموکرات می‌دانست که تعصب ندارد، می‌تواند برای منافع ملی افغانستان کار کند و سرنوشت بهتری برای این کشور رقم بزند، اما آمریکایی‌ها در نشست بن مانع شدند و اجازه ندادند شاه پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان باشد.عارف سروری، که پس از سرنگونی رژیم نخست طالبان در افغانستان، در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، رئیس امنیت ملی دولت حامد کرزای بود، معتقد است که اساس نظام افغانستان از همان سال ۲۰۰۱، با سیاست‌های نادرست ایالات متحده آمریکا کج گذاشته شد و نظام این کشور در نتیجه توطئه سرنگون شد.

 


کد مطلب: 345011

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/345011/سرنگونی-حکومت-افغانستان-نتیجه-اشتباه-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir