به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۳۴۵۰۱۷

اولین ماموریت شبانه "ویرجین اوربیت" انجام شد

اولین ماموریت شبانه "ویرجین اوربیت" انجام شد
گروه علمی: شرکت فضایی ویرجین اوربیت اولین پرتاب شبانه خود را با موفقیت به انجام رساند.به گزارش ایسنا، شرکت فضایی ویرجین اوربیت(Virgin Orbit) در اولین پرتاب شبانه خود، جمعه اول ژوئیه، هفت ماهواره را با استفاده از سیستم لانچر وان (LauncherOne) به فضا پرتاب کرد. در حالی که شرکت‌های دیگری مانند

اسپیس‌ایکس(SpaceX) یا راکت‌لب(Rocket Lab) از موشک‌ برای انجام چنین پرتاب‌هایی استفاده می‌کنند، شرکت ویرجین اوربیت یک پیشران را به یک هواپیمای اصلاح‌شده متصل می‌کند تا آن را تا ارتفاع ۳۰ هزار فوتی(۹ کیلومتری) حمل و سپس رها کند. این پیشران پس از رها شدن، باقی راه را تا مدار ادامه می‌دهد و محموله خود را در مدار مستقر می‌کند.لانچر وان در ساعت ۲۲:۵۰ به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام از پایگاه هوایی و فضایی موهاوی در کالیفرنیا به پرواز درآمد و ماهواره‌ها در ساعت ۱۲:۵۵ صبح روز شنبه، دوم ژوئیه، مستقر شدند.
 
این شرکت در توییتر خود نوشت: تبریک به تیم ما برای انجام یک ماموریت موفقیت‌آمیز دیگر به فضا. ما طبق برنامه در مجموع هفت ماهواره را در مدار پایین زمین مستقر کردیم. این چهارمین ماموریت تجاری این شرکت پس از ماموریت استقرار ماهواره‌ای قبلی در ژانویه سال جاری(۲۰۲۲) بود.ماموریت روز جمعه برای نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا انجام شد و طی آن هفت ماهواره از سازمان‌های دولتی مختلف در مدار قرار گرفتند. این محموله‌ها شامل ماهواره کوچک CTIM می‌شود که میزان کل انرژی که از خورشید به زمین می‌رسد و "کل تابش خورشیدی" نامیده می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. این اندازه‌گیری برای مدل‌سازی آب و هوای جهانی، به ویژه در زمینه تغییرات آب و هوایی، اهمیت دارد.

سیستم CTIM بسیار کوچک است. این ماهواره اندازه‌ای مشابه یک جعبه کفش دارد و در دسته تاسواره‌ها(CubeSat) قرار می‌گیرد. CTIM برای آزمایش اینکه آیا چنین ماهواره‌های کوچکی می‌توانند داده‌های علمی مفیدی را حتی در هنگام اندازه‌گیری موارد بزرگ مانند کل تابش خورشیدی ارائه دهند یا خیر، طراحی شده است. ابزارهای قبلی برای اندازه‌گیری کل تابش خورشیدی، مانند مانیتور تابش کل(TIM) در ماهواره SORCE بسیار بزرگ‌تر از این ماهواره هستند. اگر بتوان همان کیفیت اندازه‌گیری را با یک ماهواره کوچک‌تر به دست آورد، اندازه‌گیری این موارد مهم در آینده ارزان‌تر و ساده‌تر خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها