به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۳۴۵۰۶۰

آثار زنجبیل و ترکیبات آن در درمان بیماری التهابی روده

آثار زنجبیل و ترکیبات آن در درمان بیماری التهابی روده
گروه علمی:بیماری التهابی روده یا Inflammatory bowel disease (IBD) با رشد روزافزونی در سراسر دنیا مواجه است، در حالیکه علت آن مشخص نیست. بنظر می رسد "تحریک" نقش عمده ای را در بروز این بیماری ایفا می کند.
 
دکتر سعیده ممتاز عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: با توجه به ناشناخته بودن مکانیسم(های) دخیل در بروز بیماری التهابی روده، انجام تحقیقات بر روی مسیرهای مولکولی و سلولی که در بروز این بیماری نقش دارند، می تواند بر توسعه درمان سودمند و اثرگذار این بیماری کمک کننده باشد.
وی بیان کرد: مطالعات زیادی نشان داده اند که زنجبیل (Zingiber officinale) با توجه به اثرات قدرتمند آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد، می تواند در درمان بسیاری از بیماری های التهابی کمک کننده باشد.
 
این عضو هیات علمی به اشاره به این که زنجبیل گیاهی گلدار از خانواده زنجبیلیان است که زمین‌ساقه (ریزوم) آن به‌عنوان یک ادویه یا گیاه دارویی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: این گیاه، بومی جنوب شرق آسیا است، ساقه ‌ای باریک و نی‌مانند به همراه برگ‌ های سرنیزه‌ای سبز براق دارد. همچنین، گل‌های آن‌ سبز مایل به زرد با لبه ‌ای ارغوانی و لکه ‌های کرم‌ رنگ است که در تابستان از زمین‌ساقه بیرون می‌زند.

وی تصریح کرد: زنجبیل اثرات قدرتمند آنتی اکسیدانی دارد و از آنجا که التهاب و استرس اکسیداتیو از مهمترین عوامل بروز بیماری التهابی روده هستند، زنجبیل می تواند گزینه مناسبی برای درمان کمکی باشد.به گزارش روابط عمومی روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، ممتاز، با بیان این که اثرات ضد التهابی زنجبیل توسط سرکوب سیتوکین های التهابی نظیر TNF-α, IL-1β, IL-6 القا می شود، افزود: زنجبیل با کاهش فعالیت مارکرهای استرس اکسیداتیو نظیر glutathione (GSH) و malondialdehyde (MDA) در کاهش آسیب های ناشی از افزایش استرس اکسیداتیو دخالت دارد و در بیمارانی که به التهاب روده مبتلا هستند، افزایش غلظت نیتریک اکسید (NO) نیز مشاهده شده که زنجبیل باعث کاهش غلظت این ماده می شود.وی ادامه داد: زنجبیل با کاهش التهاب، ریسک ابتلا به سرطان های روده را در بیماران مبتلا به التهاب روده کاهش می دهد. بنابراین، رنجبیل می تواند در درمان بیماری التهابی روده سودمند باشد.
برچسب ها: گیاه دارویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها