به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب : ۳۴۵۰۸۰

دانشمند روس دو روز پس از بازداشت به قتل رسید

گروه بین‌الملل: یک دانشمند روس که هفته گذشته به ظن «خیانت ملی» در سیبری بازداشت و به‌رغم «شرایط وخیم جسمی» با هواپیما به مسکو منتقل شده بود، جان باخت.
دانشمند روس دو روز پس از بازداشت به قتل رسید
وکیل دمیتری کولکر گفته است که موکل او را با وجود ابتلا به سرطان پیشرفته پانکراس به زندان لفورتوو در مسکو، پایتخت روسیه، انتقال داده بودند. این دانشمند روس روز ۱۱ تیرماه، دو روز پس از دستگیری و انتقال به زندان مسکو، جان باخت و وکیل او از «دعوی قضایی» به‌خاطر بازداشت موکل خود خبر داده است. خانواده کولکر هفته گذشته اعلام کردند که ماموران امنیتی اف‌اس‌ب، پلیس فدرال روسیه، او را در شرایطی که با لوله تغذیه در بیمارستانی در سیبری بستری بود، سوار هواپیما کردند و به مسکو انتقال دادند. دمیتری کولکر دکترای فیزیک و ریاضیات داشت و به گفته خانواده‌اش، او را به «همکاری با سرویس‌های امنیتی چین» متهم کرده‌اند. او در گذشته برای سخنرانی‌های علمی به چین سفر کرده بود. خبرگزاری دولتی تاس روز شنبه گزارش داد که روسیه دانشمند دومی را به ظن خیانت ملی در شهر نووسیبیرسک، در سیبری، بازداشت کرده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، مشخص نیست که آیا این دو مورد به هم مرتبط بوده‌اند یا نه. در سال‌های اخیر، شماری از دانشمندان روسی به دلیل آن‌چه که انتقال اطلاعات حساس به خارجی‌ها خوانده شده، دستگیر و به خیانت متهم شده‌اند. منتقدان کرملین می‌گویند که این بازداشت‌ها اغلب از بدبینی‌های بی‌پایه و اساس نشات می‌گیرد و مدرک مستدلی برای اثبات این اتهام‌ها ارائه نمی‌شود. جرم «خیانت ملی» در روسیه مجازات بیش از ۲۰ سال حبس را برای فرد محکوم در پی دارد.
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها