کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستگاه دیپلماسی نیازمند اصلاح ساختاری است

تعریف جامعی از منافع ملی نداریم

شفقنا , 13 تير 1401 ساعت 10:52


گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران نقشه راهی برای مذاکرات ندارد، اظهار کرد: نقشه حاکم در بدنه دستگاه دیپلماسی ما برای 40 سال پیش است؛ بنابراین من اصلاحات مورد نظر را احصا و جمع بندی کردم و منتظر فرصت هستم که آن را با مسوولین سیاست خارجی طرح مساله کنم.

محمود عباس زاده مشکینی در خصوص مذاکرات دوحه، اظهار کرد: با توجه به اینکه موقعیت برتری داشتیم و برگ‌های برنده‌ای که هنوز هم در دستمان هست، می توانستیم مذاکرات را به نفع جمهوری اسلامی ایران، مدیریت کنیم به شرط اینکه نقشه راه هوشمندانه‌ای بر مبنای امتیاز گرفتن، طراحی می‌کردیم.

نیازمند تحول ساختاری در دستگاه دیپلماسی کشور هستیم 
او با تاکید بر اینکه دستگاه وزارت خارجه نیازمند تحول ساختاری است، گفت: اعتقاد دارم که وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی ما نیاز به تحول و اصلاح ساختار دارد؛ چراکه نقشه حاکم در بدنه دستگاه دیپلماسی ما برای مذاکره با غرب، نقشه 40 سال پیش است؛ بنابراین من اصلاحات مورد نظر را احصا و جمع بندی کردم و منتظر فرصتی هستم که آن را با مسوولین سیاست خارجی طرح مساله کنم. البته در این زمینه بحث افراد مطرح نیست بلکه نیاز به اصلاحات ساختاری در بدنه داریم.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما باید در دوحه با نقشه وارد می شدیم یعنی قاعده مذاکره و میدان را ما باید تنظیم می کردیم؛ چراکه در اینگونه جنگ‌ها دو مولفه بسیار مهم است که یکی مولفه میدان و دیگری مولفه قاعده است.

تعریف جامعی از منافع ملی نداریم
عباس زاده مشکینی ادامه داد: بعد از انقلاب در سیستم وزارت خارجه هنوز تعریف جامعی از منافع ملی که اجماع نخبگان و جریانات سیاسی را داشته باشد را ارائه ندادیم یا تعریف جامعی از دوست و دشمن هم نداریم. از سوی دیگر تحولاتی که در منطقه مثل سوریه، عراق و افغانستان رخ داده که منافع ما باید در آن تعریف می شد اما چنین کاری را هم نکردیم؛ لذا برای رسیدن به این اهداف، نیازمند وزارت خارجه پویا و فعال و انقلابی به معنای دقیق کلمه هستیم.

برای مدیریت مذاکرات نیاز به نقشه راه هوشمندانه داریم
این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: غرب خصوصا آمریکا به مذاکره و توافق بیشتر از ما نیاز دارند و ما هم می توانیم با مذاکرات و توافق، مشکلاتمان را کم هزینه تر حل کنیم. اگر آمریکایی ها استاد تحریم هستند، جمهوری اسلامی ایران هم استاد دور زدن تحریم ها شده است و نقاط قوت بسیار زیادی داریم و با توجه به داشته هایمان اگر نقشه راه هوشمندانه بر مبنای امتیاز گرفتن داشته باشیم، می‌توانیم مذاکرات را بهتر مدیریت کنیم.


کد مطلب: 345126

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/345126/تعریف-جامعی-منافع-ملی-نداریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir