به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۴۵۱۶۳

ستاره‌های 14 میلیاردی لیگ برتر را بشناسید

ستاره‌های 14 میلیاردی لیگ برتر را بشناسید
گروه ورزشی:قانون سقف قرارداد فوتبال ایران به صورت کلی لیگ برتر ایران و بازیکنان شاغل در آن را با تحول مواجه خواهد کرد.به گزارش "ورزش سه"، قانون جدید سقف قرارداد در حالی روز گذشته افشا شد که اگر مسئولان سازمان لیگ تغییری در آن ایجاد نکنند، بازیکنان فوتبال در لیگ برتر به سه دسته تقسیم خواهند شد: 1. بازیکنان ملی‌پوش با انجام بیش از 10 بازی ملی در دو سال اخیر، 2. بازیکنان ملی‌پوش با کمتر از این تعداد بازی در دو سال اخیر و 3. بازیکنان غیرملی.
 
بر این اساس بیشترین دستمزد دریافتی در لیگ برتر 14 میلیارد خواهد بود و رده دوم بازیکنان هم حداکثر 12 میلیارد حقوق خواهند گرفت و بازیکنان غیرملی در بهترین حالت قرارداد 7 میلیاردی امضا خواهند کرد. این در حالی است که شایعات و شنیده‌ها از بازار نقل و انتقالات ارقام بیشتری نسبت به این اعداد را نشان می‌دهد.نکته جالب اینکه باشگاه‌ها حداکثر امکان پرداخت 20 درصد قرارداد به عنوان آپشن را خواهند داشت و به عبارتی بیشترین قرارداد بازیکنان لیگ برتری 16 میلیارد و هشتصد میلیون تومان خواهد بود.

سوال مهم درباره اعمال این قانون، مبدا تاریخ برای محاسبه بازیهای ملی است. اگر محاسبه از ابتدای سال 1399 صورت بگیرد، تیم ملی ایران 18 بازی رسمی و دوستانه برگزار کرده و نکته قابل توجه اینکه تنها 12 بازیکن توانستند از مرز موردنظر سازمان لیگ عبور کنند و مشمول سقف قرارداد بشوند.

علی قلی‌زاده، احمد نوراللهی، حسین کنعانی، صادق محرمی، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت اللهی، مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد 10 بازیکنی هستند که در خارج از کشور حضور دارند و باوجود امکان دریافت سقف قرارداد، به ایران بازنخواهند گشت. در این بین تنها تکلیف نوراللهی، عزت‌اللهی و انصاری‌فرد برای فصل آینده مشخص نیست که آنها هم در تلاشند سال جام جهانی خارج از ایران بازی کنند.
وحید امیری و امید نورافکن تنها فوتبالیست‌های شاغل در ایران هستند که بیش از 10 بازی ملی در دو سال اخیر انجام دادند. نکته جالب اینکه هر دوی آنها تحت قرارداد پرسپولیس و سپاهان هستند و طبیعتا قرارداد جدیدی امضا نخواهند کرد.مورد جالب این فهرست کریم انصاری‌فرد است که در دو سال اخیر تنها 100 دقیقه در ترکیب تیم ملی بازی کرده اما به شکلی جالب این دقایق در 11 بازی تقسیم شده تا بر اساس مصوبه سازمان لیگ، او مستحق دریافت سقف قرارداد بشود.

این در حالی است که اگر سازمان لیگ تصمیم خود را تغییر دهد و بازیکنان با 10 بازی ملی را هم مشمول این قانون کند، علیرضا بیرانوند و میلاد محمدی نیز امکان ثبت قرارداد 14+2.8 میلیاردی را خواهند داشت.ابهام دیگر در مورد بازیکنانی است که حداکثر 12 میلیارد قرارداد امضا خواهند کرد؛ فهرستی طولانی‌تر که علاوه بر این 12 بازیکن، 42 فوتبالیست دیگر را شامل می‌شود. با این حال شاید بهتر بود که سازمان‌لیگ بین بازیکنانی که بازی ملی انجام دادند و نفرات نیمکت‌نشین، تفاوتی قائل می‌شد.

در این فهرست 44 نفره، نام خریدهای پرسپولیس بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد: علیرضا بیرانوند (10)، مرتضی پور‌علی‌گنجی (3)، دانیال اسماعیلی‌فر (1)، سروش رفیعی (0) و سعید صادقی  (0). همچنین سیامک نعمتی، مهدی ترابی و میلاد سرلک که با پرسپولیس تمدید کردند، نفراتی هستند که در این لیست جای گرفته‌اند.همچنین علی کریمی و احسان حاج صفی دو بازیکنی هستند که امکان دارد به ایران بیایند، در این طبقه بندی قرار دارند و با تیم موردنظر خود قرارداد حداکثر 12 میلیاردی باید ببندند.در مجموع 39 بازیکن در دو سال اخیر برای تیم ملی بازی کرده‌اند که نفراتی مثل دانیال اسماعیلی‌فر، کمال کامیابی‌نیا، ساسان انصاری و... تنها یک بازی ملی انجام دادند اما به هر حال خود را در چرخه تیم ایران قرار دادند.

در این بین 15 بازیکن نیز بودند که تنها به اردو دعوت شدند و فرصت بازی پیدا نکردند؛ شاخص ترین آنها سجاد شهباززاده است که با امضای قراردادی به استقلال پیوست.البته شاید این لیست باتوجه به فهرست استندبای دچار تغییراتی بشود و باید منتظر ماند و دید که سازمان لیگ این مصوبه را به چه شکلی منتشر خواهد کرد.

ابهام ویژه درباره بازیکنان خارجی لیگ برتر خواهد بود که در مورد سقف قرارداد آنها هنوز خبری منتشر نشده و باید دید که سازمان لیگ در این باره چه تصمیمی خواهد گرفت.
برچسب ها: لیگ برتر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها