کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مواد خوراکی که به شما آرامش می‌دهند

13 تير 1401 ساعت 13:42


گروه علمی: اضطراب مزمن عوارض بدی روی سلامت جسم و روان می‌گذارد و موجب بیماری‌هایی چون مشکلات قلبی و افسردگی می‌شود؛ اما یکسری مواد خوراکی و نوشیدنی وجود دارد که با مصرف آن‌ها می‌توانید اضطراب را از خود برانید.

۱. چای ماچا
ماچا نوعی پودر است که از برگ‌های چای سبز تولید می‌شود و حاوی اسید‌آمینه غیرپروتئینی به نام «ال-تیانین» است که ویژگی‌های آرامش‌بخش قدرتمندی دارد. ماچا به دلیل اینکه از برگ‌های چای سبزی که در سایه رشد کرده، تولید می‌شود، بیش از انواع چای‌های سبز دیگر این نوع اسید‌آمینه را دارد. فایده این چای این است که کافئین آن بسیار کم است.

۲. برگ چغندر
برگ چغندر، نوعی سبزی و برگی سرشار از مواد مغذی ضداضطراب است. این سبزی دارای ماده معدنی منیزیم است که نقش مهمی در واکنش‌های استرسی بدن فرد بازی می‌کند. مقدار کم این ماده معدنی در بدن، موجب اضطراب و حملات عصبی می‌شود. از طرفی اضطراب ذخایر منیزیم بدن را تحلیل می‌برد. به همین دلیل اگر اضطراب مزمن دارید، از برگ چغندر استفاده کنید تا پس از مدتی اضطراب‌تان درمان شود.

۳. سیب‌زمینی شیرین
مصرف مواد خوراکی حاوی کربوهیدارت مانند سیب‌زمینی شیرین از هورمون کورتیزول که هورمون اضطراب است می‌کاهد. اضطراب مزمن منجر به اختلال در هورمون کورتیزول می‌شود که در نتیجه آن التهاب، درد و دیگر عوارض آزاردهنده، فرد مضطرب را به خود گرفتار می‌کند. در بررسی‌ها، مشخص شده سیب‌زمینی، علاوه‌بر اینکه نوعی کربوهیدرات خوبی است، سرشار از ویتامین C و پتاسیم بوده و با کنترل مقدار کورتیزول در بدن، از واکنش‌های اضطرابی می‌کاهد.

۴. کنگر فرنگی
کنگر فرنگی سرشار از فیبر و پری‌بیوتیک (نوعی فیبر که به مصرف باکتری‌های مفید روده می‌رسد) است. بررسی‌ها نشان داده که پری‌بیوتیک‌ها توانایی کاهش اضطراب دارند. کنگر فرنگی همچنین حاوی مقادیر بالایی پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های C و K است که تمام این مواد برای کاهش واکنش‌های اضطرابی نامتعادل ضروری است.

۵. کله‌پاچه
گوشت دل و قلوه حیواناتی مانند گاو و مرغ، منبع خوبی از انواع ویتامین‌های B، به‌ویژه B۱۲ و B۶، ریبوفلاوین و فولات است که این ویتامین‌ها برای کنترل اضطراب ضروری‌اند؛ به طور مثال، ویتامین‌های B برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین که مسئول کنترل حال روحی خوب هستند، ضروری‌اند.

۶. تخم‌مرغ
تخم‌مرغ حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی، اسید‌های آمینه و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که واکنش‌های ناسالم اضطرابی را کم می‌کنند. همچنین تخم‌مرغ حاوی ماده مغذی کولین است که فقط در چند ماده خوراکی محدود یافت می‌شود. کولین می‌تواند از سلامت مغز محافظت کند و جلوی اضطراب‌های کنترل‌نشده را بگیرد.

۷. ماهی چرب
ماهی‌های چرب مانند ماهی خالخالی، شاه‌ماهی، سالمون و ساردین سرشار از چربی‌های امگا۳ و همچنین ویتامین D هستند که این مواد برای کاهش اضطراب و بالا بردن حال خوب روحی ضروری‌اند. چربی‌های امگا۳، نه‌تنها برای سلامت مغز مفیدند، بلکه از نگرانی و افسردگی تا حد معناداری می‌کاهند.همچنین ویتامین D نقش مهمی در سلامت ذهن و تنظیم اضطراب دارد. کمبود این ویتامین فرد را در خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی قرار می‌دهد.

۸. جعفری
جعفری حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که مولکول‌های بی‌ثبات رادیکال‌های آزاد را خنثی و از بدن در برابر تنش اکسایشی محافظت می‌کنند. تنش اکسایشی موجب بیماری‌های متعددی چون اختلال‌های ذهنی، مانند افسردگی و اضطراب می‌شود. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها از التهاب‌ها در بدن که منجر به اضطراب فرد می‌شوند، می‌کاهند.در ضمن سبزی جعفری غنی از کاروتنوئید‌ها و روغن‌های فرار است که ویژگی‌های قدرتمند آنتی‌اکسیدانی دارند.

۹. سیر
سیر حاوی ترکیبات سولفور (گوگرد) است که به افزایش آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون در بدن کمک می‌کند. این آنتی‌اکسیدان اولین خط دفاعی بدن در برابر اضطراب است. بررسی‌های دیگر نشان داده است که سیر می‌تواند علایم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

۱۰. ارده
ارده که از دانه‌های کنجد گرفته می‌شود، منبعی عالی از اسید‌های آمینه ال-تریپتوفان هستند. این اسید آمینه پیش‌ساز انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین هستند. مصرف این ماده خوراکی خلق‌وخوی فرد را بهبود بخشیده و از افسردگی و اضطراب او می‌کاهد.

۱۱. تخمه آفتابگردان
تخمه آفتابگردان، منبعی غنی از ویتامین E است. این ویتامینِ محلول در چربی، آنتی‌اکسیدانی قوی و برای سلامت ذهن ضروری است. کمبود ویتامین E در بدن حال روحی فرد را دستخوش تغییر کرده و او را در مسیر افسردگی قرار می‌دهد.همچنین تخمه آفتابگردان حاوی سایر مواد مغذی کاهنده اضطراب، از جمله منیزیم، منگنز، سلنیم، روی، ویتامین‌های B و مس است.

از برخی دیگر از مواد خوراکی که حال روحی‌مان را بهبود بخشیده و از اضطراب و افسردگی می‌کاهند می‌توان به صدف خوراکی، کلم بروکلی، نخود، چای بابونه و زغال اخته اشاره کرد. اگر افسرده‌اید و واکنش‌های اضطرابی کنترل‌نشده دارید، این مواد خوراکی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا پس از مدتی متوجه حال بهترتان شوید.


کد مطلب: 345196

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/345196/مواد-خوراکی-آرامش-می-دهند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir