به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۳۴۵۱۹۷

با خواص روغن زیتون و تاثیرات آن آشنا شوید

با  خواص روغن زیتون و تاثیرات آن آشنا شوید
گره علمی: روغن زیتون در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران تولید می‌شود، اما تولیدکنندگان اصلی آن در جهان اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه و تونس هستند. همچنین یونان در صدر مصرف کنندگان روغن زیتون در جهان به شمار می‌رود و بعد از آن ایتالیا و اسپانیا قرار دارند.روغن زیتون در ۴ دسته فرآوری می‌شود که عبارتند از:

روغن زیتون بکر: این روغن که بیشتر برای پخت و پز استفاده می‌شود و به خاطر درصد اسیدی کمتر محبوب‌تر است  برای کسانی که به دنبال مزایا و منافع این روغن هستند بهتر است.

روغن زیتون فرابکر: این روغن خالص‌تر است و با فشار دادن میوه زیتون بدست می‌آید و به همین علت فوق بکر است و قیمت آن بالاتر است، درضمن برای بدن خواص درمانی دارد و بسیار مفید است.

روغن زیتون خالص: از ترکیب روغن زیتون تصفیه شده و بکر بدست می‌آید و محتوای آن حالت اسیدی دارد و مصرف آن توصیه نمی‌شود.

روغن زیتون لامپانت: این روغن به عنوان سوخت استفاده می‌شود و از پسماند‌های روغن زیتون‌های دیگر و زیتون‌ها بدست می‌آید.

خواص اعجاب انگیز روغن زیتون برای بدن
روغن زیتون به عنوان یک ماده مغذی و اثربخش در سلامتی بسیار پرکاربرد است. تقریبا یک قاشق روغن زیتون که چیزی حدود ۱۳.۵ گرم وزن دارد حاوی ۱۱۹ کیلو کالری انرژِی، ۱۳.۵ گرم چربی، دو گرم چربی اشباع، حدود دو گرم ویتامین E و ۸.۱ میکروگرم ویتامین K است.چیزی حدود ۷۳ درصد روغن زیتون را چربی‌های اشباع نشده تشکیل می‌دهد که به آن اسید اولئیک گفته می‌شود و برای بدن بسیار مفید و مقوی است و التهابات را کاهش می‌دهد و برای سرطان مفید است. درضمن به علت مقاومتی که این روغن در برابر حرارت دارد برای پخت و پز بسیار مناسب است.

کاهش ابتلا به سکته قلبی و مغزی
مصرف روغن زیتون به علت داشتن چربی‌های اشباع نشده می‌تواند به داشتن قلبی سالم کمک و با کاهش دادن کلسترول نوع بد از بروز سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری کند.

رفع یبوست و کمک به سیستم گوارشی
ساختار روغن زیتون به نحوی است که می‌تواند علاوه بر کمک به هضم بهتر غذا حرکت آن در بدن را روان‌تر کنند و واقعا مانند روغنی که یک سیستم را روغن کاری می‌کند برای بدن همان نقش را ایفا کند. خوردن یک قاشق روغن زیتون و لیمو ترش برای درمان یبوست بسیار موثر است.

کمک به داشتن قلبی سالم تر
روغن زیتون به علت داشتن ویتامین‌های‌ ای و کا و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن برای رفع التهابات مفید است و از فرایند اکسید شدن کلسترول در خون جلوگیری می‌کند که این‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و پیشگیری از بالا رفتن فشار خون می‌شوند.

مفید برای درمان افسردگی
از دیگرخاصیت‌های روغن زیتون می‌توان به این مورد اشاره نمود. روغن زیتون به خاطر داشتن سروتونین هورمون شادی را افزایش می‌دهد و این دقیقا همان ماده‌ای است که دارو‌های ضد افسردگی ازآن‌ها تشکیل شده است.

کمک به داشتن حافظه‌ای قوی
روغن زیتون حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که هردوی این‌ها برای تقویت نمودن حافظه و سلامت مغز مفید هستند.

خاصیت ضد التهابی روغن زیتون
بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت، آلزایمر، سندروم سوخت و ساز، بیماری‌های قلبی، آرتروز و اضافه وزن‌های بیش از حد به علت عامل محرکی به نام التهاب مزمن در بدن است. روغن زیتون به خاطر داشتن الئوکانتال که نوعی آنتی اکسیدان قوی است مانند یک داروی ضد التهاب مثل ایبوپروفن عمل می‌کند. دانشمندان بر این باورند که ۵۰ میلی لیتر روغن زیتون مثل ۱۰ درصد دوز ایبوپروفن عمل می‌کند.

دور کردن آلزایمر از خود با مصرف روغن زیتون
بیماری آلزایمر به ساخت پلاک‌هایی به نام آمیلوئید بتا در مغز می‌پردازد که تحقیقات انجام شده حاکی از آن است مصرف روغن زیتون باعث از بین رفتن این پلاک‌ها می‌شود و این یک خاصیت روغن زیتون است که بسیار شگفت انگیز می‌باشد که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای که روغن زیتون و زیتون پای ثابت آن است مشهود است که افراد عملکرد مغزی بهتری دارند.

چاق کننده نبودن روغن زیتون
تحقیقاتی که بر روی رِژیم غذایی مدیترانه‌ای و دانشجویان اسپانیایی انجام شده است مبنی بر این است که چربی موجود در روغن زیتون باعث ایجاد چاقی مفرط در افراد نشده و حتی گاهی مصرف آن باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان موجود در خون و کاهش وزن نیز شده است.

درمان رماتیسم با روغن زیتون: بیماری رماتیسم براثر حمله سلول‌های ایمنی به سلول‌های عادی ایجاد می‌شود. روغن زیتون باعث کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود نشانگر‌های التهابی در کسانی که به این بیماری خود ایمنی مفصلی دچار هستند می‌شود و ترکیب این روغن با روغن ماهی می‌تواند بسیار مفید باشد.

از بین بردن میکروب‌ها خاصیت جنگنده روغن زیتون: باکتری موجود در معده یا همان میکروب معده باعث ایجاد زخم و در موارد پیشرفته سرطان در معده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون فوق خام قادر است که ۸ نوع از این باکتری‌ها که حتی سه نوعشان در برابر آنتی بیوتیک‌ها نیز مقاوم هستند از بین ببرد.

خواص درمانی معجزه آسای روغن زیتون برای پوست و مو
این روغن گیاهی می‌تواند برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده استفاده شود. همچنین برای درمان خشکی پوست به عنوان یک مرطوب کننده قوی به علت داشتن اسید‌های چرب مغذی برای رطوبت و نرمی پوست استفاده شود، همانطور که رومیان در گذشته بعد از استحمام از این روغن استفاده می‌کردند.از فواید دیگر روغن زیتون برای پوست می‌توان به مراقبت از دور چشم، جلوگیری از ایجاد چین و چروک، پیشگیری از ایجاد ترک‌های پوستی که بر اثر تغییر وزن و یا بارداری بوجود می‌آید، لایه برداری پوست و قابل استفاده بودن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی اشاره کرد.

روغن گیاهی زیتون برای مو نیز بسیار مفید است. این روغن می‌تواند برای رفع وزی و خشکی مو، حالت دهندگی طبیعی، کمک به رشد و ضخامت مو، رفع شوره و یا حتی شپش با استفاده در کف سر مفید واقع شود.
برچسب ها: روغن زیتون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها