به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۳۴۵۲۲۸
نگاهی به رفت و آمدهای تاریخی دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران

پرده‌برداری از رابطه عاشقانه استقلال و سپاهان

گروه ورزشی: در تاریخچه بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران، به شکل عجیبی جابجایی های متعددی میان استقلال و سپاهان مشاهده می شود. اسامی مطرح و بزرگی که لباس هر دو تیم را بر تن کرده اند.
پرده‌برداری از رابطه عاشقانه استقلال و سپاهان
استقلال – سپاهان؛ دو تیمی که شاید در هیچ فصلی از بازار نقل و انتقالات به اندازه تابستان 1401 به صورت مستقیم شاهد جابجایی بازیکنان یکدیگر نبوده باشند. چراغ اول را آبی ها روشن کردند. جایی که آنها پس از مذاکره با سجاد شهباززاده توانستند او را از سپاهان جذب کرده و نخستین خرید تابستانی خود را رقم بزنند.
این خرید آبی ها با حمله ای از سوی سپاهان همراه بود و آنها محمد دانشگر را جذب کردند که همگان گمان می کردند این بازیکن تمایل دارد قراردادش را با استقلال تمدید کند. جدایی مدافعی که به یکی از ستون های اصلی خط دفاعی آبی ها تبدیل شده بود، هواداران استقلال را به شوک فرو برد.
با این حال، مدیران استقلال مجددا بازیکن دیگری را از سپاهان شکار کردند و این مرتبه قرعه به نام رضا میرزایی خورد. نکته جالب اینکه در این روزها شایعات متعددی درباره علاقه دو باشگاه به بازیکنان تیم مقابل شنیده می شود و شاید این 3 جابجایی، آخرین انتقالات امسال میان دو باشگاه استقلال و سپاهان نباشد.
در گذشته انتقال های بزرگی به صورت مستقیم میان دو باشگاه رخ داده است. بازیکنان مطرح فوتبال ایران که یا از استقلال به سپاهان رفته اند و یا بالعکس. در زیر به مرور مهمترین انتقال های مستقیم میان دو باشگاه می پردازیم هر چند که انتقال های غیر مستقیم متعددی نیز صورت گرفته است.
احمدرضا عابدزاده اسطوره فوتبال ایران یکی از نخستین انتقال های مستقیم میان دو باشگاه بود. او در سال 1372 راهی سپاهان شد اما مصدومیت شدید مانع از این شد که او مدت زیادی را برای اصفهانی ها به میدان برود و پس از آن نیز به پرسپولیس پیوست.

سیدمهدی رحمتی تنها بازیکن فوتبال ایران است که دو بار و در دو انتقال مستقیم از سپاهان به استقلال آمده است. او در سال 84 از اصفهان به تهران آمد و پس از جدایی از استقلال، راهی مس کرمان شد. رحمتی دوباره از کرمان به اصفهان رفت و با این تیم 2 بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شد. رحمتی مجددا در انتقالی مستقیم از سپاهان به استقلال پیوست و این بار قهرمانی با آبی های پایتخت را جشن گرفت.

وریا غفوری کاپیتان حال حاضر استقلال که هنوز وضعیت او با آبی های پایتخت نامشخص است، با انتقالی مستقیم از اصفهان به تهران آمد. او پس از 2 فصل حضور در سپاهان، در آغاز فصل نقل و انتقالات تابستانی ۹۶–۱۳۹۵ با عقد قراردادی دو ساله به تیم استقلال پیوست. غفوری 6 فصل گذشته را برای آبی های پایتخت به میدان رفته و در روزهایی که زمزمه علاقه دوباره سپاهان به او شنیده می شود، امیدوار به تمدید قراردادش با استقلال است.

احمد مومن زاده را می توان یکی از بمب های نقل و انتقالاتی آن زمان فوتبال ایران نامید. بازیکنی که توانسته بود عنوان آقای گلی لیگ ایران را از آن خود کند و با انتقالی پر سر و صدا از سپاهان به استقلال آمد. اما او هرگز نتوانست درخشش در اصفهان را با لباس آبی ها تکرار کند و یک فصل تمام در امر گلزنی ناکام بود.

امید ابراهیمی هم یکی دیگر از انتقالات بزرگ میان دو باشگاه است. او در شهرداری بندرعباس فوتبال حرفه ای خود را آغاز کرد و امیر قلعه نویی نیز این بازیکن را به سپاهان برد. او پس از 4 فصل حضور در اصفهان، در سال 93 راهی استقلال شد و بهترین دوران ورزشی خود را در جمع آبی های پایتخت گذراند. هواداران استقلال همچنان امیدوارند تا ابراهیمی دوباره به این تیم بازگردد.

علی کریمی نیز یک انتقال مهم بین دو باشگاه بود. بازیکنی که به دلیل مصدومیت های متوالی به نوعی از سپاهان کنار گذاشته شد اما با حضور در استقلال، توانایی های بالایش را به همگان ثابت کرد. کریمی روزهای خوبی را در استقلال سپری کرد و اصفهانی ها نیز مدت ها از این مسئله ناراحت بودند چرا که او را به راحتی از دست دادند. در این روزها یک بار دیگر نام کریمی پیرامون هر دو باشگاه شنیده می شود و باید دید این بازیکن فصل جدید را در ترکیه ادامه خواهد داد یا راهی یکی از دو تیم استقلال و سپاهان خواهد شد.
باید از مجتبی جباری هم در این لیست نام برد. هشت شاکی آبی ها به دلیل مشکلاتی که با مسئولین آن زمان استقلال داشت، راهی سپاهان شد اما خیلی زود با جدایی از زردپوشان، به الاهلی قطر پیوست. او در روزهای آخر فوتبالش به استقلال بازگشت اما باز هم به دلیل برخی مشکلات، برای همیشه فوتبال را کنار گذاشت.

سرور جپاروف نیز سابقه حضور در هر دو تیم را دارد اما وضعیت او متفاوت تر از سایرین است. این بازیکن زمانیکه به استقلال پیوست، با پنجره بسته آبی ها مواجه شد و به ناچار راهی اصفهان شد تا لباس سپاهان را بر تن کند. او پس از پایان انتقال قرضی، دوباره به تهران بازگشت و برای استقلال به میدان رفت.
نام لئوناردو پادوانی نیز در این لیست قرار می گیرد. بازیکنی که اکنون به دلیل مشکلات نخاعی، چند سالی است خانه نشین شده است. او نیز با انتقالی مستقیم از سپاهان به استقلال آمد. دوران اوج پادوانی در فولاد بود و او هرگز نتوانست توانایی هایش را در سپاهان تکرار کند اما در استقلال به روزهای خوبش بازگشت که آن حادثه در دیدار با فولاد، او را برای همیشه خانه نشین کرد.

فابیو جانواریو دیگر بازیکن خارجی است که تجربه حضور در هر دو تیم استقلال و سپاهان را دارد. بازیکنی که گل قهرمانی آبی های پایتخت را به ثمر رسانده بود، در انتقالی راهی سپاهان شد و اتفاقا توانست دروازه تیم سابقش را نیز باز کند. شادی زاید الوصف این بازیکن پس از گلزنی به استقلال باعث ناراحتی هواداران شد اما او در بازگشت دوباره به استقلال توانست دل طرفداران را به دست بیاورد اما مصدومیت بد موقع باعث شد او برای همیشه فوتبال را کنار بگذارد.
هاشم بیگ زاده نیز سرنوشتی مانند جانواریو داشت. او با درخشش در فجرسپاسی، به استقلال رفت و اما با امیر قلعه نویی که او را به تهران آورده بود، راهی اصفهان شد تا لباس سپاهان را بر تن کند. او دو فصل متوالی با اصفهانی ها قهرمان لیگ برتر شد و دوباره به استقلال بازگشت و این بار با آبی ها جام را بالای سر برد تا در سه فصل متوالی قهرمان ایران شده باشد.

خسرو حیدری نیز به مانند دو بازیکن پیش از خود، از استقلال به سپاهان رفت و دوباره لباس آبی پوشید. خسرو دو فصل خوب را در استقلال پشت سر گذاشت و در انتقالی جنجالی راهی اصفهان شد. بازگشت دوباره حیدری به ورزشگاه آزادی با استقبال خوبی از سوی هواداران همراه نشد اما حضور این بازیکن در اصفهان بیش از یک سال طول نکشید و او دوباره به استقلال بازگشت و تا آخرین روزهای دوران فوتبالیش لباس آبی ها را بر تن کرد.

جدایی مسعود ریگی از استقلال و پیوستن به سپاهان نیز باعث خشم هواداران آبی پوش شد. ریگی دو فصل خوب را در جمع آبی های پایتخت سپری کرد و اما با پایان قراردادش، به سپاهان پیوست. البته او نتوانست به مانند روزهای خوبش در استقلال، با لباس اصفهانی ها نیز بدرخشد.

انتقال احمد جمشیدیان از سپاهان به استقلال نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. بازیکنی که 5 فصل در میانه میدان اصفهانی ها خودنمایی می کرد، به امید ترمیم خط میانی استقلال به تهران آمد اما نتوانست در حد و انتظاری که از او می رفت بدرخشد و خیلی زود از جمع آبی های پایتخت جدا شد.

جدایی علی حمودی که یکی از بهترین بازیکنان آن دوره استقلال بود، شوک بزرگی را به هواداران وارد کرد. او که توانست با استقلال قهرمان لیگ برتر شود، راهی سپاهان شد و دو فصلی را در این تیم توپ زد.
یعقوب کریمی که کارش را از رده های پایه استقلال آغاز کرد، با درخشش در نفت تهران راهی سپاهان شد اما نتوانست عملکرد خوبش را در این تیم تکرار کند و سپس به استقلال بازگشت.
سیاوش یزدانی هم از دیگر انتقال های مستقیم میان دو باشگاه است. مدافعی که در ابتدای لیگ نوزدهم از سپاهان جدا شد و به استقلال پیوست. او در همان ابتدای کار با مصدومیت های مختلفی روبرو شد و نتوانست خودش را به خوبی نشان دهد اما در لیگ بیستم و بیست و یکم یکی از بهترین مدافعان لیگ برتر ایران بود. همگان در جریان اتفاقات اخیری که برای او رخ داد هستیم.

امید نورافکن که فوتبالش را از رده های پایه استقلال آغاز کرد و به فوتبال ایران معرفی شد، پس از جدایی از جمع آبی ها به شارلوا بلژیک پیوست. او سپس در انتقالی قرضی به استقلال بازگشت و با پایان این قرارداد موقت، به شارلوا بازگشت و این بار راهی سپاهان شد. او پس جدایی از استقلال، مستقیما راهی اصفهان شد. هر چند که در زمان هر دو انتقال او بازیکن شارلوا بود ولی در دسته انتقال های مستقیم دو باشگاه قرار می گیرد.

آرمین سهرابیان نیز دیگر بازیکنی است که از سپاهان به استقلال آمد. او پس از حضور در دیار زاینده رود، لباس استقلال را بر تند کرد. حسن اشجاری نیز از سپاهان به استقلال پیوست. حمید شفیعی را نیز می توان در دسته بدترین انتقال های بین دو باشگاه قرار داد. بازیکنی که در سپاهان ستاره بود اما هرگز نتوانست روزهای خوبش را در استقلال تکرار کند و خیلی زود نیز از فوتبال ایران محو شد.
حسین کاظمی که یکی از بهترین هافبک های دفاعی آن روزهای فوتبال ایران بود نیز پس از حضور در استقلال راهی سپاهان شد و سپس به جمع آبی ها بازگشت. داوود سیدعباسی نیز با انتقالی از استقلال راهی سپاهان شده بود.
تا پیش از تابستان امسال، رشید مظاهری آخرین انتقال بین دو تیم بود. سنگربان سابق آبی ها به دلیل اختلاف و مشکلاتی که با فرهاد مجیدی داشت، زمستان گذشته از استقلال جدا شد و به سپاهان پیوست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها