به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۳۴۵۲۵۸
این تیم هنوز بالانس نیست

استقلال در لیگ 22؛ چند گام تا تصویر نهایی

گروه ورزشی: قهرمان فصل گذشته لیگ با تغییراتی در برخی پست‌ها مواجه خواهد شد؛ آیا این تغییرات نتیجه خواهد داد؟
استقلال در لیگ 22؛ چند گام تا تصویر نهایی
استقلال اگرچه در فصل نقل و انتقالات تاکنون ستاره‌های پرتعدادی را به خدمت نگرفته اما همچنان برای لیگ آینده تیم قدرتمندی خواهد داشت. آبی‌ها که امسال ریکاردو ساپینتو مربی پرتغالی را روی نیمکت خواهند داشت، تاکنون خریدهایی داشته‌اند که می‌توان سجاد شهباززاده را مهم‌ترین آنها دانست. به خدمت گرفتن چند بازیکن جوان مثل محمدحسین زواری و امید حامدی فر و البته برخی بازیکنانی که در تیم های قبلی خود خوش درخشیده بودند مانند رضا میرزایی و سیدمحمد حسینی هم باعث شده تیم نسبتا کاملی را از استقلال ببینیم.
تمدید قرارداد با برخی بازیکنان فصل گذشته از جمله مهدی‌ مهدی‌پور، روزبه چشمی، سیدحسین حسینی، ارسلان مطهری و آرمان رمضانی هم اقدام مهمی بود که توسط مدیران استقلال انجام شد.
این در حالی است که کار آبی ها در نقل و انتقالات تمام نشده و به نظر می‌رسد طی دو سه روز آینده شاهد پوشیدن پیراهن استقلال توسط برخی ستاره‌ها باشیم. استخدام کاوه رضایی و یک هافبک هجومی خارجی، تمدید قرارداد با رافائل سیلوا و اضافه شدن یک مدافع وسط جدید که احتمالا سامان فلاح است، جابه‌جایی هایی است که شرایط استقلال را بهبود می‌بخشد و هواداران را نیز راضی‌تر از قبل خواهد کرد.
با این تفاسیر در فصل جدید لیگ برتر شاهد ایجاد تغییراتی در برخی پست های استقلال خواهیم بود. اگرچه نفرات زیادی از فصل پیش حفظ شده‌اند اما نگرانی هایی درباره تغییرات برخی پست ها وجود دارد.

دروازه‌بان؛ احتمالا بدون تغییر
مهم ترین اتفاقی که در پست دروازه‌بانی برای استقلال رخ داد، ماندگار شدن سیدحسین حسینی بود. کاپیتان آبی ها یک فصل دیگر از قراردادش باقی مانده بود اما به واسطه بندی که در قراردادش داشت می‌توانست با پرداخت 250 هزار دلار به اروپا برود و جدا شود. مدیران استقلال اما بعد از توافق با حسینی قرارداد او را یک فصل دیگر هم تمدید کردند تا او تا پایان لیگ بیست و سوم در استقلال ماندگار شود. 

از سوی دیگر علیرضا رضایی دروازه بان جوان و بااستعداد استقلال یک فصل دیگر با آبی ها قرارداد دارد. رضایی پیشنهادهایی از تیم های داخلی و خارجی دریافت کرده اما مدیران باشگاه نمی‌خواهند او را از دست بدهند. این گلر جوان هم بندی در قراردادش هست که در صورت داشتن پیشنهاد اروپایی می‌تواند مبلغی به باشگاه بدهد و جدا شود اما فعلا او تصمیم خود را نگرفته و مشخص نیست چه اتفاقاتی را شاهد باشیم. اگر رضایی هم به تیم دیگری منتقل نشود، خط دروازه استقلال همچون فصل گذشته با حضور او، سیدحسین حسینی و سینا سعیدی‌فر تکمیل خواهد شد و مشکلی از این بابت نخواهد بود.

تغییرات اصلی در خط دفاع است
خط دفاع استقلال فصل گذشته از نظر گل خورده بهترین بود و آماری بی نظیر بر جای گذاشت. آبی‌ها در لیگ بیست و یکم تنها 10 گل خورده در کارنامه‌شان ثبت شد که رکورد تاریخ لیگ از این حیث را به نام خود ثبت کردند. این خط دفاع اما دستخوش تغییرات زیادی شده و نگرانی هایی را در پی داشته است.
اگرچه روزبه چشمی قراردادش را تمدید کرد و محمدحسین مرادمند هم با دریافت کسری خدمت سربازی به جمع آبی ها برخواهد گشت، اما درباره سایر مهره های دفاعی وضعیت جالب نیست. همین حالا محمد دانشگر از استقلال جدا شده و به سپاهان رفته، عارف غلامی با پیشنهاد مناسبی از اروپا مواجه شده و احتمال جدایی اش زیاد است، رافائل سیلوا نیز هنوز به طور رسمی قراردادش تمدید نشده است.
البته سیدمحمدحسینی مدافع جوان هوادار هم به عضویت استقلال در آمده اما مدیران باشگاه همچنان به دنبال تقویت خط دفاعی شان هستند. از سوی دیگر سیاوش یزدانی دیگر بازیکنی است که مسئولان استقلال در تلاش هستند تا مشکل خدمت او را حل کنند و به ترکیب تیم آنها برگردد اما بعید است چنین اتفاقی بیفتد و به همین خاطر آنها به سراغ یک گزینه جوان یعنی سامان فلاح مدافع دهه هشتادی پیکان رفته‌اند. 

اگر فرض را بر این بگذاریم که توافق با رافائل سیلوای برزیلی نهایی شود آنوقت آبی ها یک مدافع وسط باتجربه دیگر را نیز می‌خواهند. از آنجایی که بازگشت یزدانی تقریبا غیرممکن شده و غلامی نیز علاقه زیادی به بازی در اروپا دارد، احتمالا شاهد توافق استقلال با پیکان برای استخدام سامان فلاح باشیم.
مهم ترین در خط دفاعی استقلال سیستم بازی است. این تیم در اکثر بازی های فصل گذشته با 3 مدافع مرکزی مقابل حریفان حاضر شد که اگر قرار باشد ساپینتو نیز از 3 مدافع مرکزی در ترکیب تیمش استفاده کند،‌آنوقت نیاز به مدافعان پرتعداد بیشتر هم خواهد بود. استقلال در حال حاضر فقط روزبه چشمی و مرادمند را به طور قطعی در اختیار دارد و اگر قرار به بازی با 3 مدافع مرکزی باشد، حضور همزمان سیلوا و فلاح هم شاید کافی نباشد و به همین خاطر مدیران باشگاه برای توافق با عارف غلامی نیز تلاش هایی انجام داده‌اند.
مساله ای که مشخص است، خط دفاعی استقلال نسبت به نیم فصل دوم سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. البته که اگر برنامه های باشگاه به درستی پیش برود، با وجود ترکیب جدید اما به نظر می‌رسد شرایط خوبی برای آبی ها رقم بخورد.

کناره‌ها؛ ابهام اصلی وریا است
در پست دفاع‌های کناری مهم‌ترین ابهام درباره وریا غفوری است. کاپیتان استقلال هنوز قراردادش را تمدید نکرده و وضعیت نامشخصی دارد. او همچنان تیم جدیدی را به عنوان مقصد آینده فوتبالش انتخاب نکرده و منتظر تماس مدیران باشگاه است.
استقلال در پست دفاع راست صالح حردانی را نیز در اختیار دارد اما بدون شک ادامه فعالیت وریا غفوری خیال هواداران را برای این پست راحت خواهد کرد. این در حالی است که رضا میرزایی خرید جدید آبی ها از سپاهان هم توانایی بازی در دفاع راست را دارد اما پست اصلی او وینگر است.

در دفاع چپ استقلال جعفر سلمانی، ابوالفضل جلالی و متین کریم زاده را در اختیار دارد تا دست کادرفنی جدید برای انتخاب نفر اصلی باز باشد. سلمانی و جلالی جزو چپ‌پاهای خوب فوتبال ایران محسوب می‌شوند و حضور این دو بازیکن حتی شاید دلیلی برای جدایی متین کریم زاده و انتقال او به تیم‌های دیگر هم باشد. به نظر می‌رسد مدیران استقلال اختلاف خود با باشگاه سایپا را نیز بر سر جلالی حل کنند و این بازیکن در استقلال ماندگار شود.

این هافبک‌ها کجا بازی می‌کنند؟
خط هافبک جایی است که ساپینتو و همکارانش تقریبا دغدغه ای از نظر بازیکن نخواهند داشت؛ مهدی مهدی‌پور گزینه ای بود که تمدید قرارداد او یک اتفاق مثبت به شمار می‌رود. مرد خاص خط میانی استقلال فصل گذشته یکی از بهترین های تیمش بود و توانست بازی های خوبی را انجام بدهد و حالا حضور او می‌تواند در لیگ جدید هم به آبی ها بسیار کمک کند.

در کنار مهدی پور همین حالا زبیر نیک‌نفس، سعید مهری، آرش رضاوند، امید حامدی فر و عزیزبک آمانوف بازیکن استقلال محسوب می‌شوند. اگرچه آرش رضاوند علاقه‌مند است به فولاد برگردد و درباره جدایی سعید مهری هم بحث هایی وجود دارد اما حضور این تعداد هافبک وسط در استقلال برای هر تیمی اتفاق مثبتی محسوب می‌شود.
بدون شک حضور هافبک های توانمند پرتعداد دست ساپینتو را نیز برای انتخاب ترکیب اصلی بازی می‌گذارد و او می‌تواند خوشحال باشد که چنین بازیکنان خوبی را در اختیار دارد.

خط آتش؛ پر ستاره، محبوب و جذاب
بدون شک جذاب‌ترین بخش استقلال در فصل جدید خط حمله است. اگرچه رودی ژستد از جمع آبی پوشان جدا شده اما ارسلان مطهری و آرمان رمضانی ماندگار شده‌اند، سجاد شهباززاده به تیم خود برگشته و کاوه رضایی هم به زودی اضافه خواهد شد.
در پست وینگر یا مهاجمان کناری حضور کوین یامگا، رضا میرزایی، حسین زواری و امین قاسمی‌نژاد تاکنون قطعی است. در عین حال باید وضعیت امیرحسین حسین زاده روشن شود. از طرفی بحث هایی درباره حضور محمد محبی در استقلال وجود دارد که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، حضور او در ترکیب می‌تواند جذابیت های خاصی داشته باشد.
در حال حاضر یکی از اولویت های مسئولان استقلال حفظ امیرحسین حسین زاده است، اما اگر او بخواهد به اروپا برود و فوتبالش را در شارلروا ادامه بدهد، نفرات جدید مثل میرزایی یا شاید محبی گزینه خوبی برای جایگزینی هستند.

ضمن اینکه در بین مهاجمان نوک هم شهباززاده و کاوه رضایی توانایی بازی در پست وینگر را دارند.
اگرچه خط حمله استقلال با جدایی رسمی ژستد و احتمالی حسین زاده دستخوش تغییراتی خواهد شد اما بعید است از قدرت آن کم شود و حتی شاید با حضور شهباززاده که آقای گل دو فصل پیش است و کاوه رضایی با سابقه آقای گلی در لیگ بلژیک و البته عملکرد خوب در استقلال زهردار تر از قبل هم بشود.
خصوصا اینکه قرار است ساپینتو یک هافبک هجومی یا وینگر خارجی را نیز به تیمش اضافه کند که در آن صورت شرایط بسیار بهتر هم خواهد شد.

بازی با کدام سیستم؛ انتخاب با ساپینتو است
مساله ای که برای استقلال مثبت تلقی می‌شود، حضور بازیکنان پرتعداد در هر پست است. این اتفاق ویژه دست ساپینتو را برای انتخاب سیستم بازی نیز باز می‌گذارد. او با نفرات کنونی(در صورت جذب نفرات مد نظر در خط دفاع) می‌تواند با هر سیستمی که علاقه دارد تیمش را به زمین بفرستد، چراکه بازیکنان خوبی برای پست های مختلف در اختیار خواهد داشت. اگرچه هواداران نگرانی هایی بابت برخی پست ها دارند، اما پرتعداد بودن نفرات در پست های مختلف اتفاق ویژه‌ای است که می‌تواند موفقیت های خوبی را رقم بزند.
برچسب ها: باشگاه استقلال
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها