کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«هجوم و ولع» شرکت‌ها برای سوءاستفاده از معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

تولیدکننده گز خود را شرکت دانش‌بنیان جا زده بود!

13 تير 1401 ساعت 17:15

گروه اقتصادی: معاون سازمان امور مالیاتی از «هجوم و ولع» شرکت‌ها برای معرفی خود به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان به‌منظور استفاده از معافیت‌های مالیاتی خبر داد.


سعید توتونچی، با اشاره به شرکت‌های نامربوط به تولیدات دانش‌بنیان که در این طبقه قرار گرفته‌اند، گفت: «با موردی مواجه بودیم که تولیدکننده گز در اصفهان خود را به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان جا زده بود.» بر اساس ماده ۳ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که سال ۱۳۸۹ در مجلس تصویب شد، این شرکت‌ها از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال معاف هستند. علاوه بر این، بر اساس ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان که پس از تصویب در مجلس از اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرایی شد، معادل هزینه انجام‌شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه این شرکت‌ها به‌عنوان اعتبار مالیاتی آن‌ها محاسبه می‌شود. به‌گفته معاون سازمان امور مالیاتی، هر شرکتی را معاونت علمی ریاست‌جمهوری به‌عنوان دانش‌بنیان به این سازمان معرفی کند، باید مشمول این قوانین شود و «ارائه همین مشوق‌های اقتصادی باعث هجوم شرکت‌ها و انواع کسب‌وکارها برای ثبت تولیدات و خدمات دانش‌بنیانی شده است».
این مقام مالیاتی همچنین افزوده است با توجه به این‌که شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های تحقیق و توسعه را از اصل مالیات کم کنند، «به‌دلیل همین مزیت شرکت‌ها به ولع افتادند». در سال ۱۳۹۸ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ایران در حدود ۴۶۰۰ شرکت اعلام شده بود، اما محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس، فروردین امسال تعداد آن‌ها را «در نتیجه حمایت‌های رهبر انقلاب» حدود هفت هزار شرکت اعلام کرد.
به‌گفته سعید توتونچی، معاون سازمان مالیاتی کشور، «رشد یکباره درخواست شرکت‌ها برای دانش‌بنیان محسوب شدن، دردسرهایی را برای دولت به‌ویژه سازمان امور مالیاتی به دنبال خواهد داشت».


کد مطلب: 345264

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/345264/تولیدکننده-گز-خود-شرکت-دانش-بنیان-جا-زده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir