به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۴۵۳۵۷

اخراج اجباری پناهجویان افغان از ترکیه

اخراج اجباری پناهجویان افغان از ترکیه
گروه بین الملل: ترکیه در ادامه اخراج اجباری پناهجویان افغان از این کشور قرار است ۳۶۳ شهروند افغانستان را به کشورشان بازگرداند.
 این شهروندان افغانستان به طور «غیرقانونی» وارد این کشور شده بودند.ترکیه در حال شناسایی شهروندان خارجی است که بدون مدارک قانونی در شهرهای مختلف این کشور زندگی می‌کنند.
 افغان‌های بازداشت شده اکنون از شهر ادیرنه به استانبول، منتقل شده‌اند و به‌زودی با یک پرواز به کابل فرستاده خواهند شد.شماری از افغان‌های مقیم ترکیه  گفته‌اند که دولت ترکیه پس از انتقادهای شدید از سوی مخالفان سیاسی‌ در مورد سیاست های مهاجرتی، شماری زیادی از پناهجویان را از این کشور اخراج کرده است.ترکیه پناهجویان افغان را که از راه‌های «غیرقانونی» وارد این کشور شده و در سراسر کشور دستگیر و در مراکز مهاجرت استانی اسکان موقت داده شده‌اند، به افغانستان بر می‌گرداند.پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، موج پناهجویان افغان به کشورهای همسایه و به خصوص به سوی پاکستان، ایران و ترکیه افزایش یافته است. مقصد نهایی بیشتر این پناهجویان کشورهای اروپایی است.
یک پناهجوی افغان که در ماه های اخیر از طریق ایران به ترکیه سفر کرده است به رسانه‌ها گفته است: «هجده ساعت در میان دشت‌ها و کوه‌ها پیاده‌روی کردیم. وقتی وارد خاک ترکیه می‌شدیم، تقریبا ۲۶۰ نفر بودیم ولی فقط ۴۰ نفر موفق شدند، وارد خاک ترکیه شوند دیگران همه به دست نیروهای مرزی ترکیه بازداشت و دوباره به ایران بازگردانده شدند.»
به گفته این پناهجو، «نیروهای مرزی ایران معمولا حاضر به پذیرفتن دوباره این افراد نیستند و نیروهای مرزی ترکیه نیز آن‌ها را قبول ندارند.»
دسته‌های بزرگ پناهجویان که از سوی ایران و ترکیه بازگردانده شده‌اند، روزها در مناطق وسیعی میان دو کشور سرگردان می‌مانند. در مواردی آن‌ها به دام دزدان و گروه‌های آدم‌ربا می‌افتند و این گروه‌ها در عوض رهایی آنها از خانواده‌های‌شان پول هنگفت می‌خواهند.سازمان‌های دفاع از حقوق مهاجران در ترکیه می‌گویند بیش از نود درصد درخواست‌های پناهندگی از سوی اداره مهاجرت ترکیه رد شده است.
افرادی که درخواست‌شان از سوی اداره مهاجرت ترکیه رد شده، کارت‌های مهاجرت آنان باطل می‌شود و حق دسترسی به خدمات دولتی و درمان و آموزش را ندارند. این افراد حتی در صورت داشتن بیماری‌های جدی نمی‌توانند از خدمات درمانی دولتی استفاده کنند.گزارش شده که از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون در مجموع ۳۵ هزار و ۴۲۳ نفر از اتباع کشورهای مختلف که به صورت غیرقانونی وارد ترکیه شده بودند٬‌ به کشورهایشان بازگردانده شدند.
این اقدام ترکیه با انتقاد برخی از نهادهای مدافع حقوق پناهجویان روبرو شده است.


 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها