به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۳۴۵۳۷۹

۶چاشنی معطر تابستانی که خواص معجزه‌آسادارند

۶چاشنی معطر تابستانی که خواص معجزه‌آسادارند
گروه سلامت: سبزیجات معطر معمولا به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شوند، اما نباید از تاثیر عالی آنها بر سلامت بدن غافل شد. در واقع، گنجاندن آنها در رژیم غذایی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند و در بهبود علائم مشکلات مختلف تاثیر داشته باشد. در ادامه این مطلب به ۶ سبزی معطر اشاره خواهیم کرد که عادت به مصرف آنها می‌تواند برای بدن مفید باشد که به ترتیب عبارتند از:

۱. ریحان
ریحان، سبزی است که به‌عنوان ضداسپاسم طبیعی شناخته می‌شود و برای بهبود اختلالات گوارشی مانند نفخ و کولیت موثر است. همچنین، ریحان خواص ضدالتهابی دارد و به مقابله با بوی بد دهان و آفت نیز کمک می‌کند. ریحان برای تقویت مقاومت بدن و تحریک سیستم ایمنی نیز موثر است و نقش موثری در بهبود کیفیت خواب دارد. علاوه بر مصرف ریحان به‌شکل سبزی‌خوردن می‌توان از آن در ترکیب انواع سس و سالاد نیز استفاده کرد.

۲. نعناع
نعناع انواع مختلفی دارد و مهم‌ترین کاربرد این سبزی بی‌نظیر بهبود مشکلات گوارشی و رفع خستگی است. برگ‌های نعناع به‌دلیل خاصیت محرک سیستم عصبی در موارد ابتلا به میگرن توصیه می‌شود.

۳. برگ‌بو
مهم‌ترین کاربرد برگ‌بو بهبود مشکلات گوارشی و بیماری‌های روماتیسمی است. مصرف این سبزی به تسکین درد کمک می‌کند و عفونت‌های دندان و ادرار را بهبود می‌بخشد. تاثیر ضدعفونی و مقابله با باکتری‌ها باعث شده تا این سبزی به‌عنوان درمان طبیعی برای آنفلوانزا، سرفه و برونشیت توصیه شود.

۴. رزماری
رزماری در کنار عطر فوق‌العاده‌ای که دارد سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و دیورتیک محسوب می‌شود. این سبزی در بهبود خستگی، استرس و بیماری‌های کبد و گوارش کاربرد دارد. جالب اینکه مصرف رزماری رویش موها را نیز تسهیل می‌کند. رزماری حافظه را تحریک می‌کند و تاثیر مثبتی بر جریان خون و اختلالات خواب دارد.

۵. ترخون
ترخون سرشار از ید و آهن است و به‌دلیل رایحه خاصی که دارد می‌تواند جایگزین عالی نمک محسوب شود. مصرف ترخون اشتها را تحریک می‌کند و مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست خفیف را بهبود می‌بخشد. این سبزی به‌ دلیل خواص ضداسپاسم در موارد اسپاسم‌های عضلانی، بیماری‌های دوران قاعدگی و بی‌خوابی توصیه می‌شود.

۶. آویشن
آویشن سبزی حاوی مقدار فراوان فیبرها، ویتامین‌ها و موادمعدنی است و از جمله مهم‌ترین خواص آن می توان به مقابله با تشدید بیماری‌های قلبی‌عروقی اشاره کرد. البته مصرف دمنوش و بخور آویشن راهکار بسیار موثر و شناخته‌ شده ای در موارد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزاست.
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها