به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۳۴۵۴۱۴

این خوراکی‌ها کپک پنهان دارند و نباید بخورید

این خوراکی‌ها کپک پنهان دارند و نباید بخورید
گروه علمی: خوراکی‌هایی وجود دارند که دارای کپک پنهان هستند و مصرف آن‌ها برای شما می‌تواند مشکل ساز شود.به گزارش همشهری، کپک می‌تواند ظاهر غذا، بافت، رنگ یا بوی آن را تغییر دهد. کپک هاگ‌هایی ایجاد می‌کند که ظاهر آن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و اغلب کرکی و سبز به نظر می‌رسد.صرف نظر از اینکه کپک چگونه غذا را تغییر می‌دهد، برخی از کپک‌ها باعث پوسیدگی غذا می‌شود و مصرف آن می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

جدا از غذا کپک را می‌توان در هر جایی یافت؛ برخی از کپک‌ها برای سلامتی خطرناک است، زیرا سموم کپک معروف به مایکوتوکسین (سموم قارچی) را آزاد می‌کند. این مایکوتوکسین‌ها مواد سمی است که می‌تواند باعث التهاب در بدن شود. متاسفانه این نوع کپک‌ها با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود؛ در عوض علائمی را نشان می‌دهد که شبیه سایر شرایط سلامتی مانند خستگی مداوم است.در واقع برخی از غذا‌ها حاوی مایکوتوکسین‌ها و سایر کپک‌هاست که همگی می‌تواند بر سلامت شما تاثیر زیادی بگذارد.

قهوه و میوه‌های خشک از غذا‌هایی محسوب می‌شود که حاوی کپک پنهان است. دانه‌های قهوه می‌تواند مایکوتوکسین را حفظ کند، زیرا کپک حین برشته شدن دانه‌ها از بین نمی‌رود. برای جلوگیری از تاثیر این موضوع بر سلامتی خود به دنبال برند قهوه‌ای باشید که مایکوتوکسین‌ها را آزمایش می‌کند.مایکوتوکسین‌ها در برخی از برنج‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که برنج ارگانیک مصرف کنید تا از قرار گرفتن در معرض آن جلوگیری کنید.

به گفته بنیاد آسم و آلرژی آمریکا میوه‌های خشک و قارچ غذا‌های قارچی محسوب می‌شود؛ بنابراین حاوی کپک‌های پنهان نیز هست.اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به مایکوتوکسین‌ها انجام دهید. در مجموع نگهداری مناسب کلیدی برای جلوگیری از کپک زدن در غذاست.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که غلات کامل مانند آجیل را برای هر گونه آسیب یا کپک بررسی کنید. علاوه بر این غذا را برای مدت طولانی نگه ندارید. کپک می‌تواند علائم مختلفی مانند تهوع و استفراغ در بدن ایجاد کند یا به سایر بیماری‌ها مانند سرطان مری تبدیل شود.رژیم غذایی متنوع نه تنها سلامت شما را بهبود می‌بخشد بلکه خطر قرار گرفتن در معرض مایکوتوکسین را نیز کاهش می‌دهد.
برچسب ها: کپک مخاطی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها